1

Onderwerp: Kan ik afsmeren met witte chocola/slagroom vulling? (bij fondant)

Kan ik hier ook mee afsmeren?
Het is een heerlijke vulling. Behoorlijk zwaar wel.
(slagroom verwarmd en daar blokjes witte chocola in weggeroerd, simpel dus)
(Het is niet zo dik als botercreme.)

Re: Kan ik afsmeren met witte chocola/slagroom vulling? (bij fondant)

Hoi,

Ja dat kan heel goed, dat heet dan ganache.

Wat erg lekker is:
Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten of letters.
Wat ook lekker is, om dan een dun laagje ongekleurde marsepein of fondant in je taart te gebruiken en de ganache erover afsmeren met een spatel. Wel je taart op een rooster zetten (bijv een magnetronrooster met daaronder een glazen plaat. Dit is omdat er wel wat van de ganache van de taart af loopt.
Daarna kun je de taart gewoon versieren met fondant of marsepeindecoraties.

3

Kan t gewoon niet geloven. Was al bang dat ik nog een laag botercreme moest smeren, terwijl de vulling al zwaar genoeg is (en overvloedig).
Dus ik kan een laag van die vulling (ganache) op de taart smeren en dan een laag fondant erop plakken en dan eventueel weer een laag "ganache" en dan versieren met decoraties oid?
Lijkt me wel een heel zware taart dan. Wat zullen we misselijk worden. :D

Heel erg bedankt Saskia!
Gaan we vandaag lekker aan de gang.

Hoi,

Nee ik zou de binnenkant van je taart dan heel luchtig houden als je ganache op je taart gebruikt.
Ik zou kiezen voor een vulling van:
moscovisch deeg, banketbakkersroom, sinaasappelbotercreme en een zure jam, daaroverheen een flinterdun laagje ongekleurde marsepein en dan je laag ganache.
Dus niet dubbel ganache, dan wordt het wel een erg zware taart.
Als je kiest voor slagroom met chocolade als vulling, zou ik niet nog eens ganache over je taart heen doen, maar alleen gebruik maken van marsepein of fondant, anders valt je taart wel errug zwaar.
Dus maw geen dubbele laag ganache gebruiken.

5

Senks!