1

Onderwerp: Een aantal vraagjes aan de pro's

Hoi ,
Ben blij dat ik dit forum ontdekt heb.
Ik bak wel eens wat en wil nu gaan beginnen met het gebruik van fondant en marsepein, omdat dat er toch erg mooi en profi uit ziet.
Ik organiseer binnenkort een babyshower en wilde een chocoladetaart maken en deze decoreren.
Nu weet ik dus niet wat ik het beste kan gebruiken fondant of marsepein.
Ik heb er nooit mee gewerkt en ik weet ook niet echt goed wat het beste smaakt icm chocolade. En ook zou ik graag willen dat de topping niet heel hard word maar zacht blijft (ik dacht dat fondant hard werd?? maar ik kan het ook mis hebben....)

ik kwam deze taart tegen en dit is de kant die ik eventueel op wil, hij is echt heel mooi!. misschien dat jullie mij wat adviesjes kunnen geven.
Alvast heel erg bedankt!

[img]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=RUKMOCPE-1[img]

2 Laatst bewerkt door Jozien (19-02-2007 15:45)

Re: Een aantal vraagjes aan de pro's

Hoi Samira!

Welkom op ons forum.....

Of je met fondant of marsepein gaat werken, maakt niet heel veel uit. Als je de taart afgedekt bewaart, dus niet laat uitdrogen, blijft zowel fondant als marsepein zacht. Er zijn grote overeenkomsten maar ook een paar verschillen. Bijvoorbeeld: smaak en kleur. Ongekleurde marsepein is niet wit maar een beetje geelbeige. Ongekleurde ondant is juist spierwit; het voorbeeld dat je laat zien is dan ook met fondant gemaakt. Maar verder kun je beide materialen alle kleuren van de regenboog geven. Sommige mensen vinden marsepein lekkerder, anderen juist fondant. Iedereen hier op het forum heeft zo zijn persoonlijke voorkeur, dus die moet jij ook zien te vinden! Er is al heel veel over gezegd, dus je kunt ook ff zoeken....

Nog twee verschillen: Marsepein is iets duurder. (Zie de webshop) en mensen met een noten-allergie mogen soms geen marsepein eten omdat dat van amandelen is gemaakt.

Mijn persoonlijke voorkeur is marsepein of een combinatie (dat wordt marsefond genoemd, dat is marsepein met fondant door elkaar gemengd). Ik vind marsepein het lekkerst maar soms iets korrelig en fondant is soms een beetje slap. Maar door elkaar heft dat elkaar op....

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Hoi Samira,

Ik hoor nog niet echt bij de pro's maar heb mischien juist wat tips voor je omdat ik zelf ook nog maar net begin.

Mijn eerste taart had ik van fondant gemaakt maar dat vond ik niet fijn om mee te werken en uiteindelijk ook niet zo lekker. De volgende taart was van marsepein, v

4

Voordat je nu denkt dat iedereen marsepein lekkerder en fijner vindt.... ik niet. Het is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Marsepein vind ik gewoon niet lekker, en veel mensen in mijn omgeving niet. Daarom werk ik altijd met fondant. Marshmallowfondant welteverstaan! Het beste is om het beide gewoon eens te proberen.

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

5

ben erg blij met de reacties ik had ookal hier en daar op het forum wat handige dingen gelezen.
Ik denk dat ik ze inderdaad allebei ga proberen, dan kan ik zelf bekijken wat ik het lekkerst en het fijnst vind om mee te werken.