1

Onderwerp: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Tja..dat is eigenlijk meteen de vraag. IK heb het DB boek stripfiguren, en vroeg me ineens af...hoe oefen je zoiets?
Ik bedoel...je gaat dat niet ineens voor het echie maken lijkt me? Om Oma te verrassen op haar verjaardag...

Dus was ik benieuwd hoe vaak jullie dergelijke ontwerpen oefenen? Of is het zo dat je, wanneer je een aantal keer een 3D hebt gemaakt, dat je nieuwe ontwerpen zo wel aandurft??
'
Zoals die Noddy die vand e week in de show off stond, die is eigenlijk zonde om zo maar voor het oefenen te maken, maar het risico dat je zoiets wil maken voor een ander en het mislukt...argh.....

Ik ben benieuwd.

Erika

2

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

bij het kruidvat of hobbywinkel van die goedkope klei kopen (die cremekleurige) meestal een kilo voor 2 euro en dan oefenen. hard wordt het vanzelf of luchtdicht verpakken dan kun je de klei blijven gebruiken voor het oefenen.

en dan kun je daarna de taart maken met marsepein of fondant.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

3

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Tja, ik neem me altijd voor om te gaan oefenen maar heb er niet de tijd of puf voor dan ;) heb eigenlijk alleen de barbie een keer geoefend maar de Thomas de trein gewoon gelijk voor het echie gedaan en ook het moorse paleis :-) Als je goed de aanwijzingen leest gaat het echt goed hoor, enne als je echt onzeker bent zou ik hem gewoon maken en als kado weggeven ;) :-), want je weet het... een gegeven taart (paard) mag je niet in de bek kijken ;) :-D

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik maak ze ook gelijk voor het 'echie'. Maar ik maak nog geen opdrachten, ik geef de taarten weg op verjaardagen en speciale gelegenheden. Maar zoveel heb ik nog niet gemaakt hoor :-)

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

5 Laatst bewerkt door Antoinette (08-05-2007 17:45)

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ook ik maak alle taarten gelijk in het echt.
Ik begin gewoon ergens en dan zie ik wel wat er uit komt.
b.v. de vissen op de zwart/witte taart  daar had ik een aantal balletjes voor gmaakt in verschillende kleuren en ben toe wat gaan modeleren en tada: vissen, krab-jes enz.
En als ik het niet mooi vind , in elkaar gooien en opnieuw beginnen.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes Antoinette

Pluk de dag!

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

ik test moeilijke dingen meestal op family verjaardagen uit.
maar ja wel meteen voor echie het schip was voor het partijtje van mijn zoon de cowboyhoed(ook de eertse poging) was een bestelling.
vooral de DB dingen zou je toch wel gelijk voor echie moetten kunne doen hoor het staat er toch wel duidelijk in alleen wordt het pas duidelijk als je bezig bent alleen lezen lijkt meestal veel ingewikkelder.


groe en succes,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

7

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik maak tot nu toe ook alleen nog als vriendendienst, of als kadootje.
Alleen voor volgende weekend 2 taarten voor een kinderverjaardag,die wel min of meer "echte opdrachten" zijn.  Maar die zijn (hoop ik) niet zo moeilijk, en 1 puzzelplaat die ik van te voren kan maken.

En dan ga ik maar es goede weggeefmomenten zoeken, waarbij ik dan de 3D ontwerpen maar es op ga zoeken.

Die tip van klei is wel leuk om boetseren te oefenen, maar niet om echt een 3d taart ontwerp te maken denk ik....

De algemene tip is dus blijkbaar eigenlijk...veel oefenen en veel mensen blij maken met een taart....

Erika

8

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik test het ook eerst uit op familie of vrienden en dat vinden ze h

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

9

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik maak ze ook gelijk voor het echie. Ook voor opdrachten. Soms wel gedurfd, dat geef ik toe.

Het grappige is dat de meeste mensen niet zelf met een vastomlijnd idee komen voor hun taart. Meestal mag (moet) ik het zelf verzinnen, al dan niet voorzien van een piepklein hintje. Dat betekent dat men nooit enig idee heeft van wat ik had gewild. En als je taart dus heel anders wordt dan jij had gewild omdat het niet lukte zoals je wilde, dan weten de ontvangers daar niets van. Mensen die zelf niet bakken vinden al gauw iets mooi en prachtig.

Mijn 1e 3D taarten waren een barbietaart voor mijn dochter en een brandweerautotaart voor mijn oudste zoon. Op dezelfde dag notabene want ze vierden hun verjaardagen samen. Dus wel voor "eigen gebruik" zeg maar. Alle visite zat met open mond van verbazing... terwijl ik helemaal niet tevreden was. Ik was terstond ineens tevreden. Ik wilde gewoon t

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

he Carin,

waarom laat je ze niet zien??????
het gaat er toch om dat je ze zelf gemaakt hebt?
een beetje scheef hier en daar daar heeft iedereen weleens last van en dat geeft helemaal niets het is handwerk hoor!
het gaat er ook hier niet om wie er beter is dan wie het gaat erom dat je lol hebt en dat we elkaar helpen en misschien wel stimuleren om ook gedurfde dingen te proberen.

dus kom maar op met die site dan kunnen we ons vergapen aan je taarten!

groet,
Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

11

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik heb mijn spongebob eerst  een keer voor de proef gemaakt. precies zoals die moest worden ( 30 bij 20 cm) Wij hebben heel de week taart gegeten, omdat ik niet precies weet hoe ik zoiets moet invriezen.
De echte taart, was een ramp, het gele marsepein kreeg ik niet uitgerold en de benen waren om 02.00 uur  's nachts nog niet naar mijn zin. Echt een frustratietaart dus.
Mijn neefje stond de volgende ochtend zijn spongebob te aaien , zo echt vond ie die, en de rest was ook enthousiast. Dus een proeftaart...... Ik doe het niet meer.

gr hedy

----------------------------------------------------
http://www.mijnalbum.nl/Album=QM6DZOHF

12

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

oh hedy, wat een narigheid. dat is inderdaad ook een risico. Maar goed...ik zal me  moeten voorbereiden op heeel heeel veel taart dan de komende tijd...grinnik. Gelukkig komen er nogal wat bijzondere gelegenheden aan.

Kent iemand de sofa met de foreverfriends beren?? Mijn schoonmoeder wordt 60,. en heeft altijd iets met beren gehad. Maakt ze ook zelf etc....
Dus....wilde ik die taart misschien wel proberen.
En als ik nu niet aanbied om taart te maken, en ze dus zelf gewoon Hema vlaai regelt voor de visite, en deze dus als kado doe...
Dan kan ik hem als ie mislukt gewoon ook niet geven zeg maar....

13

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

nog wat...over het wel of niet tevreden zijn over taart etc, en oefenen voor het echies...is er iemand die vandaag Gordon en Joling over de vloer heeft gezien???
Die trouwerij bij Imca Marina..???
Die bruidstaart???

14

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Die sofa met de forever friends beren ken ik. Van een plaatje dan, ik heb ze nooit gemaakt. Daar durf ik me niet aan te wagen. Ik kan dat nooit volgens mij. Maar misschien moet ik gewoon eens oefenen, gewoon proberen en zien waar het schip strandt. Wat maakt het eigenlijk uit?

Er zijn nog veel meer dingen die ik echt niet kan. Ik vind mijn taarten eigenlijk erg simpel, zeker in vergelijking met veel dingen die ik hier op het forum zie. Hoewel degenen voor wie ik de taarten maak ze geweldig vinden! Mijn "kunst" zit 'm vooral in de vulling, die ik tegenwoordig nooit meer "standaard" houd. Voorheen was zelfs dat standaard dus waren de taarten helemaal niet bijzonder. Wel lekker hoor, dat wel, maar niet onderscheidend.

Wie interesse heeft mag gerust op mijn website kijken hoor. Mag ik de link hier gewoon noemen? Ik zal hem wel aan mijn profiel toevoegen, dat is misschien meer de bedoeling.

Ik heb trouwens gister iets nieuws gedaan: een puzzel gemaakt. Volgende week pas nodig, maar eerst geoefend. Wonderbaarlijk genoeg vond ik 'm best aardig gelukt en hij ligt dus nu in de vriezer. Maar misschien maak ik 'm vandeweek toch nog overnieuw...Ik heb Nijntje gekozen omdat dat eenvoudige afbeeldingen zijn. Dat leek me nog te doen om te puzzelen.
Volgende maand een Dora puzzel maken, dat wordt al ingewikkelder... ook maar eerst oefenen...

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

15

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik heb de link dus aan mijn profiel toegevoegd, wil er wel even bijvertellen dat de site nog aanpassingen behoeft waarmee ik nog druk bezig ben.
Maar druk druk druk... en niet all

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

16 Laatst bewerkt door Franky (10-05-2007 09:37)

Re: hoe moeilijke ontwerpen oefenen.

Ik heb de sofa lang geleden wel gemaakt. Op zich als je er de tijd voor neemt( dus niet het laatste uurtje wat bij mij vaak voorkomt), is die niet moeilijk te maken. Het enigste waar ik verkeerd mee ging was dat ik iet genoeg bruin gekleurd had voor de beertjes en die waren een beetje te klein voor op de sofa. Maar de ontvangster had het niet eens door.

Veel succes! groetjes Francisca