1

Onderwerp: Wie kan mij helpen ??

Ik heb het recept gebruikt van Eveline voor biscuitsdeeg, op basis van 5 eieren. Ik heb een vierkante flexibele bakvorm van 23 cm. We hebben een hete lucht oven en die geeft aan 175, 200, 225 graden etc. In het recept staat dat de taart op 180 graden gebakken moet worden. Ik heb de taart op 200 graden gebakken en na 40 minuten baktijd nog even in de oven laten staan, en toen eruit gehaald. Hij is prachtig gaar geworden, maar hij is maar 3 cm hoog. Of moet ik hem op 175 graden bakken.
Als ik een hogere taart wil hebben betekent dat dan ook dat ik meer eieren moet gebruiken? De smaak is perfekt maar ik zou hem graag hoger willen hebben.
Wie kan me helpen?

2

Re: Wie kan mij helpen ??

Heb je het beslag lang genoeg gemixt? Het moet echt 10 min. Of stonden je gardes onder je beslag? Als hij niet goed rijst kan het zijn dat er niet genoeg lucht in je beslag is geklopt

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ik heb echt 10 minuten gemixt en de gardes stonden niet onder.
Kan het er aan liggen dat de temperatuur niet goed geweest is? Er staat in het recept 180 graden. Ik heb dus 200 gedaan.
Zou extra eieren een oplossing zijn? Of bakfix, dat je voor een cake gebruikt om te rijzen?

4

Als er 180 graden staat bak ik altijd op 175 graden ( mijn heteluchtoven geeft hetzelfde aan als die van jou) en mijn kapsels zijn altijd lekker hoog.
Ik stel de oven in op 150 graden en als ik alles in de oven schuif verhoog ik de temeratuur naar 175 graden.

5

Heb je je bakvorm ook verhoogd? Of hoe hoog is de bakvorm. Het rijst aan de kanten niet boven de bakvorm uit. Als je dan een lage bakvorm hebt krijg je ook geen hoog kapsel.

Groetjes Elise

6 Laatst bewerkt door djehr (22-10-2009 21:20)

Bij een hetelucht oven moet je in principe de temperatuur met 10 % verlagen ten opzichte van een elektrische oven (ik hou meestal gewoon 20 graden aan).
Dus als in het recept staat 180 graden dan bak je dus op 160 graden hete lucht.
Als je te heet bakt dan gaart je cake al voordat hij de tijd heeft om te rijzen.

Bij mijn oven staat mijn cake 45-50 minuten er in.

De hoeveelheid beslag zou genoeg moeten zijn voor deze vorm.
Zorg altijd wel dat je je bakvorm verhoogt zodat je cake ook de ruimte heeft om te rijzen. Anders komt er zo'n mooie bolop.

Zelf bak ik liever in een metalen vorm. Vind dat de cake dan ook beter rijst.

7 Laatst bewerkt door AnjaS (23-10-2009 13:19)

Wat bedoel je met je bakvorm verhogen? Sorry hoor, ben nog niet zo van de termen:)
Ik bak hem in het midden van de oven, of heeft dat er niets mee te maken.
Klinkt misschien wat blond, maar begrijp het niet goed.
Mijn vorm is 5,5 cm hoog.
Mijn hetelucht oven geeft aan: 150, 175, 200, 225,250 graden.
Welke temperatuur  en tijdsduur zou het beste resultaat geven denken jullie?
Zou het wel hoger worden als ik meer beslag gebruik?

8 Laatst bewerkt door djehr (06-04-2013 11:24)

AnjaS schreef:

Wat bedoel je met je bakvorm verhogen?

Het verhogen van je bakvorm doe je met bakpapier (zie foto hieronder)
Je vet de zijkant van de bakvorm in met boter en plakt er een strook bakpapier tegenaan die maximaal 4 cm hoger dan je vorm is.

Dit zorgt ervoor dat als je cake aan het rijzen is en boven je bakvorm uit zou komen dat hij steun heeft aan de zijkanten.Ander krijg je of dat de cake over de rand heen bakt of een hele bol in het midden van de cake.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7TBTRG3.jpg

9

Hee super, wat een uitvinding zeg!!
Ik zal het eens proberen.