1

Onderwerp: Alternatief voor fondantglazuur

In ons allerfavorietste boek (haha!) staat er een recept van fondantglazuur, dat met name erg leuk en lekker is bij kleine cakejes. Ik zie mezelf dit niet zo snel maken en ik vroeg me af of je dit ook ergens kant-en-klaar kan kopen, en of er anders een alternatief is? Want volgens mij is dit een soort glazuur dat niet zo hard wordt als het opdroogt en alle glazuren die ik normaal gebruik (water en poedersuiker, eiwit en poedersuiker) worden na een tijdje allemaal behoorlijk hard. Bestaat er een glazuur dat niet zo keihard wordt?

2

Re: Alternatief voor fondantglazuur

Je glazuur wordt niet hard als je er glycerine door doet.

Dat is 1 eetlepel per 1000 gram pedersuiker.

Deze tip kreeg ik bij planet cake en ik geloof dat hij ook hier in een forum staat

succes

cateren is ook gebakjes maken :)

3

Re: Alternatief voor fondantglazuur

Hoi, ik ben naar de bakker gegaan voor fondant en heb toen een emmertje glazuur meegekregen wat ze over de tompoucen doen, wordt ook niet hard.
Werkte bij mij prima even opwarmen en gieten maar!!!

4 Laatst bewerkt door Evelien (16-01-2006 22:02)

Re: Alternatief voor fondantglazuur

Hoi Ikkie,

Heb je dat ook al eens geprobeerd? Ik ben benieuwd of het dan wel lekker stevig blijft, zodat je er nog wel mee kunt spuiten.
Ik heb ook een recept met crisco (plantaardig vet) gezien ergens... Ik heb het toen gekopieerd naar mijn tekstverwerker:

1 theelepel vanille extract
2 eetlepels water
1 cup crisco (240 ml)
1 eetlepel eiwitpoeder
4 cups poedersuiker gezeefd.

Let op je mixer moet hiervoor heel hard werken, als hij te warm wordt uitzetten. Met water, beetje bij beetje verdun je het, met poedersuiker maak je het weer dikker. Deze icing is sterker en je kunt het voor vanalles gebruiken. Je kunt het ook invriezen.

Ik heb het zelf nog niet gemaakt. Ik weet ook niet meer van wie het kwam. Misschien als je gaat zoeken in het forum dat je het dan tegenkomt.

Groetjes Evelien