1

Onderwerp: eiwit

Waarom is eiwit gemaakt met eiwitpoeder langer houdbaar dan vers eiwit.Behalve het voorkomen van samonella, zie ik geen verschil.En hoe zit het dan met de vloeibare gepastureerde vorm.Hoe lang is die houdbaar(geopend en in gebruik).Die is per liter bij de groothandel te koop.
Wibbie

Re: eiwit

Moeilijk geval,

Ik denk dat geopend en in de koelkast misschien een week houdbaar is(het staat er wsch. wel op)
kijk juist de koelkast kan een besmettingsbron zijn.
iedere keer als hij open gaat stijgt de temp en gaat er een soort wervelwind door.(schimmelsporen vliegen dan heerlijk door de koelkast als ze bijv op de rubbers van de deur wonen)
als het goed is is de gepasteuriseerde vorm steriel (iid geval voordat hij open gaat)maar zo'n hele liter....... ik denk niet dat je het optijd op krijgt ik denk toch dat schimmels en bacterien hun kans grijpen en het lijkt misschien wel schoon in de meeste huizen maar dat valt soms wel erg tegen).

de poedervorm is veiliger omdat daar echt niets in groeit geen bacterie en geen schimmels dus zolang dat droog blijft kun je het veilig bewaren.

hoop dat je hier iets aan hebt(lesje bacteriologie).

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

3

dank je.Maar nu in gebruik Maakt het in houdbaarheid uit of ik marsepein of icing maak van vers eiwit of van eiwitpoeder.

Wibbie

4 Laatst bewerkt door dutchdecorator (10-01-2007 16:14)

Ja eiwit poeder is langer houdbaar.

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

5

Ik heb ook wat eiwitpoeder van de webshop. Hoe gebruiken jullie het?

6

Hallo Annelieke,

Op het moment dat je eiwitpoeder nodig hebt voor bijvoorbeeld (royal) icing kun je het ofwel in poedervorm bij je suikerbakkerspoeder doen en dan al mixend water toevoegen (als je een heel goede mixer hebt, bijv. een kitchenaid of zo'n andere krachtige) of je kunt het vooraf mengen met water (60 ml.  op 10 gram eiwitpoeder) en dat een uurtje laten staan. Hierna nogmaals goed doorroeren ivm klontjes en dan is het net als "vers" eiwit te gebruiken.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat