1 Laatst bewerkt door mamamir28 (30-01-2009 14:31)

Onderwerp: hoe plak ik de marsepijn vast en hoelang moet het drogen?

Ik heb even snel een belangrijk vraagje i.v.m een bescuit taart maken met een laag marsepijn. Dit word namelijk mijn allereerste taart die ik ooit ga maken (behalve de standaard appeltaart enz. natuurlijk) maar ik zou heel graag willen oefenen zodat ik voor mijn kinderen ook van die prachtige taarten kan bakken voor hun verjaardagen etc.. lijkt me helemaal geweldig! :Y

Ik heb al aardig wat gelezen maar waar ik nou nog niet achter ben gekomen is..hoe plak je die mooie uitgeprikte bloemtjes etc van marsepijn en figuurtjes (zoals hello kitty) nou op de taart? heb je daar special eetbare lijm voor nodig die alleen in de shop te krijgen is. of kan het ook met poedersuiker met water bijvoorbeeld?

En mijn vraag is dan ook nog moet ik die figuurtjes na het maken er direct op plakken of moeten ze eerst een paar uur drogen?
en hoe lang is zo'n zelfgemaakte taart nou eigenlijk houdbaar? ik ga vandaag dus mijn eerste taart maken maar misschien ben ik wel een beetje voorbarig omdat ik eerst poppetjes had moeten maken en dagen laten drogen :grr:
ALs iemand me dit even uit zou willen leggen ben ik al heel erg geholpen!

Thanks voor alle reacties alvast!!

groetjes Mir :)

2

Re: hoe plak ik de marsepijn vast en hoelang moet het drogen?

Je kunt gewoon met een klein beetje water plakken, zeker platte dingetjes blijven dan prima zitten. Penseeltje en wat water (niet te veel, water vlekt op je marsepein) en je bent voorlopig even klaar :)
Uitgestoken figuurtjes of gepuzzelde plaatjes hoeven niet te drogen, kunnen zo op de taart.

De taart is - afhankelijk van de vulling natuurlijk - wel een paar dagen houdbaar.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Re: hoe plak ik de marsepijn vast en hoelang moet het drogen?

je poppetjes hoeven ook geen dagen te drogen hoor.
de tylose laten inwerken en frobelen maar. ook zonder tylose kun je 3d maken hoor. ik gebruik tylose bijna nooit.

gewoon water of eetbare lijm zelf maken inderdaad met water en poedersuiker dan kun je marsepeine dingen vastplakken op je taart.

taart kun je inderdaad vulling afhankelijk bewaren. zelf zou ik het niet te lang bewaren buiten de vriezer. taart wordt er nooit lekkerder van als hij ouder wordt.
marsepein kun je wel lang bewaren (maar dan zonder de taart dus als je vooruit wilt werken kun je marsepein makkelijk luchtdicht verpakken en bewaren).

succe smet je eerste taart. ben erg nieuwsgierig naar het resultaat.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.