1

Onderwerp: Fondant gaat scheuren...?!

Mensen,

Ik wilde mijn eerste cake gaan maken, leuke vorm eruit snijden enz enz...
Redelijk gelukt, hop de botercreme er overheen om het strak te maken, ook dat ging goed. Anderhalf uur zitten kneden op de fondant, uitrollen en hop over de cake... Tsjaa dat dacht ik. Helaas gaat de fondant (Wilton) scheuren op de 'randen' van de cake, zelfs op de randen die niet eens zo 'scherp' maar meer afgerond zijn.

Doe ik iets fout of heb ik eigenlijk een verkeerd merk/soort fondant gebruikt ???

Dennis :think:

Holy ganache...

2

Re: Fondant gaat scheuren...?!

Denk wat dikker uitrollen.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Ja, je hebt inderdaad te dun uitgerold denk ik.

4

Hmmm dan maar weer opnieuw beginnen, 2 uur fondant kneden op kleur :)
En dan wat meer gebruiken. De fondant laag was inderdaad wel vrij dun uitgerolt...

Dennis

Holy ganache...

5

Dennis schreef:

Hmmm dan maar weer opnieuw beginnen, 2 uur fondant kneden op kleur
En dan wat meer gebruiken. De fondant laag was inderdaad wel vrij dun uitgerolt...

Twee uur? In twee uur bak ik een complete taart! Wat is de reden van het lange kneden?

Hoera! Het is vandaag!

6

Nou met de hand kneden en steeds wat kleurstof toevoegen... en weer kneden enzo... Heb nog geen idee van de hoeveelheden enzo dus steeds een beetje erbij...
Heb je tips? Hahaha....

Dennis

Holy ganache...

7

Marsepein! Is lekkerder (=persoonlijk), steviger, kleurt makkelijker en wordt niet zo snel plakkerig van de kleurstof. Moet zeggen dat ik zelf wel makkelijk ben met kleuren, zo van, hup kleurstof erbij en kneden maar. Omdat marsepein snel kleurt hoef je maar weinig toe te voegen en ben je snel klaar. Maar heb ook wel eens fondant gekleurd voor versieringen en dan is mijn ervaring dat er veel meer kleurstof bij moet om de juiste kleur te krijgen en dan ben je inderdaad langer bezig.

Dus een tip? Voorgekleurd kopen! Maar dit vind ik zelf niet lekker van smaak en geur, komt er bij mij niet meer in! Misschien een keer marsepein proberen?

In ieder geval succes met je volgende poging!

Hoera! Het is vandaag!

8

Het nadeel is dat bij ons niet iedereen marsepein lekker vind maar fondant dan weer wel :(

Dennis

Holy ganache...