1 Laatst bewerkt door Evelien (14-03-2007 19:16)

Onderwerp: Biscuitdeeg

Hallo allemaal,

Op speciaal verzoek van Marianne ;) mijn nog nooit mislukte recept:

Biscuitdeeg

1 ei (M): 30g suiker : 30g bloem : snufje zout
Voor een springvorm van 24cm heb je ruim voldoende aan 5 eieren.

Leg de eieren (kan ook vanuit de koelkast) in een kom met heet water. Ga ondertussen alle andere spullen klaarzetten. Controleer tussendoor of het water nog goed warm is, als het heel erg is afgekoeld doe je opnieuw heet water in de kom met eieren.

Doe de eieren, zout en suiker in een beslagkom en flink mixen. Het ligt aan de (hoogste)snelheid van je mixer hoe lang je moet mixen. De eiermix moet er uiteindelijk heel licht geel uit komen te zien en als lobbige slagroom aanvoelen. Zorg er tijdens het mixen voor dat de gardes niet helemaal onder het ei staan, want dan komt er geen lucht in je beslag. Dus bij grote hoeveelheden kun je dan beter in 2 delen mixen.

Na het mixen voeg je de gezeefde bloem met kleine beetjes tegelijk toe. Gebruik hiervoor GEEN mixer, maar schep het met bv. een spatel door je beslag.

Schep je beslag in de vorm (ik gebruik altijd bakpapier voor een mooi strak resultaat) en zet het meteen in de voorverwarmde oven. Ik heb een heteluchtoven en bak op 180gC.

2/3 eieren: 30min.
3-6 eieren: 40min.
7-10 eieren: 50 min.

Variaties:
0,5 eetlepel speculaaskruiden op 2 eieren toevoegen
1/3 deel van de bloem vervangen door cacao

Veel succes, groetjes Evelien

2

Re: Biscuitdeeg

Misschien een heel stomme vraag hoor, maar hoe bepaal je de hoeveelheden bij andere vormen, dus groter of kleiner dan de 24 cm waar je het over hebt? Je zegt dat je dan 5 eieren nodig hebt, maar hoeveel van de andere ingredienten? Ik vind dat sowiezo moeilijk. Is daar een regel voor, hoe vertaal je standaard-recepten voor 1 bepaalde maat naar andere maten?

3

Re: Biscuitdeeg

Even rekenen: voor 1 ei heb je 30g bloem en 30g suiker nodig, dus voor 5 eieren heb je 5x30=150g bloem en 150g suiker nodig.

Heb je een grotere vorm, dan moet je even schatten Hoeveel groter. Of je meet hem even op en vraagt het hier. ;)

Groetjes Evelien

4

Re: Biscuitdeeg

Hai Evelien,
Dank voor het plaatsen van het recept! Ik ben er even een paar daagjes tussen uit geweest maar heb het recept inmiddels geprobeerd. Alhoewel (naar mijn idee maar ik ben misschien een hoogte fiemel?!) de taart niet zo hoog werd als ik hoopte, vind ik makkelijker werken een hoge taart, vond ik de bodem veel lekkerder dan de bodem die ik met mijn mix bak. En lekker gaat voor alles, toch ;)
De petit fours heb ik nog niet geprobeerd maar dat ga ik zeker nog doen in deze vakantie!
Groetjes en nogmaals bedankt!
Marianne2

5

Re: Biscuitdeeg

Hoi Evelien,

Ook ik gebruik altijd 'jouw' recept. Ik vind het gemakkelijk en hardstikke lekker. Alleen gaat er bij mij elke keer

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

6 Laatst bewerkt door Evelien (25-12-2005 20:33)

Re: Biscuitdeeg

Ik gooi (met een boogje ;)) hem er altijd gewoon bij 180gC in, want als mijn oven gaat voorverwarmen gaat automatisch de grill aan.

Ennuh, voor die hoogte? Misschien volgende keer een eitje extra? Ik moet zeggen dat ik de hoge taarten ook lekkerder vind, want dat maakt het ook allemaal iets minder zoet. Ohja, je kunt ook eens proberen een deel van de bloem te vervangen door maïzena. (5g maïzena op 1 ei, volgens de recepten van deze site)

Groetjes Evelien

7

Re: Biscuitdeeg

Hallo,

bedankt voor dit recept. Ik maakte er vorige week een voor de verjaardag van mijn ma. De taart was mooi even gerezen, maar tijdens het afkoelen zakte die langzaam maar zeker in :-( Ik had de taart omgekeerd op een rooster gezet en kreeg echt een dal in het midden van de taart.

Heb het dan maar opgelost door in het midden van de taart wat extra gekleurde kokos te leggen als bedje voor mijn fondant-koe (foto's binnenkort op de site)

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

8

Re: Biscuitdeeg

Ik haal de taart pas uit de oven nadat hij helemaal afgekoeld is. Dan doe ik er een zak omheen (ook om de springvorm) en pas de volgende dag "pak ik hem uit". Zo zijn ze bij mij nog nooit ingestort! Je moet een biscuit trouwens sowieso altijd een dag later pas bewerken.

Sorry dat het mislukt is....

Groetjes Evelien

9

Re: Biscuitdeeg

hoi Evelien,

bedoel je dat je de cake na bijv. 50 min. bakken, gewoon in de oven laat staan? Dus na 50 min. zet je de oven uit maar laat je de cake erin staan? En wanneer doe je dan die zak eromheen?

Mijn foto's zijn te zien op: http://www.dikketaart.mijnalbum.nl

10

Re: Biscuitdeeg

Ja Ilse, dat klopt. En ik doe de zak er omheen als hij op kamertemperatuur is.

Verder las ik laatst ook dat je t

11

Re: Biscuitdeeg

mischien een domme vraag maar waar doe je de bakpapier in
in de ronde vorm zelf ??????????

12 Laatst bewerkt door Evelien (18-04-2006 14:18)

Re: Biscuitdeeg

Domme vragen bestaan niet...

Over de bodem een vel, dan de ring erop. Dus het bakpapier komt dan tussen de bodem en de ring klem te zitten. Je kunt dan nog evt. een strook knippen en die tegen de zijkant zetten.

Groetjes Evelien

13

Re: Biscuitdeeg

Heb laatst ergens op het forum gelezen dat je de hoeveelheden taartmix voor een groter of kleiner maat bakblik makkelijk kunt uitrekenen met: WATER

Vul* het standaard blik van 24 cm met water en giet dit over in het te gebruiken blik. Kijk hoevaak je het blik van 24 cm moet vullen om het andere blik vol* te krijgen. Bv 2 keer dan moet je dus ook de dubbele hoeveelheden taartmix, eieren enz. gebruiken. Gebruik je de helft dan neem je ook de helft van de mix, eieren enz.

* het blik moet voor 2/3 deel gevuld worden.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb omschreven. Vergeet niet de baktijd ook aan te passen!

14

Re: Biscuitdeeg

Hallo, ik bereken mijn benodigde hoeveelheden altijd op de onderstaande manier. Het gaat droger (nml. zonder water) en je hebt alleen pen en papier nodig.

De fomule die ik gebruik is:
PI * de straal in het kwadraat x de hoogte van de taartvorm

Hierbij is PI afgerond 3,14

Dus voor een taartvorm van 24cm doorsnede (en een taarthoogte van 5 cm) wordt de inhoud dus: 3,14 * (12*12) * 5 = 2260,08

Wil ik dan een taartvorm gebruiken van 20cm doorsnede (ook 5cm hoog), dan wordt de inhoud dus: 3,14 * (10*10) * 5 = 1570

Als het recept was voor een taart van 24cm en je vorm is 20cm dan doe je dit dus delen: 1570/2260,08 = 0,69 (afgerond 0,7)

Je kunt dan alle ingredienten * 0,7 doen, maar ik kijk dan ook vaak nog even hoeveel eieren er in het basisrecept zitten. Zitten er 5 eieren in dan is het handiger om alles te verhogen tot 0,8 (=80%) zodat er hele eieren inzitten (anders sta je zo te kliederen). Wat je teveel hebt gemaakt aan beslag gooi je dan niet in het bakblik.

Ik zei het al een beetje ingewikkeld maar als je het doorhebt is het best handig en je kunt het ook berekenen voor vierkante vormen.

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

15

Re: Biscuitdeeg

Zoohooow, mandy! Herken ik daar de wiskundige formule voor de inhoud van een cilinder??? ;) Had je toch niet gedacht toen je op de middelbare school zat, dat je die in de keuken zou gaan gebruiken! HAHA :D Maar slimme truc, die ga ik ook gebruiken! (Ik heb ook natuurkunde gehad, zouden we daar ook nog iets aan hebben? ;))

Voor vierkante is het dan dus gewoon de lengte*de breedt*de hoogte!

Groetjes Evelien

16

Re: Biscuitdeeg

Hoi Evelien,

inderdaad de formule voor de inhoud van een cilinder. Ik verzin dat altijd hoe ik het beste zoiets kan berekenen zonder bakblikken etc vuil/nat te moeten maken. Maar ja met verzinnen ben je er nog niet, dus "val" ik vaak mijn man "lastig" en hij komt altijd met een wiskundig trucje.

Aangezien de meeste bakvormen een standaard hoogte hebben reken ik zelf vaak de hoogte niet eens mee (die blijft dan toch altijd gelijk).

Maar het is gewoon echt een handige formule !!

Groetjes, Mandy

Bekijk ook eens mijn website: http://www.detaartenprinses.nl/

17

Re: Biscuitdeeg

hoi weer heb ik niet goed opgelet
oftewel mijn hoofd er niet bij gehouden
ik heb met de mixer geklopt net dat ik erachter kom en de bloem
had toegevoegd is dat heel erggggggggggggggg

18

Re: Biscuitdeeg

hai allemaal

ik vroeg me eigenlijk af op hoeveel graden de electrische oven moet.....

groetjes amber

19

Re: Biscuitdeeg

Hoi Evelien,

Ik heb gisteren je biscuit-recept uitgeprobeerd en het is geweldig gelukt! :-).
Ik heb alleen nog 2 vraagjes. Toen ik aan het einde van de baktijd (bij mij 40 minuten want ik had 5 eieren) op de biscuit duwde veerde hij wel terug, maar het was niet zo dat ik veel weerstand voelde bij het indrukken zeg maar. Ik duwde erop en hij kwam langzaam weer omhoog. Is de biscuit dan wel goed? Ik bedoel terugveren kan natuurlijk op meerdere manieren :-). De biscuit kan meteen weer terugspringen als het ware of langzaam terug omhoog komen.
Doordat ik dus twijfelde heb ik de biscuit 5 minuten langer in de oven gelaten, maar misschien dat hij daardoor net ietsje te droog was...ik las dat jij ook een elektrische oven hebt, dus misschien moet ik niet zo bang zijn en de biscuit er gewoon na 40 minuten uithalen :-).
Het stomme was ook dat ik net iets te laat was met die 5 minuten instellen dus de oven piepte dat hij klaar was en ging toen dus uit, dus ik weer opnieuw voorverwarmen op 180 graden , maar ja tijdens voorverwarmen gaat bij mij ook de grill aan, ha ha..dus toen ik de biscuit uit de oven haalde was 1 kant (precies de achterkant die onder de grill stond) een beetje zwart geblakerd :-S. Misschien dat hij daardoor ook wel ietsje te droog was ha ha.

Verder vroeg ik me af of je een zakje vanillesuiker zou kunnen toevoegen aan het beslag (ik lees wel eens biscuitrecepten waar dat in zit). en zo ja, kan je dat er dan gewoon in gooien of moet er dan weer minder van iets anders in het beslag, bijv. minder gewone suiker?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Miriam

20

Re: Biscuitdeeg

Carla schreef:

Heb laatst ergens op het forum gelezen dat je de hoeveelheden taartmix voor een groter of kleiner maat bakblik makkelijk kunt uitrekenen met: WATER

Vul* het standaard blik van 24 cm met water en giet dit over in het te gebruiken blik. Kijk hoevaak je het blik van 24 cm moet vullen om het andere blik vol* te krijgen. Bv 2 keer dan moet je dus ook de dubbele hoeveelheden taartmix, eieren enz. gebruiken. Gebruik je de helft dan neem je ook de helft van de mix, eieren enz.

* het blik moet voor 2/3 deel gevuld worden.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb omschreven. Vergeet niet de baktijd ook aan te passen!

Je kan een bakvorm ook met een maatbeker vullen en zien hoeveel er in gaat. Per halve liter water neem je 1 ei.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

21

Re: Biscuitdeeg

hoe gaat dat met de eieren???
de eieren terwijl je alles klaar zet, in warm water leggen?
krijg je daardoor geen zacht gekookt eitje?

22

Re: Biscuitdeeg

oja, nog een vraagje , is dat zelfrijzende bloem ?

23

Re: Biscuitdeeg

Hoi Blackangel, je meot je eieren wel in kokend water gaan leggen wil je ze wat gestold hebben, (heb ik teovallig laatst wel een keer gehad) Maar van gewoon heet water uit de kraan gebeurt dat niet, het water koelt ook af dus de temp van het water zakt , die van de eieren stijgt iets..

gr ciska

24

Re: Biscuitdeeg

Hmm. Ik heb je recept geprobeerd maar het werd niet wat het moest worden. Hij was bijna niet gerezen, heel plat en ook nogal droog. Ik had 4 eieren gedaan en 40 minuten op 180 hetelucht zoals in het recept staat.

Maarja, gewoon maar nog een keer proberen en dan wat korter in de oven op een lagere temp. :)

25

Re: Biscuitdeeg

Hoi Nienke,

Ik gebruik het recept van Evelien ook regelmatig echter zonder problemen. Ik klop de eieren 10 min op volvermogen van mijn kenwood en dan nog 2 min op de laagste stand. Ik spatel dan de bloem er heel rustig in kleine beetjes bij. De oven verwarm ik voor op 140 graden en dan gaat de taart zo'n 13 min op 140, daarna nog 13 min op 155 daarna nog 13 min op 165 (maar dat is afhankelijk ook van je eigen oven) Dan kijk ik of hi  gaar is en zo niet dan laat ik hem nog staan en controleer om de 5 minuten.
Succes en gewoon blijven proberen.