1

Onderwerp: Fornuis met 2 ovens: Voordelen?

Hallo mensen,

Ik zie dat de merken Smeg, Pelgrim, enz fornuisen met 2 ovens aanbieden. Maar welk voordeel heeft dit?

Als voorbeeld neem ik even de onderstaand afgebeelde Smeg CS20NL6 (100 cm).
- Links een multifunctionele oven met een inhoud van 51 liter, met 8 bakfunties. Maar wat voor bakfuncties kan ik hieronder verstaan?

- Verder rechts een conventionele oven met een inhoud van 27 liter, met 6 bakfunties. En wat voor bakfuncties kan ik hieronder dan verstaan?
Deze oven heeft echter geen hetelucht circulatie. Is deze oven daarmee niet of minder geschikt voor het bakken van taarten, gebak, cake en brood? Is deze oven dan puur alleen bedoeld voor braden, smoren, stoven van vleesgerechten, aardappelgratins e.d.?

Kortom ik ben benieuwd wat jullie me als voor- en nadelen kunnen noemen, als ik voor een fornuis met 2 ovens zou kiezen?
Zouden jullie trouwens Smeg boven Pelgrim verkiezen? (Boretti vraagt veel schoonmaakwerk heb ik vernomen. Dus die valt voor mij af.)

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord. ;)

Groet, Marco

P.S. En uiteraard nog de de beste wensen aan iedereen.

http://i2.photobucket.com/albums/y5/marcus1968/cs20nl6.jpg

Gaskookplaat:
6 branders:
- 2 superbranders met drievoudige vlamkroon 4,00 kW
- 1 sterke brander 3,00 kW
- 2 normale branders 1,80 kW
- 1 kleine brander 1,05 kW
- Elektronische vonkontsteking in de knoppen
- Thermobeveiliging
- 3 vlakke gietijzeren pannendragers
- Vangschaal uit 1 geheel

Multifunctionele oven:
- 8 bakfuncties
- Hetelucht-circulatie
- Analoog digitale programmeerklok
- Thermostaat
- Functieschakelaar
- Inwendige koeling
- Uitneembare ovendeur, drievoudig glas
- Uitneembare bovenplaat
- Inhoud 51 liter
- Grill element 1,70 kW

Conventionele oven:
- 6 bakfuncties
- Inwendige koeling
- Uitneembare ovendeur, drievoudig glas
- Inhoud: 27 liter
- Grill element 1,40 kW

- Opbergruimte onder de oven
- Totale aansluitwaarde 5,30 kW
- Gasaansluiting: achterzijde rechtsboven

2

Re: Fornuis met 2 ovens: Voordelen?

O WOW, ik wou dat mijn man tegen mij nu zou zeggen, welke wil je schat. DIE SMEG natuurlijk, sorry ik vind SMEG gewoon het einde. Maar daar vroeg je niet naar. Bij recepten staat meestal 2 temperaturen, een voor conventionele en een voor hete lucht oven, dus dat moet geen probleem zijn. 2 ovens, JA, naast elkaar JA, hoewel ik moet zeggen dat ik een muur oven ook erg fijn vind, kun je makkelijk in kijken terwijl er gebakken wordt. En minder bukken enz. Ben benieuwd wat je doet.

3

voordeel is denk ik dat je voor kleine hoeveelheid niet je grote oven hoeft te verwarmen en als je veel hebt of een maaltijd op 2 verschillende temperaturen dan kan je beide gebruiken

ziet er wel super uit

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

4

Heeft er iemand ervaring met bakken in en gasoven?Kun de t) goed regelen?

5 Laatst bewerkt door Koekebakker (05-01-2009 10:01)

Oke dames. Bedankt tot zover voor de antwoorden.

Zoeteke: Ik heb geen ervaring met een gasoven. Maar ik weet wel dat gasovens als minder stabiel bekend staan: De temperatuur schommelt meer als bij een electrische oven. Zie ook hier: Slow cooking vlees (bol.com).

6

... alhoewel ik me nu ook bedenk, dat Aga ook gasovens op haar fornuizen inbouwt. :think:

7

Tsja, en dan heb je ook nog mensen met 3 ovens... :s Ik heb ook zo'n dubbele maar dan van boretti en ik heb een combimagnetron met ovenstand. In de grote oven gaan bij mij alle taarten, koekjes, enz. In de magnetron-oven gaan de kleine dingen/hoeveelheden, bv croisantjes of een ovenschoteltje of even de witlof grillen en in de kleine oven gril ik af en toe een kip, want daar zit een draaispit in. Verder gaat er niks in de kleine oven, dus een beetje overbodige luxe heb ik wel................ :lol:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8 Laatst bewerkt door corinne (05-01-2009 15:31)

ik heb dus ook een boretti...juist omdat die de mogelijkheid heeft voor 1 gasoven en 1 electrische oven. Ik wilde graag ook een gas oven omdat baksels/brood daarin wat smeuiiger blijven...ik heb hierbij geen problemen met wisselende temperaturen, maar iki wilde ook een electrische/hete lucht oven voor de rest en ik heb nog een stoomoven...en zonder dat apparaat zou ik niet meer willen leven. gare aardappeltjes in 5 minuten, knapperige boontjes in 2 minuten etc alleen taarten bakken heb ik nog niet geprobeerd ;)...heb dus alleen geen magnetron, maar daar kan ik best mee zonder....
en ach...dat schoonmaken valt ook weer mee...en die bakplaat....daar maken wioj heel erg veel gebruik van!

Groet Corinne

9

Hazo een combinatie van gas en electriek,maar dat is dan wel een groot fornuis?Hoeveel bekkens heb je dan?.....6 of 8?

10

zoeteke schreef:

Hazo een combinatie van gas en electriek,maar dat is dan wel een groot fornuis?Hoeveel bekkens heb je dan?.....6 of 8?

het is een fornuis van 120cm breed. een 60cm gas oven en een 60cm elektrische oven. Het fornuis heeft 2 wokbranders 3 gewonen pitten en een visbrander waar de bakplaat over ligt. Erg handig, veel werkruimte maar vooral twee gewone ovens!

Groet Corinne

11

Ik heb de Boretti, 2 ovens naast elkaar, 1 grote hetelucht en 1 kleine gewone.  De kleine gebruiken we vooral voor het afbakken van broodjes, en voor klein gebak zoals bv appelcrumble enz.  De kleine heeft ook minder functies als de grote.  Het voordeel van de kleine is dat hij veel sneller is voorverwarmd. 
Met een oven op gas heb ik geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen. Wat schoonmaken betreft: Sowieso kruipt in zo'n gasfornuis wat meer poetswerk als in een elektrisch fornuis omdat je toch de gasbranders en de gietijzeren pannendragers enz moet schoonmaken. Maar dat is toch ook bij Smeg zo?
Wat kwaliteit betreft: toevallig hebben mijn ouders net een nieuwe keuken gekocht. Zij wilden heel graag een Smeg, maar deze werd hun OVERAL afgeraden ivm kwaliteit, afwerking, service na verkoop ed.  Als je bij Google eens Smeg ervaringen intikt kom je ook niet zoveel goeds tegen  :O  Mijn ouders hebben nu gekozen voor M-system, een goedkopere versie van Boretti.
Alleszins wat je ook beslist: ik wens je veel succes en bak/kookplezier!

12 Laatst bewerkt door Rene1971 (07-01-2009 10:21)

Het voordeel van een tweede oven is natuurlijk dat je taart niet gaat ruiken en smaken naar het braadstuk wat je gelijktijdig in de 2e oven kunt bakken

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

13 Laatst bewerkt door Koekebakker (06-01-2009 13:45)

Hallo Rene, ja dat is inderdaad een groot voordeel.

Verder; Hoi Inge,

Na wat googlen las ik op het viva-forum, deze uitspraak:

... Wij hebben gekeken naar en ons laten adviseren over Boretti. Besloten om het niet te doen, juist vanwege het lastige schoonmaken. Misschien is het ondertussen veranderd / verbeterd hoor, dat zou kunnen natuurlijk. Maar wij tilden de pannenroosters op, daaronder zag je randjes, richeltjes, schroefjes.. Geen gladde lasnaden en zo. Het ovengedeelte heb ik niet eens bekeken, ik zag meteen al dat het geen praktisch ding was voor mij. (Of ik niet praktisch voor dat ding!)
Ik vond het een prachtig fornuis maar weet van mezelf dat ik me kapot erger als het slecht schoon te maken is, het moet bij vooral snel en makkelijk zijn!

Info die ik dus niet met eigen ogen heb gezien.

Iets anders, over de ventilator in heteluchtovens: In een SVH studieboek voor een koksopleiding (1) lees ik het volgende:

Je moet de oven regelmatig grondig reinigen (van binnen en van buiten) en zorgen dat de oven schoon en vetvrij blijft. Speciale aandacht is nodig voor de ventilator, die regelmatig gereingd en ontvet moet worden. Als de ventilatorbladen vetaanslag krijgen, gaat de ventilator onregelmatig lopen (trillen en lawaaiig) en treedt er vroetijdige slijtage op. Wekelijks controleren of alles technisch goed functioneert en of de deursluitingen goed werken.

Het gaat hier dus over professionele apparatuur die dag in, dag uit wordt gebruikt. Maar de ventilator in de heteluchtovens van Smeg, Pelgrim, Boretti, Aga, enz werkt natuurlijk ook zo.
Vraag: Is die ventilator er eenvoudig uit te halen om 'm schoon te maken?

(1) Niet alleen voor de prof, maar ook voor mij (hobbykok/-bakker) zijn deze boeken echt een ware schat aan informatie over keuken gereedschap, warenkennis, basisrecepturen, en kook- en baktechnieken.

14

Wij hebben een Boretti met 2 ovens; een hetelucht en een gewone. Ideaal apparaat ! Bewust voor Boretti gekozen omdat de oppervlakte voor het kookgedeelte optimaal benut wordt, itt bij Smeg. We zijn bij de Boretti winkel wezen kijken en daar liet de verkoper ons zien dat de grote pannen die op de Boretti passen niet op de Smeg passen.
Wij hebben een visbrander met daarover heen een bakplaat. De laatste wordt bijna dagelijks gebruikt.
Twee ovens worden weliswaar niet vaak tegelijk gebruikt (als we zelfgemaakte pizza eten de ene voor de pizza en de andere voor het stokbrood....) maar toch is het handig. De kleinste is snel voorverwarmd en er kan best veel in.
Het is wel even wat schoonmaakwerk maar dat is met ieder fornuis zo denk ik.

15

amateurtje schreef:

Het voordeel van de kleine is dat hij veel sneller is voorverwarmd.

???? Daarom gebruik ik de kleine dus bijna niet, omdat het bij mij juist een eeuwigheid duurt voor die voorverwarmd is vergeleken met de grote. Die grote gaat juist best snel. (Dan gebruik ik het turbostandje links naast de hete lucht stand.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

16

Hier ook een boretti liefhebber. Alleen met 1 grote oven (en 6 pitten). Heb m nog niet zolang, maar die grootte is voor ons ideaal gebleken bij grote broden bakken (leifhebberij van ons) en nu wil ik er ook taarten in gaan bakken. maar idd het duurt n eeuwigheid voor ie warm is. (toch maar die turbostand es uitproberen.)