1

Onderwerp: hoe mooi zijkanten afwerken met fondant/marsepein?

hai allemaal,
verleden week begonnen met de taartenhobbie, ik ben helemaal fanatiek. Ik bakte wel maar niet op deze manier, heb meteen ook voor een workshop ingetekend, helaas pas in april. Ik heb al 4 taarten gemaakt, 1 met marsepein en 3 met fondant. Ben net klaar met de vierkante taart. Het probleem komt steeds terug. Als ik de fondant hebt uitgerold en over de rolstok op de taart leg kom ik altijd goed uit. Als ik dan de fondant op de taart vastzet zeg maar, hou ik altijd aan de zijkanten fondant/marsepein over. Als ik dan alles aan de onderkant heb weggesneden probeer ik het teveel aan fondant aan de zijkanten weg te strijken/moffelen maar je ziet altijd lelijke scheurtjes waar ik het over elkaar heen leg en plat strijk. Is dit een kwestie van oefenen?Hoe doe ik dit?ik hoop dat julliie snappen waar ik het over heb.Nu maak ik maar een bloemetje of zo en plak dat over de schade heen, maar je ziet het toch, balen. Verder gaat het best redelijk, zo gauw ik foto's heb stuur ik die.

angel36

Mijn taarten zijn te zien op:
http://www.taartenkotje.mijnalbums.nl

2

Re: hoe mooi zijkanten afwerken met fondant/marsepein?

Hoi Angel,

Tja, dat leer je inderdaad in de workshop. Het wordt wel een paar keer uitgelegd in het forum hoor, misschien als je even zoekt? En op het voorbeeld leg ik ook uit hoe je een prinsessentaart maakt, maar daar staan ook foto's van hoe je de zijkankten van een ronde taart glad krijgt (met uitleg). In ieder geval moet je eerst de zijkanten glad maken en daarna pas afsnijden! En steeds het teveel zo voegen dat het overal glad wordt, dus plooien moet je echt wegwerken ipv verderop duwen. Ik hoop dat je het nog snapt, het is wel een kwestie van oefenen en een gedegen uitleg (en een keer zien van iemand die het goed kan natuurlijk)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat