1

Onderwerp: lemoncurd bindt niet: wat doe ik fout?

Vanochtend lemoncurd proberen te maken, maar die bond dus niet. Heb het opgelost met wat gelatine, maar voor de volgende keer is het wel handig als het wel goed gaat, dus: wt doe ik nou fout? Ik heb het bovenste recept van hier op de site gebruikt.
Ei losgeklopt, (dus niet schuimig luchtig), suiker en boter au bain marie verwarmd tot boter goed gesmolten was, toen dus citroenschil en sap erbij.
Heb de pan van het vuur gehaald toen ik de ei erbij ging doen: had ik die misschien gewoon moeten laten staan? En moet eea misschien zo'n beetje tegen het kookpunt aanhangen om het goed gebonden te krijgen?

Alvast bedankt!

2

Re: lemoncurd bindt niet: wat doe ik fout?

In het recept staat dat je nog een hele poos moet roeren (15 minuten is niet raar) nadat je de ei erbij hebt gedaan (en voor zover ik lees laat je dan inderdaad de pan op het vuur staan). Ik denk dat je dus te snel bent gestopt met kloppen/roeren.

3

Hmm, heb wel zo lang staan roeren, maar volgende keer dan maar met de pan op het vuur :)
Thanks!

4

ik maak altijd het onderste recept. suiker, boter en citroenraps/sap smelten tot het een papje is. echt laten afkoelen dan eieren er door en langzaam opwarmen tot het bijna kookt. als je lepel er in steekt en er iets aan de lepel blijft kleven dan is het goed (nog erg vloeibaar) in potje en bij afkoelen wordt het stevig zoals jam.

5

OK, ga ik de volgende keer dat maar eens doen :)

6

Of je gaat naar Appie.... daar hebben ze kk lemoncurd van Chivers voor EUR 1,17 :9

7

Niet bij mijn appie (een kleintje nr 3). Heb ook al eens bij andere supermarkten gekeken, maar het nog nergens kunnen vinden (AH nr 5).
Heb overigens ook wel vaak gehoord/gelezen hier dat die het qua smaak niet haalt bij zelfgemaakt  :)

8 Laatst bewerkt door Ingeping (18-02-2010 09:21)

Dan moet ik dus toch maar eens zelf gaan maken.... Ik vind die van Chivers al jammie (en ik gebruik het dus ook veel als vulling), maar als zelfgemaakte nog lekkerder is  :D  :9

Kijk je overigens voor de lemoncurd wel bij de jammetjes???

9

Freya schreef:

Niet bij mijn appie (een kleintje nr 3). Heb ook al eens bij andere supermarkten gekeken, maar het nog nergens kunnen vinden (AH nr 5).
Heb overigens ook wel vaak gehoord/gelezen hier dat die het qua smaak niet haalt bij zelfgemaakt  :)

Bij de appie in hoogland hebben ze wel lemoncurd :Y

liefs margreth, een enthousiaste beginner ;)

10

Je moet idd blijven roeren op het vuur.. Maar hou het vuur wel goed laag en ook goed over de bodem blijven roeren. De eerste keer dat ik het maakte zaten er witte stukjes in.. Bleek ei te zijn. Dit omdat het te warm was en ik niet goed over de bodem geroerd had was mijn idee. Daarna op lager vuur het ei erbij gedaan en dat ging super.

Succes de volgende keer!!