1

Onderwerp: Help gevraagd voor/tegen schuine kanten!

Ben ik weer met een vraag....Hopelijk kunnen jullie me weer helpen. Gisterenavond alvast twee rechthoekige taarten gebakken voor a.s. zondag (nog hartstikke bedankt iedereen voor de tips qua hoeveelheid biscuitmix) maar nu is het volgende gebeurd, mijn zijkanten "zakte" naar binnen dus nu heb ik schuine kanten (snappen jullie het, vindt het zelf nogal vaag). Heb tijdens het bakken de temperatuur langzaam laten oplopen enz. Heb de vorm overigens ingespoten met bakspray van Dr. Oetker. Zal ik het eraan kunnen liggen dat ik te snel het deurtje van de oven te snel heb geopend? Heb de tweede keer expres al langer gewacht met het openen maar toch weer hetzelfde probleem..... :( Help!

2

Re: Help gevraagd voor/tegen schuine kanten!

Hoi Debbie,

Dat heb ik nou ook altijd, vooral met vierkante / rechthoekige taarten. Ik gebruik ook de bakspray, maar toen ik nog met cakerelease werkte gebeurde het ook. Ik weet niet waarom dit gebeurt, maar ik bak mijn taarten nu altijd 2cm groter, dan kan ik ze daarna namelijk weer mooi techt snijden met een steakmes, werkt prima.

Groetjes, Jos

3

Ik had er in mijn oude combimagnetron met heteluchtovenfunctie ook altijd last van.

Nu heb ik een nieuwe 90 cm oven. Daar heb ik een paar keer een enkel taartje in gebakken op de conv. stand. Toen had ik het niet.

Laatst heb ik 4 taarten tegelijk gebakken met de heteluchtfunctie op twee verdiepingen en toen was het weer wel heel erg.

Kan het met de heteluchtstand te maken hebben?

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

4

ik heb dit ook, maar snij deze dan zeer dun recht naar beneden, gemakkelijk want de kids willen altijd een stukje en zo proef ik ook, ik sauceer dan dat stukje en doe er ook vulling op :cool:

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5

Ik mikte het altijd weg, tenzij mijn man in de buurt is, dan eet hij het op, haha!
Ik heb ook een combimagnetron met heteluchtoven en aan de kant van de ventilator is het het ergst. Het lijkt wel of het beslag daar een beetje wordt "weggeblazen"...

Groetjes, Jos

6 Laatst bewerkt door bakkersdochter (05-01-2007 17:10)

Nou ik heb nog een ouderwetse gasoven. Niks hetelucht of wat dan ook. Ik kan ook gewoon door het raampje koekeloeren dus doe de ovendeur ook niet open als op het laatst, en ik heb het ook. Dus eigenlijk kan het niet aan de hetelucht liggen. Misschien ligt het aan de ingredienten van de mix. Bij mijn cake heb ik altijd dat de randen van de vorm minder rijzen. En mijn kerstboom is altijd zwanger evenals mijn beer. Dus daar zijn de randen wel lager maar niet echt gekrompen tijdens het bakken. Alleen niet zo hard gerezen. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ook had bij mijn eigengemaakt kapsel.

http://philokralen.spaces.live.com/ album taarten (naar beneden scrollen)
www.philokralen.nl voor mjn sieraden.

7

Ben eigenlijk wel een beetje blij dat ik niet de enige ben met dit probleem :rolleyes: Dacht dat ik weer wat verkeerds deed.... Ga inderdaad maar proberen de randen zelf recht te snijden. Ga ze morgenochtend gelijk bekleden en ben ook benieuwd of de taarten die ik gisterenavond heb gemaakt niet te droog zijn geworden... wish me luck :D