1

Onderwerp: ganache

hoi,
in de eerste plaats wil ik iedereen een fijn 2006 wensen.

nu heb ik ook nog een vraagje, kan ik ook ganache maken met witte chocolade?
is mischien een domme vraag maar ja ik ben nog niet zo lang bezig met het bakken van taarten.
en als dit wel gaat is het dan gewoon zoals gewone ganache enkel de donkere chocolade vervangen voor de witte?
alvast bedankt.

2

Re: ganache

Hoi pat,
Volgens mij moet dit kunnen, heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar ik wete wel dat je ganache van zowel pure als melkchocolade kunt maken. Waarom dan niet van witte? Het enige verschil met witte chocolade is dat de cacao ontbreekt. Als ik bonbons maak verwerk ik de witte chocolade zoals de pure en de melk (zelf recept aangepast) en dit is altijd goed gegaan. Succes!
Groetjes
Marianne2

3

Re: ganache

Hoi Pat,

Ik denk, dat je het wel kan proberen, maar witte chocolade (is overigens helemaal g

4

Re: ganache

Je kan ook van die speciale korrels kopen om te smelten. Die zijn er ook in wit. Wellicht dat die wel beter/ sneller hard wordt? (Mijn ervaring: Ik heb eens een plastic sneeuwpop gehad waar een zakje witte chocoladekorrels bij zat en dat moest dan hard worden in de koelkast. Ging prima. Toen ik het later nog eens wilde doen maar nu door een reep te smelten bleef het inderdaad te zacht.)

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Re: ganache

Hoi,

Ik weet wel dat je "gewone" chocolade niet in de koelkast mag laten opstijven, omdat de chocolade dan wit uit kan slaan. Witte chocolade blijft inderdaad zacht (het is wel lang geleden hoor voor mij), maar die kan dan prima in de koelkast lijkt mij.

Succes
Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

6

Re: ganache

Hoi,

Een tijdje terug heb ik ganache gemaakt, maar die ging schiften. Ik vond het zo gek, want eerder was het wel gelukt. Tot ik hier op het forum las dat het aan het percentage cacao kon liggen. Mijn moeder had me namelijk chocolade aangesmeerd met 74% cacao. Volgens haar veel beter voor de smaak. Maar is dit echt de oorzaak van het schiften? Wat gebeurt er dan precies? En kun je het nog ongedaan maken als het eenmaal is gaan schiften?

Peronne, ik las net op je site dat je gaat verhuizen naar Bemmel. Gezellig! Nog meer baksters in Gelderland. (Half uurtje van mij vandaan)

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

7

Re: ganache

Ik wil graag nog even reageren op de sneeuwpop vorm van Mirjam. Ik ken deze poppen en de chocolade die hier bij zit is geen chocolade maar cacaofantasie! Met gewone chocolade zal het zonder tempereren nooit lukken omdat dat niet hard genoeg wordt. Chocolade moet namelijk een bepaald temperatuur traject doorlopen om een goede kristalvorming te starten, anders wordt het niet goed hard en wordt het (door het uitkristalliseren van de chocolade) wit. Cacaofantasie bevat geen cacao en hoeft dus ook niet getempereerd te worden en kan bovendien niet wit uitslaan. Chocolade verwerken is heel erg ingewikkeld zonder professionele apparatuur en ik weet er ook maar heel weinig van. Toch is het een leuk onderwerp!

groetjes,

Pauline

PS. ik heb weleens ganache gemaakt van witte chocolade, dat wil prima, houdt er echter wel rekening mee dat de ganache relatief vrij geel wordt!

8

Re: ganache

Hoi Car,

Zeker gezellig, hoe meer hoe beter!
Voor wat betreft het schiften, ik weet het niet zeker meer, maar moet je het dan niet opnieuw verwarmen. Ik ben nog steeds van plan om een chocoladecursus te volgen, want het lijkt wel of het iedere keer anders werkt. In Zevenaar is er een cursus te volgen en als je wil kan ik wel even navragen waar dat ook al weer was.

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

9

Re: ganache

Hoi Peronne,
Heel graag, lijkt me leuk zo'n cursus!

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

10

Re: ganache

Het percentage kwam waarschijnlijk bij mij vandaan. Ik las het in ons favoriete boek ;) "Hoe versier ik..." Er staat geen uitleg bij hoe het komt, maar alleen dat het zo is. En ik lees overal dat het met witte chocolade ook gewoon kan.

Trouwens ik experimenteer regelmatig met chocolade (melk en puur) en dan gebruik ik gewoon repen. Soms wordt het idd wit (kleine witte stipjes) maar lang niet altijd en zeker niet helemaal. Als je chocolade niet aan de lucht laat afkoelen, maar bv. met folie erover, blijft het meestal gewoon bruin. Ik smelt de stukken in de magnetron op 270W. Dit doe ik ook voordat ik er ganache van maak.

Groetjes Evelien

11

Re: ganache

Hoi Car,

Ik heb het even nagevraagd en dit is de naam en het adres voor een chocoladecursus:

Pisa IJssalon
Markt 67
Zevenaar
0316 - 341368

Als ik in de buurt woon wil ik ´m ook gaan doen.
Succes
Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl

12

Re: ganache

bedankt voor de snelle reacties.
ik ga het zeker eens proberen de oudste dochter is 11 jan. jarig dus is het weer baktijd. :-))
ik laat het zeker weten of het gelukt is.

13

Re: ganache

Peronne, en andere geinteresseerden:
Ik heb zojuist bericht gehad van de ijssalon in Zevenaar, waar Peronne het over had. Ze geven bij voldoende belangstelling in principe elke dinsdag een chocolade workshop. Deze kost 30 euro en duurt van 20.00 uur tot 22.30 uur. Vanaf 7 februari beginnen ze weer met de workshops (ze hebben nu even vakantie) tot aan april. Daarnaast geven ze via de volksuniversiteit zevenaar e.o. een cursus bonbon maken. Dit zijn twee donderdag avonden achter elkaar. Informatie hierover kun je verkrijgen bij de volksuniversiteit. Het gaat niet echt over taarten, sorry, ik hoop dat jullie het niet erg vinden. Ik zal er nu mijn mond over houden :-)

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

14

Re: ganache

Hoi

Lijkt me erg leuk om te doen, maar ik moet eerst verhuizen, want voor 1 avondje ga ik geen dik uur rijden. Mocht iemand het al wel doen, laat even horen hoe het was!!!!!!!!

Groetjes Peronne

Groetjes Peronne
www.tijdvoortaart.nl