1 Laatst bewerkt door Douwina 35 (01-11-2009 16:17)

Onderwerp: geboortetaart uit de vriezer; hij huilt.. wat nu

Hallo allemaal,
Ik zou jullie iets voor willen leggen;
Ik heb regelmatig opdrachten voor taarten en wordt door schade schande wijs. Er mislukt natuurlijk altijd wel wat maar daar leer je van. Nu is mij twee keer iets overkomen en ik weet niet wat ik verkeerd doe; wie kan mij helpen

Het gaat over het volgende; Wanneer je een taart maakt voor iemand die in verwachting is en de taart graag wil hebben op de geboortedag van het kind, dan maak je die rond de datum dat ze is uitgerekent. Zo heb ik ook gedaan maar .... de baby heeft op zich laten wachten tot vandaag (uitgerekend op 21 oktober) Ik had dus de taart in de vriezer gezet (anti-condens) en hem vanmorgen vroeg uit de vriezer in de koelkast gezet. Daar heeft hij 4 uren in gestaan en toen heb ik hem op een koude kamer boven gezet zodat hij droog kon worden (ademen noem ik het altijd maar) maar....... hij werd er niet mooier op; hij sloeg helemaal nat uit en begon te "huilen" (druppels marsepein met vocht) ik zag/zie mijn taart dus gewoon met de minuut slechter worden........
Aan de vulling kan het volgens mij ook niet liggen; een eigengemaakte jam en "gewone"botercreme.......
Wie weet wat ik moet doen om deze elende te voorkomen...  (een klein lichtpuntje is dat ze de taart nu pas Dinsdag willen hebben dus ik kan nog een nieuwe maken..)

Help!!!!!!
Alvast bedankt voor je tip!
Douwina

2

Re: geboortetaart uit de vriezer; hij huilt.. wat nu

Je moet de taart wat langer de tijd geven om te ontdooien, en dan inderdaad in de koelkast. Zo is het temperatuurverschil kleiner.

Ik haal hem een dag vantevoren uit de vriezer, in de koelkast, en dan

Mijn website: Presentaart

3

Volgens mij hoort dit trouwens niet echt bij bakken voor anderen (ook al gaat het wel om een opdracht)

Mijn website: Presentaart

4

Met Mascha eens; het feit dat de taart voor een ander is, is niet relevant voor je probleem

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Marianne schreef:

Met Mascha eens; het feit dat de taart voor een ander is, is niet relevant voor je probleem

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

sorry, bedankt voor het verplaatsen van mijn vraag.

6

Ik heb altijd begrepen dat je een bevroren taart zo'n 24 uur in de koelkast (in de verpakking) dient te ontdooien. Ik heb daar zelf (tot nu toe...) geen problemen mee gehad.

Had je overigens afgesmeerd met 1:1 botercreme?

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

7

Eerst 24 uur in de koelkast die op stand 1 staat. Daarna nog een uurtje eruit om zo heel rustig te verwarmen.

8

witje75 schreef:

Eerst 24 uur in de koelkast die op stand 1 staat. Daarna nog een uurtje eruit om zo heel rustig te verwarmen.

Allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken; ik had (weet ik nu door jullie reakties wel zeker) hem gewoon te snel uit de koelkast gehaald. Het zal me niet weer gebeuren

Bedankt!

9

Ja, en in de doos laten en niet aankomen of naar kijken. Als je hem dan na 24 uur uit de koelkast haalt en hij wordt nog steeds zweterig, dan kan je er een uurtje een ventilator naast zetten.

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

10 Laatst bewerkt door Veroon (09-11-2009 09:46)

Nou ik vond het niet zo erg hoor! Zo was er dus taart om tijdens de workshop te proefen!!!! hahaha en onze turbo Douwina tovert zo weer een nieuwe taart tevoorschijn! Dus ik was er wel blij mee, zo'n huilende taart! Heeel rot, hahaha