1

Onderwerp: Ganachevraagje (nummer 1432628777811 zoveel, ik weet het!)

Hoihoi allemaal,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik zie wat verschillende dingen en niet alles wordt me duidelijk. Heb de howto's en recepten al doorgelezen (super handig :D) maar toch nog wat vraagjes voor een taart die ik vandaag maken moet!

Hoe lang laat je de ganache afkoelen? Soms lees ik 30 minuten maar andere keren 2,5 uur! Het moet tot yoghurtdikte zijn toch? Wanneer giet je er een tweede/derde/etc laag over? Als de lagen uitgedrupt zijn, dat weet ik, maar laat je de lagen tussendoor ook afkoelen? In de koelkast of op een koude plek? Of wacht je gewoon eventjes en huppa er weer over?

Ik hoop dat jullie mijn vragen toch beantwoorden willen, alvast bedankt en een fijne zondag! :)

2

Re: Ganachevraagje (nummer 1432628777811 zoveel, ik weet het!)

ik laat de ganache idd afkoelen tot hij nog net gietbaar is. (als ik weinig tijd heb zet ik het zelfs in de koelkast) De taart zet ik tussen de "gietrondes" door in de koelkast voor een 20-30 min. Dan weer de volgende laag als het nodig zou zijn.

Hopelijk kan je hier wat mee. Ik doe het nl altijd op gevoel (dus zonder een wekker)

3

Super, bedankt! Ja, ik ben ook niet iemand die op de tijd let maar meer op gevoel afgaat, maar nu gaf mijn gevoel nog aan even te slapen hihi. Hoeveel lagen giet je over het algemeen?

4

Meestal twee keer. De laatste taart met ganache heb ik in een keer begoten.  ( ik zet wel ook mijn afgesmeerde taarten in de koelkast voordat ik de ganache er over giet.)

5

Oke :) Ik smeer alleen rondom een klein beetje af, hoop dat het gaat lukken!

6

Nathalie schreef:

Meestal twee keer. De laatste taart met ganache heb ik in een keer begoten.  ( ik zet wel ook mijn afgesmeerde taarten in de koelkast voordat ik de ganache er over giet.)

Doe je nog eerst een dun laagje botercreme over de taart voordat jet het gaat afgieten met de ganache?

7

Yep, heb je een wat strakkere taart

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

Jeetje laat je het zo lang afkoelen?? Dat doe ik dus nooit! Hooguit een minuut of 5 en dan een minuut of 5-10 in de koelkast voor de volgende laag.... Het lukt mij mij ook wel. Nja....ieder heeft z'n eigen manier ;) meerdere wegen leiden naar rome wordt ook wel gezegd. :Y

Groetjes Tien

9

Tien schreef:

Jeetje laat je het zo lang afkoelen?? Dat doe ik dus nooit! Hooguit een minuut of 5 en dan een minuut of 5-10 in de koelkast voor de volgende laag.... Het lukt mij mij ook wel. Nja....ieder heeft z'n eigen manier ;) meerdere wegen leiden naar rome wordt ook wel gezegd. :Y

Bedankt Tien.
Ik wil de taart niet verprutsen.
Aangezien dit de eerste keer is dat ik met ganache werk.
Dus bedankt voor de tip.

10

Pooh schreef:

Gaat de botercreme niet smelten als je er ganache overheen giet??

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Kadohke schreef:
Pooh schreef:

Gaat de botercreme niet smelten als je er ganache overheen giet??

Dat dacht ik dus ook.. lees ff mee.

12

De ganache is koud als je het eroverheen giet, ik had rondom afgesmeerd maar ging helemaal goed. 2,5 uur laten afkoelen tot yoghurtdikte, toen taart overgoten (vanuit het midden en toen rond), vloeide mooi in elkaar over en werd mooi glad! :) Kwartiertje later nog een keer overgoten en halfuurtje later nog een keer, tot ze goed uitgedropen waren. Ganache en taart niet in koelkast bewaard, wel in koude garage 2,5 uur af laten koelen.