1

Onderwerp: Biscuit en ik worden geen goede vriendjes...

Ik heb vandaag m'n 5e kapsel gebakken en ik denk dat biscuit en ik geen goede vriendjes worden :D
Mijn eerste kapsel was amper gerezen en nogal donkerbruin aan de bovenkant ;) 2e kapsel ook amper gerezen dus daarna een andere oven (heteluchtoven) gebruikt. Eerste 2 kapsels waren springvorm 24 cm met 5 eieren, 3e kapsel was springvorm 20 cm met 4 eieren. Ik heb dat kapsel niet geproefd omdat ik de taart voor m'n oma had gemaakt, maar weet wel dat er nogal wat 'klontjes' bloem in zaten.
4e kapsel was voor m'n eigen verjaardag, weer 20 cm, en dat was net iets te droog. Ik neem aan dat hij iets korter in de oven had gemoeten??

Vandaag dus de 5e, 24 cm. Na 35 min was ie mooi gerezen en de sateprikker kwam er droog uit. Het kapsel begon bovenaan ook netjes los te laten van de vorm. Ik het kapsel nog 10 min een open oven laten staan en daarna gestort op een rooster.
Ga ik net voelen, is het kapsel vrij 'nat'.... grrr

Kan ik dat kapsel wel gewoon gebruiken??

Iemand tips hoe ik en biscuit beter samen door het leven kunnen??  :P

Nog een vraag; ik heb zo'n ouderwetse mixer waar je 2 van die pinnen in moet doen. Kan je de bloem met maizena er dan op de laagste stand door doen met de mixer of moet je dat echt spatelen (ik houd altijd klontjes)??

Bedankt voor jullie antwoorden!!!

2

Re: Biscuit en ik worden geen goede vriendjes...

ik lees dat je niet de bisquitmix gebruikt? probeer dat eens, heeft bij mij nog noooit problemen gegeven.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

3 Laatst bewerkt door Jax (15-04-2009 21:33)

Ja ik zou ook de bisquitmix gaan proberen als ik jou was.
Dat kan bijna niet mis gaan. (bijna he ;))
En ook proberen de temp. van je oven niet op 1 stand te doen met bakken. Maar bijv. eerst 10 minuten op 130 graden (voorverwarmd), daarna 10 min. op 160 graden en de resttijd op 180 graden. (na de 130 graden hoef je niet opnieuw voor te verwarmen, gewoon de temp hoger zetten en de tijd instellen en gaan, zo ook na de 160 graden) Totale baktijd is natuurlijk afhankelijk van de maat.
Op die manier bevorder je het rijsen van je bisquit. (ow god, kleine verstandsverbijstering, schrijf je rijsen met een ij??? :lol: )

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

4

ow god, kleine verstandsverbijstering, schrijf je rijsen met een ij???  )
Jaat, maar rijzen is wel met een 'z' :lol: 
'
Ik gebruik de biscuitmix en echt: nog geen een is er bij mij mislukt!!

5

Hier ook de funcakes biscuitmix.. nog nooit mislukt :D

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Jax, dat verhogen dat doe ik al. In de hetelucht 10 min op 125, 10 min tegen de 140 en minimaal 10 min rond 150 (durf 'm niet te hoog te zetten omdat hetelucht altijd lager moet).
Is de biscuitmix van Soezie net zo goed als die uit de webshop? Dan rijd ik vanmiddag even langs de boerenbond!

Zou die andere, wat 'natte' taart wel te gebruiken (lees: te eten) zijn??

7

Ik heb ook een hete lucht oven en zet hem altijd op 175 a 180 graden
Ik denk dat je te koud bakt?

Voor meer handige How to's, Sjablonen, Tips en Adviezen voor taarten !! Wordt lid van
http://bakingdreamcakes.hyves.nl/

8

Ik gebruik Moskovisch biscuitmix, dat rijst super :)

9 Laatst bewerkt door Seja (16-04-2009 17:12)

Nou, toen straks Soezie mix gehaald en een kapsel gemaakt volgens de verhoudingen van felicitaartjes.

Ik was alleen niet zo slim om ook hierbij gewoon de temperatuur op de laten lopen dus ik kreeg een enorme luchtbubbel...

Dit is de bovenkant, de 'korst' voelt best hard aan en de luchtbubbel is dus weer ingestort... Is die harde korst doordat het mix is??

http://i21.photobucket.com/albums/b270/Seja/P1030392.jpg

De onderkant ziet er prima uit dacht ik:

http://i21.photobucket.com/albums/b270/Seja/P1030393.jpg

10

Dat is inderdaad een apart biscuit.

Maar ik laat nooit de temperatuur oplopen.
Ik zet de temperatuur op 175 graden, en het gaat altijd goed.
Wel met het Moskovisch biscuitmix.

11

met de mix van de webshop laat ik hem niet oplopen al kan dat wel prima
gewoon 35 minuten op ongeveer 170 graden en dat gaat prima!!
Wel een bolle bovenkant maar aangezien je hem omdraait komt dat weer mooi verstopt aan de onderkant ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

12

Ik heb ook een heteluchtoven en laat 'm altijd oplopen met de temp. tijdens het bakken. En doe dan altijd als heetste stand 180 graden.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

13

Ik heb 'm nu constant rond de 175 graden gehad. Ga vanmiddag toch met dit kapsel aan de slag, haal dat bolle, ingezakte stuk er gewoon af! Hoop dat ik 'm dan nog 2 keer door kan snijden...

Volgende keer laat ik de temperatuur weer oplopen om die bolling te voorkomen.

Vooralsnog is er dus geen einde aan mijn 'biscuitdrama' :D Stay tuned!

14

Nou, het rare kapsel van de foto was een drama...
Ik heb 't vandaag ontdooit om te gaan gebruiken. Bleek dat de bovenste laag, net onder die bubbel, gewoon niet gaar was... Onderkant was perfect maar bovenkant dus niet...

15

Ik vind je temperaturen ook wel aardig laag. Misschien toch eens proberen de hele tijd op 165-170 graden ofzo, en dan voor 25-30 minuten. (ik bak zelf ook altiid gewoon op constante temperatuur en heb altijd kapsels zonder bolling! Ik gebruik geen mix overigens))
Om te controleren of je kapsel goed gaar is kun je heel voorzichtig op de bovenkant drukken, als je dan lichte tegendruk voelt weet je al bijna zeker dat het goed is. Je kunt ook nog prikken met een liefst houten prikker en als er dan geen beslag meer aan blijft kleven is je biscuit gaar. Zo niet dan bak je nog even 5 a 10 minuten verder, afhankelijk van de nog-niet-gaarheid.

De bloem en maizena kun je er inderdaad het beste erdoor scheppen, om de net ingeklopte lucht zoveel mogelijk te behouden. Doe je het wel zeven? En dan in gedeeltes erdoor scheppen. Zo doe ik het en ik heb nooit klontjes.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

16

Ik heb inmiddels de temperatuur hoger en dus met mix geprobeerd. Ik zeefde de bloem en maizena wel ja en in gedeeltes erdoor. Bij de laatste had ik al bijna geen klontjes meer!
Maar nu dus aan het proberen of het met mix gaat lukken... vooralsnog niet dus :D

Ach, oefening baart kunst toch!

17

heb ook een hete lucht oven bak  altijd op 175 graden want als ik de temperatuur opvoer van 150 naar 180 met telkens 10 graden dan ( heb ik 1 x gedaan) worden de randen zwart en gebruik ook nog steeds hand mixer hoor wacht geduldig tot moederdag hihi maar met bakken heb ik ook een bolle bovenkant na het bakken draai ik hem om en leg er een zware plank op dan wordt hij mooi plat maar gebruik de bisquit mix
waar plaats je hem in de oven dan??? misschien heeft dat er dan mee te maken ik zelf zet hem altijd in het midden

Je moet eerder bedenken met wie je wilt eten of drinken dan wat je wilt eten en drinken.
Want zonder een vriend is ons leven het voederen van een leeuw of een wolf.

18

Ik zet 'm altijd net onder het midden, de vorm zelf staat dan dus ongeveer in 't midden. Laatste probleem was dus dat het deeg niet gaar was net onder de bovenkant... Lijkt me dat ik dat alleen op kan vangen door temperatuur op te laten lopen.

19

Seja schreef:

Ik zet 'm altijd net onder het midden, de vorm zelf staat dan dus ongeveer in 't midden. Laatste probleem was dus dat het deeg niet gaar was net onder de bovenkant... Lijkt me dat ik dat alleen op kan vangen door temperatuur op te laten lopen.

Ik denk dat dat ook op te lossen is door 'm gewoon wat langer te laten bakken op dezelfde temperatuur... 5 minuten zou best al wel eens voldoende kunnen zijn.  Elke keer effe testen dus!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

20

en eierenmoeten warmer zijn dan kamertemp. dus even in de magnetron.

21 Laatst bewerkt door Seja (21-04-2009 17:56)

Heb nu m'n eerste bolletje er in staan, 12 cm (van Ikea). Hier zit nu ook al weer een redelijke bult op... Hoop maar dat deze wel gaar is, dan maakt die bult niet uit :)
Heb nu eerst 15 min rond 155 en net hoger gezet naar rond 170. Spannend!!!!

Eieren leg ik altijd eerst in warm water!

22

En vertel is ie gelukt?

23

Hij is er inmiddels uit en ik denk dat ie goed is! Nog even spannend als ik 'm morgen door ga snijden maar heb 't idee dat ie goed gaar is! :D
Volgende keer wel iets minder deeg, had nu 60 gr. Soeziemix, 6 gr. water en 1 ei. Volgende keer doe ik denk ik 50 / 5 / 1.

Er staat nu een bolletje van 20 cm in met 250 / 25 / 4.

24

Onee, mijn 20 cm staat nu in de oven en die krijgt weer zo'n harde bol erop waaronder het deeg niet gaar wordt (net zoals bij die ronde vorm op de foto hierboven)...

Net een stukje uit die bult gehaald zodat er een gat zit en de rest misschien toch gaar wordt. Iemand enig idee hoe ik dit kan voorkomen??

25

Niet rijzen komt bij mij altijd door de mixer, een simpel handmixertje trekt hierbij (bij mij althans) de kar niet, met een planetaire mixer rijst hij de pan uit... letterlijk

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...