1

Onderwerp: mmf gggggggrrrrrrrrr !!!!!

Heb vanavond voor de eerste keer mmf gemaakt. (ik heb fondant en marsepein besteld bij de webshop maar ik kon niet meer wachten om te oefenen!)

Probleem 1: ben veel te vroeg gestopt met roeren (met lepel?), gevolg was natuurlijk dat mijn handen plakten tot en met! Dan maar blijven wrijven en poedersuiker toevoegen. Uiteindelijk alles van mijn handen gekregen ...

Probleem 2 : ik ben dan beginnen oefenen met boetseren en rollen enzo (ik heb nog geen taarten gemaakt), vb die bloemetjes om zelf te maken (zie links bij howto) zonder mal, deze lukten wel maar ik kreeg ze niet zo 'fijn', ligt misschien aan mijn dikke vingers en gebrek aan gepast gereedschap? Dus nu heb ik allemaal van die 'lompe' bloemen, maar goed, voor de eerste keer toch aardig gelukt.
Uitrollen ging heel goed, en heb er mee een omgekeerde tas bekleed en scheurde niet!
Maar,

Probleem 3: de mmf voelt zo 'droog' aan, en ik vind het helemaal niet elastisch. Als ik aan 2 uiteinden (van bvb een rol) trek dan breekt hij onmiddellijk in 2 ipv uit te rekken. Snappie? Misschien te veel poedersuiker?

Dus, al doende leert men, en ik heb vanavond inderdaad al veel geleerd: namelijk dat het broodnodig is om de juiste 'tools' te hebben als je iets wil boetseren ofzo!

Nog een vraagje: ik heb de hoeveelheid gebruikt zoals beschreven in de howto, namelijk een cup (ik veronderstel in Belgische taal een koffietas?), maar ik vond dat helemaal niet voldoende om een standaard taart mee te bekleden.

Ik heb het nu gemaakt om mee te oefenen, de bloemetjes, hartjes, slingers, ... die ik gemaakt heb, liggen nu gewoon op een bordje. De rest (een bolletje) heb ik in plastic folie gedaan en in een tupperware potje.
Zal ik die bloemetjes nu nog in de (nabije) toekomst kunnen gebruiken, of worden die onbruikbaar hard?
Moet het potje met rest mmf in de frigo of niet?

Al bij al toch een geslaagde avond en ben blij dat ik eindelijk eens de handen uit te mouwen kon steken!

Groetjes,
Els

2

Re: mmf gggggggrrrrrrrrr !!!!!

Ik heb nog uitgestoken sterren in de koelkast liggen in afgesloten bakjes, wordt niet hard hoor. Kun je nog prima gebruiken. Volgens mij tot houdbaarheidsdatum marshmallows...

Je moet idd niet te vroeg stoppen met de lepel. Als ik denk dat ik bijna klaar ben dan kieper ik er nog flink poedersuiker bij en kneed voorzichtig in het bakje.. Gaat prima!!

Het is idd niet superelastisch... een mooie gedraaide kabel lukt mij bijvoorbeeld niet. Maar je kan er super mee puzzelen!!! Het fijne vind ik dat je het zelf kan maken!!

groetjes

-  My therapist told me the way to achieve true inner peace is to finish what I start. So far today, I have finished 2 bags of M&M's and a chocolate cake. I feel better already -

3

Hoi Els,

Jammer van de ggrrr.... Ik ben een mmf fan in hart en nieren! Hahaha... Eens kijken of ik wat vragen van je kan beantwoorden:

1. Een beetje vet (Crisco of een klein beetje van zo'n blok frituurvet) helpt heel erg goed tegen het plakken. Ik vind ook dat de mmf er wat fijner van gaat werken. Wat minder droog, heel fijn.

2. Bloemetjes kan ik ook niet goed maken zonder mijn uitstekertjes enzo hoor. Ik vind dat voor deze hobby zeker geldt dat goed gereedschap het halve werk is.

3. Het zou kunnen liggen aan wat veel poedersuiker. Ik maak mijn mmf meestal een dag eerder dan ik het ga verwerken. Als het namelijk goed afkoelt en even rust wordt het nog wat harder dan wanneer je het net gemaakt hebt.

Nog een vraagje. Een cup is 236 ml. (zie ook http://www.dekooktips.com/wegen-meten.htm)
Toen ik voor het eerst het mmf recept op het forum geplaatst heb wist ik niet hoeveel je voor een taart nodig zou hebben. Vandaar dat ik die ene cup als uitgangspunt heb gebruikt zoals in het recept waar ik het gevonden heb.
Nu gebruik ik voor

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

4

Bedankt voor de reacties!

Ja Lonnes, die 'ggggrrr' slaat vooral op de beginfase, haha! Toen alles aan mijn handen kleefde dacht ik even 'waar ben ik aan begonnen' ...
En toen kwam mijn vriend nog even kijken in de keuken op dat moment en hij lachte 'wat een leuke hobby heb je weer uitgekozen' :D

Maar al bij al viel het dus nog mee.

Mijn dochter verjaart op 11 april, zou ik die bloemetjes dan nog kunnen gebruiken? Luchtdicht verpakt in de frigo?

Het zijn mijn eerste maaksels, dus die wil ik showen ook! haha

Ondertussen is het al middernacht geworden, ik denk dat ik er maar eens in kruip ..

Slaap ze!

Els