1

Onderwerp: mijn kapsel blijft verbranden

Hoi allemaal,

Ik zit toch met een klein probleempje. Als ik mijn kapsel bak, het maakt niet uit hoe groot ofzo dan worden ze altijd pikzwart. Ik heb een electrische oven, deze heeft helaas alleen 3 gleuven. Als ik hem onderin zet dan is de onderkant pikzwart dus zet hem nu in het midden van die 3. Na 10 minuten op 140 graden is de bovenkant al aardig bruin (iets bruiner dan beukenkleur zeg maar) dan na weer 10 minuten op 160 graden is hij donkerbruin (als we toch in meubelkleuren blijven, kastanjekleur tochwel) dan zet ik hem onderin anders hebben we echt een probleem, maar toch  begint het ookal aardig "vies" verbrand te ruiken, en dan de laatste 15 minuten op 175 is natuurlijk funest, de taart is aan de bovenkant (toch) pikzwart en de zijkanten en onderkant is zeker 1 cm echt krokant alsof het koek is. Hoe kan ik dit nou oplossen, de bovenkant snijd ik eraf dus het is niet het einde van de wereld maar verbrande biscuitmix ruikt niet eens lekker.

2

Re: mijn kapsel blijft verbranden

Misschien wordt je oven te heet, een losse thermometer kopen bij de Blokker? Dan kun je de temperatuur controleren.

3

ik heb een rare combi-oven ( een die veels te heet gaat dus )
ik bak de bisquit op 140 graden en na 5 minuten is hij al bruin genoeg en zet ik er een kapje van alu folie op en laat de temp. gewoon op 140 staan voor de rest van de tijd en dat gaat prima zo.
mischien kan je dat alu folie ook eens proberen?
temp. kan ik voor jouw oven niet zeggen

groetjes marieke

4

Bedankt voor de tips. Moet morgen toch naar Blokker een andere taartvorm kopen dus ga meteen even kijken. Hoelang zet je je taart dan in de oven? Als hij op 140 graden blijft?

5

de hoge springvorm van 20.... 38min
de lage springvorm van  16.....30min
de lage springvorm van  12.....20min
glazen kommetje met inhoud van 650ml= 75gr. bisquitmix....30min

6

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb ze dan iets langer in de oven maar zit net te denken, na 20 minuten is hij dus al donkerbruin dus het gaat in het begin al fout. Maar ik ga de tijden wel even aanpassen.

7

voor mij is lichtbruin genoeg, daarom alu folie, als je dat op voorhand plooit is de oven maar heel even open en zakt de boel niet in

8

Enne, je oven iets lager zetten???
Een temperetuur metertje kost bijna niets, dan weet je wel gelijk waar je aan toe bent.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

9

Anders als je taart gaat rijzen en het begint te verbranden aluminium folie erover heen doen !!!!
Die tip kreeg ik ook van iemand, dan was mijn taart niet gaar in het midden maar bovenkant wel maar door langer erin te laten staan ging het weer verbranden !!!!!

Groetjes,

Manika

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

10

Hoi Michelle,

Ik denk inderdaad dat je oven veel heter is als staat aangegeven. Als ik jou was zou ik gewoon uitproberen om het geheel zo'n 20 tot 30 graden lager te laten beginnen, dus bijv. de eerst 12 minunten op 125 graden, dan naar 140 graden en als laatste op 160 graden. Als het dan nog te donker is, nog iets lager starten en lager eindigen.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

11

Bedankt Inge, dat ga ik zeker proberen, ik ga ook even van de week een thermometer bij Blokker halen.

@Manika, zolang hij gaar wordt maakt het mij niet uit of hij er langer in moet, ik ga alle tips proberen.