1

Onderwerp: Voor het eerst hier.... en meteen al een dringende vraag....

Hallo allemaal,

Ben oma van 3 kleinzoons en zit met een probleem...
Zondag wordt de 3de verjaardag gevierd van de middelste en die heeft een lactose- en pinda/noten-allergie.

Hij wil graag een race-auto-taart! De auto, hekjes, vlagjes etc. heb ik in huis.
De taart ga ik nu bakken van biscuitdeeg. Icing-spul mag ik v.w. het melkeiwit niet gebruiken, daarom wil ik van poedersuiker met water/citroensap een glazuurlaag aanbrengen. Hier heb ik nog nooit mee gewerkt.... en die laag zou groen moeten zijn..! Voor de autoweg neem ik gesmolten, pure (70 of 85 % cacao) chocolade, wilde eigenlijk vellen drop nemen, maar die mag hij helaas ook niet hebben.

Verder zou wil ik hem willen vullen met Alpro-slagroom en Jonkerfris-kersen, iets anders zou ik op dit moment niet kunnen bedenken; hij kan heel veel niet verdragen...
Hoe lang moet ik wachten voordat ik de glazuurlaag kan aanbrengen en mag ik de taart dan nog (gevuld met kersen/'room') in de koelkast zetten, ik ben bang dat de suikerlaag gaat plakken..

Eerst wilde ik de deeglaag bij mij thuis doorsnijden en de bovenkant afwerken en dan pas op het feest de taart vullen, maar dan weet ik niet hoe ik de 2 lagen op elkaar kan krijgen zonder knoeien en/of breken....

....hij moet a.s. zondag ook nog een treinreis van 3 uur 'overleven'.....

Wie, o wie kan mij (op zo'n korte termijn) nog de nodige tips geven zodat ik met een lekkere, stevige en nog goed in model zijnde taart mijn kleinzoontje dolblij kan maken??

Alvast bedankt ....
Leontine

Re: Voor het eerst hier.... en meteen al een dringende vraag....

Hoi,

Wat leuk dat je een taart voor je kleinzoon wilt maken.
Op mijn site staat een recept voor een lactosevrije taart:
http://www.maakeentaart.nl/nl/index.php … ;Itemid=45

Verder zou je je taart ook van botercreme kunnen maken ipv met glazuur. De botercreme moet dan wel gemaakt zijn van plantaardige boter.
Deze botercreme zou je in verschillende kleuren kunnen maken, als je kleinzoon tenminste kleurstoffen mag hebben.  Voor de autoweg kun je dan cacao door de botercreme doen. Voor de groene kleur zou je iets van limonadesiroop (grenadine) kunnen gebruiken, let er wel op dat je deze siroop niet vermengt met water, omdat de botercreme dan veel te dun wordt.
Je taart moet dan wel in de koelkast bewaard worden, maar je hebt dan ook geen problemen met een suikerlaag die gaat plakken. Door de botercreme wordt je taart in de koelkast ook wat harder, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
In je vulling kun je ook uitgelekte mandarijntjes in blik gebruiken, kinderen lusten dat vaak wel of mag hij dat ook niet hebben?
Je kunt beter thuis je taart geheel af maken, en deze dan meenemen in een taartdoos of in een grote bak.
Veel succes!

3

Hoi Saskia,

Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie.
Mooie site heb je, daar ga ik na het weekend nog eens snuffelen!

Ik was ook eigenlijk veel te laat met hulp vragen: ik raakte plotseling in paniek: het gaat me niet lukken   :(   .... en zocht toen pas op internet...
...en lees nu net op het pakje Soyatoo-room (reformwinkel) dat het maar max. 1-2 uur in de koelkast mag.... kort voor gebruik... (weet ook niet of hij lang 'stand' houdt).

Botercreme mag ik niet gebruiken en ook geen kleurstof uit een flesje; dat maakt het juist zo moeilijk.

Ik heb zojuist tel. afgesproken dat ik de taart horizontaal 1x doorsnij, hij is best groot: 27x35 cm.
De bovenste helft werk ik af met een witte glazuurlaag waarin ik bonte suikerconfetti strooi en de snelweg, dwars van de ene hoek naar de andere, maak ik van pure chocola. De vlaggetjes, eindstreep en de hekken 'plak' ik er thuis al op; de auto, het verkeerslicht en de -borden kan ik er pas ter plekke opzetten ivm het vervoer (met de trein is dat natuurlijk niet zo makkelijk als per auto).
De onderste helft beleg ik ook ter plekke pas met kersen, de geklopte room en evt. pure choc.rasp, om apart te serveren.

Voor mijn kleinzoontje zal de raceauto(met aandrijving!) wel het belangrijkste van de taart zijn!!
En daar gaat het per slot van zaken om, nietwaar....

Jouw tips ga ik toch zo snel mogelijk eens uitproberen, op klein gebak, want verjaardagen komen alsmaar terug  :))

Nogmaals bedankt en een fijn weekend!

60+oma-Leontine

4

http://i22.photobucket.com/albums/b318/Joke17/glitterfy045037764D31.gif

Ik kan je helaas niet helpen met je vragen,  maar hopelijk lukt het je allemaal! Alvast veel succes!

Beste oma Leontine,

En het gaat er ook om dat jij zomaar een taart voor je kleinzoon hebt gemaakt, dat zal hij niet gauw vergeten! Dat is altijd bijzonder.
Ik wens je veel plezier toe op die dag en alvast gefeliciteerd met hem!