1 Laatst bewerkt door Mazale (24-11-2009 12:54)

Onderwerp: Veganistische schoonzus

Hoi allemaal,

Even een vraag voor mijn veganistische schoonzus: De rode (en gele geloof ik) kleurstoffen zijn vaak niet vegetarisch. Als ik die kleuren wel wil geven aan mijn marsepein welke moet ik dan gebruiken?

(ze had het zelf over bietensap maar dat is wel erg nat natuurlijk...)

Anders maak ik gewoon een taart zonder die kleuren hoor.

Bedankt alvast

Even een updatje: Het zijn de nr's E120 E621 en E490 (?) Zolang er karmijn in zit  was het niet goed

2

Re: Veganistische schoonzus

Ik weet niet veel over veganism.. maar ik weet dat je eet en draag niks gemaakt van animal producten toch. 
De eeneste ingredient waar ik kan denken dat zij zorgen over zou maken is gelatine.. maar in de wilton kleurstof red red zit er agaragar gemaakt van zeewier en alg (lekker eh).
Ik heb alle ingredienten gewiki'd en kon niks vinden over animal producten alles is plant producten of synthetisch gemaakt.

Je kan bietensap gebruiken maar je krijg niet echt rood.. eerder een oud roos.  Van safran krijg je geel natuurlijk.

Ik zou alle ingredienten een keertje na kijken op jou kleurstoffen ;)

3

Een paar E nummers bevatten dierlijke producten. Zo word veel rode kleurstof gemaakt van gemalen luizenschilden. Lekker ;)

Hier is een lijst te vinden van alle niet veganistische E nummers, en waarom ze niet veganistisch zijn: http://isis-veganisme.nl/e-nummers.htm

Succes! Veganistisch koken/bakken is altijd een uitdaging

willemiene wonder wicht

4

Ik zou mij niet eens zo druk maken over de kleurstoffen, maar over de taart zelf. Als je de mix gebruikt van de webshop zit hier ook dieriljke stoffen in, zoals melkpoeder.
Ook de botercreme, zelfs gemaakt van plantaardige boter kan dierlijke producten bevatten. Kijk maar eens goed op de ingredi

groeten Annemieke
Cake It

5

Waarom mix gebruiken? Met bloem kan het ook hoor :)

Als je even zoekt op ei-vrij kom je ook een eind. Boter kan je verder vervangen door wajang en melk door sojamelk.

..... Maar ik gok eigenlijk dat Mazale dat allemaal al wist en het nu alleen nog om de kleurstoffen ging.... :S

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

poeh wat een werk

7

Ze is niet helemaal veganistisch, ze is vegetarisch met veganistische trekjes. (snap je nog? ik niet in elk geval...). Ze wilde in elk geval bepaalde kleurstoffen absoluut niet omdat daar dieren voor geslacht zijn (Die E nummers). Ze eet liever ook geen eieren maar de vrije uitloop kippe eieren van mijn zwager wil ze wel. (hobby kippen). Maar het is idd een heel gedoe!

8

Oh zo..... ik dacht dat die luizen-rood ook nog gewoon onder vegetarisch viel hoor.... Nou ja, noem het hoe je het noemen wilt, maar als er wel eieren in mogen is het al weer makkelijker. (En lekkerder ;) ) En dan mogen biologische boter en melk waarschijnlijk ook wel gewoon.

Ik zou dan gewoon even kijken welke de verboden e-nummers zijn en op welke kleurstoffen die niet staan.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Pfff nou misschien hoef ik de taart niet eens te maken! Ik heb een nieuwe baan en werk op een laboratorium waar ze werken met proefdieren... Daar had ze zoveel moeite mee dat ze vind dat ik mijn nieuwe baan (die ik heeeeel hard nodig heb) maar moest opzeggen!

Ik heb echt wel respect voor wat mensen vinden en geloven, maar respecteer mij dan ook dat ik dat niet deel! :grr:

10

Laat haar et lekker zelf uitzoeken.. je kan niet alle hebben pffff
leuk zo een schoonzus pfff

11

Nou  meis, ik zou de taart niet eens meer willen maken! Jij doet je de moeite om alles goed uit te zoeken en dan krijg je dit...
Ieder zijn eigen beslissingen en keuze's!

12

Nou idd krijg er flink een PUNThoofd van! Maar ik maak wel een appeltaartje voor dr, kan ze ook niet zeuren!

Vind het lulliger voor mijn broer omdat ze er ruzie met hem over maakt! Af en toe he....

13

ja jeetje je hoeft je eigen idealen niet op te dringen aan anderen.
lekker een appeltaartje maken of anders een wortel in een tomaat

14 Laatst bewerkt door D3 (24-11-2009 15:13)

Maar dan kan je toch ook een taart maken met een andere kleur.

*die zelf altijd heeeeeeerlijk geniet van vlees en dierlijke produkten*

Tel wat je hebt en NIET wat je mist!
http://www.taartvandaphne.webklik.nl

15

Ja ik ga gewoon niet te veel moeite doen voor iemand die toch alleen maar mekkert! behhhh

*hier ook overtuigd omnivoor*

16

Misschien moet je je vraag stellen op het forum van vegatopia.nl ?
daar zijn vast mensen die je verder kunnen helpen.

Succes

(hartige) taarten bakken is een grote hobby van mij !
Helaas niet veel tijd momenteel..

17

poeeeeeeeeheeej wat kunnen die vleeseters toch happen! werd er een beetje kriegel van. ik vraag me dan altijd maar af of vleeseters zich misschien een beetje schuldig voelen door hard te roepen dat ze zo graag vlees eten! DOEN! lekker voor jou! super! eet lekker door!

ik ben vega. (geen nist) maar ik bemerk toch altijd wel dat ik het megairritant vind als carnivoren hun biefstuk door je strot naar binnen willen duwen.
ik bekeer vleeseters niet tot vegetarisme dus mij graag ook niet bekeren tot vleeseten. ik ben geen vegahova.

Ik zou persoonlijk niet voor een dergelijk beroep gekozen hebben. maar ik snap echter ook jouw noodzaak erachter. dat is dan heel moeilijk, ik ken je situatie niet kan er niet over oordelen. wel een beetje kort door de bocht dat ze ruzie met je broer maakt hierover. lijkt me niet nodig.

niet vleeseters eten over het algemeen niet alleen konijnenvoer hoor. je kan prima eten als vega zijnde.

Wat je schoonzus betreft kan ze zelf ook het eea aangeven. je hoeft niet alles te raden hoor. jij bent er niet van op de hoogte en het is haar levensstijl. wel zo netjes. en laat haar desnoods (als ze nog wel taart wil gemaakt door dierproefhanden) zelf de ingredienten meenemen.

Let them eat cake
http://annettes.tk/

18

Hee mamannette,

Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten. Wat ik al eerder aangaf, ik heb respect voor wat mensen geloven of denken maar dat betekent nog niet dat ik dat denk of wil. Ik probeer het al jaren goed te doen bij schoonzus maar elke keer weer kom ik tegen een hele dikke muur en dus word ik er ook gewoon een beetje geiriteerd door. Ik was het eigenlijk een beetje zat dat ik altijd maar de moeite doe om haar tegemoet te komen en ze dat eigenlijk altijd weer keihard afkeurt. Of ik nou een taart probeer te bakken of een (kerst) diner...Dat is wat je in mijn reacties voelt. En eigenlijk heb je dus groot gelijk dat ze zelf maar moet aankomen met de dingen die kunnen ivm haar levensstijl.

Ik heb genoeg vrienden met bepaalde voedings wensen via geloof of via overtuiging. En ik heb er nooit een probleem mee gehad. Vind het zelfs leuk om helemaal uit te zoeken hoe ik een leuk en lekker diner in elkaar kan flansen. Moeilijk maar uitdagend.

Het spijt me dat je er kriegel van werd... Was zeker niet mijn bedoeling

19

ik vat het niet zo op hoor. vind de opmerking "ik eet lekker vlees bladibla" best denigrerend overkomen. dat vind ik gewoon jammer

maar ik denk niet dat hier de vega spreekt in het kader van je schoonzus maar een mankementje in een persoonlijkheid hoor.

trek je er neit te veel van aan joh. dan eet ze maar een boterham gemaakt zonder dierlijke producten.

als wij ergens gaan eten vertel ik wat we wel en niet eten en zonodig nemen we wat mee. net zo aardig want de gastheervrouw moet wel apart op pad hiervoor.

Let them eat cake
http://annettes.tk/