1

Onderwerp: waarom komt beslag tijdens bakken cc uit de cc?

Hoi hoi.

Snappen jullie wat ik met mijn vraag bedoel?

Ik heb gisteren de eerste keer cc gebakken. recept wat hier op de site staat gebruikt. Hartstikke scheef geworden tijdens het bakken (niet ingezakt dus wel gaar)en beslag kwam er tijdens het bakken uit. Waarschijnlijk oorzaak van het scheef gaan.
Gesurft op deze site en de temperatuur was schijnbaar te hoog. Dus...temperatuur verlaagd naar 150 graden bij een hetelucht oven. Beslag kwam er nog bij een paar cc uit. Bij een paar cc niet. Dat is op zich al vreemd. Hoe krijgi ik ze nu allemaal goed zonder dat er beslag uit de cc komt?

Alle tips zijn welkom.
Gebakken in een siliconen bakvorm, zonder cupje maar dat was het probleem niet. Kreeg ze er goed uit. Alle ingredienten op kamertemp en niet te lang gemixt....

Groetjes,
Suzanne

2

Re: waarom komt beslag tijdens bakken cc uit de cc?

ik zou ze wel in een papiertje doen. makkelijker en mooier vind ik zelf.
zelf weeg ik ieder papiertje af, 35 gram is precies goed bij mij, dan komt ie netjes tot het randje. maar voor sommigen is dit te weinig.. dat is dus uitproberen. en dan ongeveer 30-35 minuten bakken op 160 graden.

3

35 gram beslag erin dus en op 160 graden.

Moeten cc tot het randje komen of er overheen? Of is dat persoonlijke smaak?

4

Ik doe ze in het papiertje en in de bakvorm.

5

Ze kunnen ook overlopen als je er teveel beslag in hebt gedaan :P

Groetjes Laura!

6

chantal1980 schreef:

ik zou ze wel in een papiertje doen. makkelijker en mooier vind ik zelf.
zelf weeg ik ieder papiertje af, 35 gram is precies goed bij mij, dan komt ie netjes tot het randje. maar voor sommigen is dit te weinig.. dat is dus uitproberen. en dan ongeveer 30-35 minuten bakken op 160 graden.

Is dat niet een beetje lang. Ik bak ook op 160 graden, maar dan 18-20 miniuten.

Groetjes, Elly

7

bij mij is dat niet te lang, met de cc mix van de webshop.
na 18 minuten is het echt nog vloeibaar.
dat is weer uitproberen hoe jouw oven het doet!

ik heb toch al het idee dat mijn oven kouder aangeeft als dat ie eigenlijk is. maar het gaat prima zo.

en ik wil ze graag tot het randje, zodat je ze mooi kunt bekleden. je kunt er ook veel meer in doen natuurlijk, dan krijg je zo'n bol erop.

8

Bedankt voor jullie reacties!  Dan hoop ik dat bij mij het probleem verholpen is als ik de vormpjes niet te vol doe. Ik vul ze nl rijkelijk. Ik ga zo nog eens proberen!

Groetjes!

Suzanne

9

cc mix kopen van de webshop, alleen maar schitterende perfecte cc

Niemand is gelukkig, wees Niemand

10

ik bak alle cupcakejes op 180 graden (tip van Marlies van Partycupcakes) en ongeveer 18 min. Heb er van het weekend 250 gebakken en geen probleem gehad.  (ik had nu mijn gewone cake recept gebruikt omdat ik niet genoeg cupcakemix van de webshop had maar die zal voor jou denk ik zowiezo niet kunnen denk ik?)

11

Nee idd...geen cupcakemixen voor mij. Ik bak glutenvrij.

250 ccs! Dat is niet misselijk!

Nathalie...bak jij in een hetelucht oven? Maakt het uit of ik op hetelucht bak of op boven en onderwarmte?

Ik vind het lastig dat ik zowat bijna alle temperaturen en tijden zie langskomen.

Ik heb gisteren nieuwe gebakken...Eerst 10 min op 150 graden en daarna nog eens 20 min op 160 graden. Hetelucht oven. Bij een paar cc kwam weer het beslag eruit en ik las dus ergens op dit forum dat het komt door dat de buitenkant te snel gaart dan de binnenkant. Klopt dit? Dus dan moet je op lagere temp bakken en waarschijnlijk langer. Maakt het verschil of ik siliconen vorm of bakblik gebruik?

Cc's zijn wel lekker en bruin maar ook iets droog...kan ook door glutenvrij meel komen.

Pff...lastig recept hoor.

Tips nog steeds welkom!