151

Re: Biscuitdeeg

Misschien een rare vraag maar kun je dit recept ook met bruine basterd suiker maken? Wil een chocolade biscuit gaan maken en met bruine suiker wordt hij mooi donker.
En ik neem aan dat de cacao moet mixen met de eieren en niet scheppen met de bloem?

152 Laatst bewerkt door Petuut (19-03-2012 14:29)

Re: Biscuitdeeg

*maar een nieuw topic begonnen, in de hoop dat mensen m dan zouden vinden/lezen*

153

Re: Biscuitdeeg

Hallo....ik wil een biscuittaart maken in een grote springvorm maat 25cm bij38cm en 7m hoog.

Ik ben al aan het rekenen geslagen door het voorbeeld van 1ei per halve liter en dan bloem 25gr suiker 30gr en maizena 5gr....maar heb de inhoud voor 2/3 met water uitgerekend en kwam dan op 3liter dus mijn recept ook met 6maal de ingredienten gedaan.

En nu komt  de vraag   :is deze berekening de juiste?
6x1ei
6x30gr=180gr suiker
6x25gr=150gr bloem
6x5gr=30gr maizena

Graag zou ikm jullie reactie krijgen zodat ik kan gaan bakken ...bedankt Poca!

154

Re: Biscuitdeeg

de hoogte moet natuurlijk cm zijn he!!!sorrryyyyyy

155

Re: Biscuitdeeg

Ik gebruik 7 eieren voor mijn 26cm bakvorm. Mijn bisquits worden 6.5 a 7 cm hoog. Ik voeg ook 1 theelepen bakpoeder toe. Dus als ik jou was pocahontas zou ik 1 ei extra nemen. Weet je zeker dat hij lekker hoog wordt ;)

156

Re: Biscuitdeeg

Waarom de inhoud van 2/3 berekend? Je moet de totale inhoud van de bakvorm berekenen, niet alleen het deel dat je met beslag vult (ik neem aan dat je 2/3 bedacht hebt omdat in veel recepten staat dat je de vorm voor 2/3 moet vullen).

157

Re: Biscuitdeeg

Djw voor de reacties!!


Maarrree Mijke ....denk je dat mn vorm nu niet genoeg gevuld is dan?ivm de 2/3e berekening??
Wou dat ik het aandurfde gewoon te gaan DOEN ,maar als ik de hele inhoud bereken moet, loopt mn aanrecht vol met water :Y

Kan nog niet aan de slag dus ben nog steeds niet zeker hoeveel mn receptuur nu moet wezen.
:think:

158

Re: Biscuitdeeg

Hallo allemaal!

Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar bak al geruime tijd bescuitdeeg. Ik gebruik ook het dit recept. Ik heb m alleen iets aangepast:

1 ei
25 gram suiker
30 gram bloem (half gewoone, half zelfrijzende (dan komt hij ook mooi omhoog))

Ik krijg hier hele mooie hoge taarten mee, die niet zoet zijn.
Voor degene die het originele recept aan willen houden en een hogere taart willen, kunnen het beste 1 eiwit gebruiken. Het eigeel zorg ervoor dat het zwaarder geheel word, dus dat het niet verder omhoog zal komen.
Voor degene waarbij de taart inzakt, kan het 2 oorzaken hebben: 1 - te kort gemixt. Meer eieren betekend ook langer mixen! Niet 10 minuten, meer eerder 20 minuten, aux bain marie. 2- een te hoge temperatuur gebruikt tijdens hey bakken. Niet iedere oven is hetzelfde, dus ga niet altijd op de temperaturen af die andere gebruiken.

Ik hoop dat ik hiermee niet te betweterig overkom! en ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Heel veel succes met bakken!

159

Re: Biscuitdeeg

Ik wil vanmiddag een taart gaan maken met dit recept,maar ik wil een chocolade taart maken.
Ik weet dat je dan 1/3 deel van de bloem,moet vervangen door cacao,maar ik wil wel een hoge taart.
Moet ik dan ook nog maizena gebruiken en hoe zijn de verhoudingen dan?
Groetjes manuela

160

Re: Biscuitdeeg

sorry als mijn bericht 2x verschijnt.
Ik wil vanmiddag een chocolade taart maken met dit recept.
Ik weet dat ik dan 1/3 deel van bloem,moet vervangen door cacao.
Moet ik om een wat hogere taart te krijgen ook nog maizena toevoegen en hoe zijn de verhoudingen dan?
Mijn ronde vorm is 25 cm.
Groetjes Manuela

161

Re: Biscuitdeeg

Gytha_V:

Dat eiwit heb ik ook eens gedaan toen ik een luchtigere taart wilde en geen bakpoeder in huis had! Erg lekker luchtig geworden!
Ik heb toen alle eieren gesplitst en het eigeel met de helft van de suiker geklopt en ook het eiwit met de helft van de suiker geklopt. (Beetje veel naar Rudolphs Bakery gekeken  :D goeie tutorial)

Iedereen moet gewoon lekker experimenteren met de tips die op dit forum worden gegevenen om uit te zoeken wat het beste voor jezelf werkt. Ook de werking van je oven kan heel anders zijn als die van anderen.

Dus: lekker veeeeeeeeeeel bakken!
(en dan niet zelf alles opeten  :D )

162

Re: Biscuitdeeg

Ooops, de zout vergeten... Is dat erg? Hij is niet erg hoog geworden, volgende keer helft maizena en helft bloem!

163

Re: Biscuitdeeg

Mijke79 schreef:

Weet iemand eigenlijk waarom je, als je biscuit bakt met de biscuitmix, gewoon alles bij elkaar kunt knikkeren en mixen, en waarom je bij 'zelfgemaakt' beslag de bloem er op het eind pas doorheen mag spatelen? In de mix zit toch ook gewoon bloem?

Dat vroeg ik me ook af. Jammer dat niemand daar antwoord op heeft gegeven nog.

164

Re: Biscuitdeeg

Dat staat al in verschillende topics, omdat er emulgatoren e.d. in mix zitten zodat de lucht erin blijft..

165

Re: Biscuitdeeg

Ik heb gebruik gemaakt van het recept zoals hij staat in het begin maar dan de met cacao versie. Het heeft perfect gewerkt (wel een eitje extra gebruikt) 11 i.p.v. 10

Mijn vorm was ongeveer 20 cm x 30 cm en 6 cm hoog, baksel kwam net niet boven de rand uit.

Hij was wel wat droog, maar ingesmeerd met botercreme was dat geen probleem.
Ik begrijp uit een oud bakboek van oma's huishoudschool, dat dat normaal is.
En als ik het minder droog wil dat ik dan moskovisch gebak , had moeten pakken, die was me iets te ingewikkeld voor een eerste keer.

166

Re: Biscuitdeeg

Hoi,

Ik wil donderdag graag biscuit deeg maken om die vrijdag te gebruiken. Ik gebruik een springvorm van 20cm, klopt het dan dat ik deze hoeveelheden moet gebruiken?

4eieren
130gram suiker
150gram bloem of zelfreisend bakmeel
(wat is beter om te gebruiken bloem of zelfreisend bakmeel?)

En dan op 170graden 30 tot 35 minuten in de oven?

Als die afgekoeld is kan in hem dan in folie doen en dan in de vriezer om hem de dag erna te gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Patty.

167

Re: Biscuitdeeg

Hoi,

Ik wil donderdag graag biscuit deeg maken om die vrijdag te gebruiken. Ik gebruik een springvorm van 20cm, klopt het dan dat ik deze hoeveelheden moet gebruiken?

4eieren
130gram suiker
150gram bloem of zelfreisend bakmeel
(wat is beter om te gebruiken bloem of zelfreisend bakmeel?)

En dan op 170graden 30 tot 35 minuten in de oven?

Als die afgekoeld is kan in hem dan in folie doen en dan in de vriezer om hem de dag erna te gebruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Patty.

168

Re: Biscuitdeeg

Hoi Mandy,

Ik ben helemaal nieuw in de taarten hobby en loop zo hier alle tips en trucs langs. Nu zie ik jou mooie berekening en heb het geprobeerd uit te rekenen voor mijn springvorm maar ik kom niet echt ver.
de fomule van grote diameter naar klein, begrijp ik maar wat als ik van klein naar groot wil?

dit is mijn rekensommetje. mijn vorm is 26 cm en heeft een hoogte van 7 cm dus volgens de formule 3,14 x(13x13)x7= 3714,26
nou heb ik een recept gezien voor een vorm van 24 cm, moet ik dan de uitkomsten dan ook delen?  want als ik dat doe kom ik op 1,64.


Mandy schreef:

Hallo, ik bereken mijn benodigde hoeveelheden altijd op de onderstaande manier. Het gaat droger (nml. zonder water) en je hebt alleen pen en papier nodig.

De fomule die ik gebruik is:
PI * de straal in het kwadraat x de hoogte van de taartvorm

Hierbij is PI afgerond 3,14

Dus voor een taartvorm van 24cm doorsnede (en een taarthoogte van 5 cm) wordt de inhoud dus: 3,14 * (12*12) * 5 = 2260,08

Wil ik dan een taartvorm gebruiken van 20cm doorsnede (ook 5cm hoog), dan wordt de inhoud dus: 3,14 * (10*10) * 5 = 1570

Als het recept was voor een taart van 24cm en je vorm is 20cm dan doe je dit dus delen: 1570/2260,08 = 0,69 (afgerond 0,7)

Je kunt dan alle ingredienten * 0,7 doen, maar ik kijk dan ook vaak nog even hoeveel eieren er in het basisrecept zitten. Zitten er 5 eieren in dan is het handiger om alles te verhogen tot 0,8 (=80%) zodat er hele eieren inzitten (anders sta je zo te kliederen). Wat je teveel hebt gemaakt aan beslag gooi je dan niet in het bakblik.

Ik zei het al een beetje ingewikkeld maar als je het doorhebt is het best handig en je kunt het ook berekenen voor vierkante vormen.

Groetjes, Mandy

169

Re: Biscuitdeeg

je berekening klopt mandy.

ronde vormen stijgen heel snel in volume als de straal/diameter groter wordt.

170

Re: Biscuitdeeg

Hi,

Ik ben nieuw hier, maar kom zelf niet uit de hoeveelheid die ik nodig heb om een taart van een vierkante vorm 28x28 te maken. Het is voor een biscuitbodem zou iemand mij uit de brand kunnen helpen met de hoeveelheden etc. Zou ik super blij mee zijn.

Groetjes Daisy

171

Re: Biscuitdeeg

@Daisy; er staat ergens in dit topic, dat je water in je vorm moet doen. En voor iedere halve liter 1ei gebruiken. De andere ingredienten kun je dan makkelijk zelf uitrekenen.

172

Re: Biscuitdeeg

Daisy de berekening die hier eerder staat is voor een ronde vorm (Pi*straal2   *hoogte) cirkel oppervlak    *hoogte is dat.

Jij wil van een vierkante vorm= oppervlakte*hoogte= inhoud ( cm3).

Is dus lengte x breedte x hoogte
28x28x5 (hoogte 5 cm?)=3920 cm3, naar dm3 zetten om liters te berekenen. 1 stap naar links in de tabel is de komma 3  getallen verder naar links zetten.

Word dus 3,920 liter inhoud voor je vierkante vorm van 28 cm als het 5 cm hoog is. Ongeveer 1 ei per halve liter.
Dus neem je +/- het recept van 8 eieren (4 liter)

Snappie ? ;)

Bak ze

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

173

Re: Biscuitdeeg

Ghislaine schreef:

Gytha_V:

Dat eiwit heb ik ook eens gedaan toen ik een luchtigere taart wilde en geen bakpoeder in huis had! Erg lekker luchtig geworden!
Ik heb toen alle eieren gesplitst en het eigeel met de helft van de suiker geklopt en ook het eiwit met de helft van de suiker geklopt. (Beetje veel naar Rudolphs Bakery gekeken  :D goeie tutorial)

Iedereen moet gewoon lekker experimenteren met de tips die op dit forum worden gegevenen om uit te zoeken wat het beste voor jezelf werkt. Ook de werking van je oven kan heel anders zijn als die van anderen.

Dus: lekker veeeeeeeeeeel bakken!
(en dan niet zelf alles opeten  :D )

Moet het eigeel op bain-marie opkloppen?? En het extra eiwit? Hoeveel moet ik gebruiken?? Is dat alleen één of is dat afhankelijk van de hoeveelheid eieren???

174

Re: Biscuitdeeg

Gisteren eerst een biscuit gemaakt van 5ei,150suiker, 150bloem in een springvorm van 26cm.
Was zo plat als een dubbeltje (ca 1½cm).

Daarna eentje gemaakt van 10ei,300suiker,250bloem,50maizena en 1½theelepel bakpoeder. ook in 26cm
Die werd zo hoog dat ie helemaal bol ging staan.
Heb met afkoelen een glazen snijplank erop gelegd en nu is hij mooi vlak. (de smaak weet ik nog niet, hoop dat ie ook goed is)

Nu de vullingen en botercreme maken. Zal wel een lang dagje in de keuken worden.

175

Re: Biscuitdeeg

Normaal gesproken word er een verhouding van 1 ei+50gr suiker+
50 gr meel gehanteerd, per halve liter inhoud van de vorm

Dan kun je naar wens zelf beslissen of
je het meel uit diverse soorten laat bestaan: amandel/maismeel/bloem enz
je de eieren splitst in eiwit en eigeel en apart van elkaar opklopt
suiker is meestal kristalsuiker in biscuitdeeg, je kunt er wat vanille suiker bij doen.
of je nog extra smaak erbij wil doen.

of je er gesmolten boter bijvoegt, als je de biscuit te droog vind ( bijv bij andere allergie meelmixen) dan krijg je genoise beslag
of je moskovisch beslag wil
of je sponge beslag wil

of je er toch wat bakpoeder aan toe voegt
enz

allemaal afhankelijk van waar je het voor wil gebruiken en je persoonlijke smaak

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij