1

Onderwerp: Botercreme luchtig en wit

Hallo,

Ik ben ernstig nieuw in taartenbakland. Kort geleden een workshop bij Inge gedaan. Dit is echt geweldig leuk en zeker een aanrader. Afgelopen week mijn eerste taart gemaakt met marsepein.
Op zich smaakte hij prima en hij zag er echt super uit. Echter toch een vraagje. De botercreme die ik gemaakt had (met de botercrememix uit de webshop) was geel in plaats van wit en smaakte ook niet zo luchtig als die van de cursus. Wat heb ik nu anders gedaan dan op de cursus. (op het zakje staat de gebruiksaanwijzing en deze heb ik exact gevolgd. De goedkoopste roomboter gebruikt)

Een ander ding is dat de taart vochtig leek te worden van de marsepein. Hoe kan dit? Met het vastplakken van het plaatje heb ik een beetje water gebruikt. Zal dit dan teveel geweest zijn??

Ik hoor het graag, want ik heb nog een aantal taarten in de planning staan op de korte termijn.

2

Re: Botercreme luchtig en wit

Hoi Simone,

Het geheim van de botercreme is dat je de tijden op de verpakking van de mix lekker ruim moet nemen. De mix met poedersuiker en water een paar uur van te voren mengen zodat die goed stijf wordt. En de boter een minuut of 10 luchtig mixen (eerst op kamertemperatuur laten komen) voor je de mix er bij doet. Als je zo lang mixt wordt de boter al lichter van kleur. Overigens gebruik ik grasboter omdat ik die het lekkerste vind en het is van zichzelf ook al zachter. misschien is die ook minder geel dan de goedkopere.
Waar kan je taart nat van worden: Inderdaad van te veel water bij het plakken, of teveel water in de botercreme of de botercreme niet lang genoeg gemixt. De taart in de koelkast bewaren. De botercreme helemaal tot de onderste rand smeren. Marsepein te dun uitrollen. De cake te kort van tevoren bakken.
Dat zijn even de dingetjes die me zo even te binnen schieten. Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: Botercreme luchtig en wit

Hoi Simone,