1

Onderwerp: wat te doen???

Ik ben van plan mijn eigen bruidstaart te maken. Uiteraard eerst een proeftaart maken...

Ik heb ca. 18 gasten en maak daarom een taart van 26 cm doorsnee. Hoeveel fondant heb ik dan nodig? Ik dacht zo'n 800 gram (incl. reserve voor bloemetjes enzo)

Kan ik de resterende fondant makkelijk kleuren in pastel tinten? Kan ik de roosjes ver tevoren maken en invriezen?

Zou ik de beklede taart in zijn geheel kunnen invriezen (met gebruik van fondantbekleding)?

Moet ik zilveren kraaltjes lijmen?

Is het verstandiger om kant en klare fondant te gebruiken van de webshop of is het echt niet moeilijk om zelf te maken? Welke fondant uit de shop is het beste?

Alvast bedankt voor de reactie.. Fijne avond

2

Re: wat te doen???

800 gram is inderdaad genoeg, incl. de bloemetjes

Je kunt de resterende fondant in welke kleur dan ook kleuren.
Je kunt de roosjes weken van tevoren maken en je hoeft ze niet in te vriezen, bewaar ze op kamertemperatuur in een plastic doos of onder plasticfolie

De beklede taart kun je in z´n geheel invriezen, gaat zowel met marsepein als met fondant of een mengsel hiervan.

zilveren kraaltjes kun je lijmen met een beetje glazuur (gemaakt van poedersuiker en een beetje water). Ik zou die niet mee invriezen, het zilver 'zakt' er na het ontdooien een beetje vanaf.

Het is prima om kant en klare fondant uit de webshop te gebruiken, marshmallowfondant is zeker niet moeilijk te maken met gemakkelijk te verkrijgen ingredienten en werkt net zo fijn, is een beetje persoonsgebonden, de

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

Ik heb verder niet echt meer tips voor je. Maar is een 26 cm wel voldoende? Ik haal daar 16 stukken uit.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

4

de tips zijn allemaal al gegeven door wendy. leuk dat je je bruidstaart gaat maken! maar ik zou wel even oefenen van tevoren hoor.. heb je al vaker een taart bekleed?
en ik zou idd 2 taarten maken, of een stapeltje. want ik haal ook zeker geen 18 stukken uit een 26 cm taart. eerder 14 of zo.

5

Zou ook voor een stapeltje gaan. Staat mooier ( vind ik) en  hebt zeker genoeg voor je gasten.

6

leuk dat je je eigen bruidstaart gaat maken :)
ik zou ook eerder gaan voor een stapeltje! zodat je ook zeker weet dat je genoeg hebt, en ik vind het er ook bruidstaart achtiger uit zien!

verder zou ik eerder kant en klare fondant gebruiken, maar dat is meer omdat ik dat persoonlijk makkelijker vind...

verder kun je hier overal tips lezen en ik zou zeggen: ga lekker oefenen en leef je uit in de webshop met leuke dingen bestellen :)

7

Ik ga maar eens beginnen met zelf mmf maken. Heb begrepen dat je moet blijven roeren tot het echt niet meer gaat en dan pas met de hand verder..

Misschien is het idd beter om 2 taarten te maken. Bedoelen jullie stapelen met stokjes ertussen??

Waar halen jullie taartdozen vandaan?

8

Leuk zelf je bruidstaart maken!
Zelf mmf maken vind ik alleen een stuk minder leuk ;)
Voor de prijs van de kant en klare vind ik het echt de moeite niet waard. En een taart maken al meer dan genoeg tijd kosten...
Ik koop altijd een 5 kilo emmer van Bakels maar kan me voorstellen dat je dat wel veel vindt. Hoewel taarten maken wel verslavend is.. ;) :)
De 2.5 kilo mmf is ook prima, alleen is iets zachter dan Bakels fondant.

Een how to stapelen van Karin staat op www.tartacadabra.nl (en ook een how to taart maken)
Taartdozen zijn te koop bij de groothandel maar je kan ze ook bij (de meeste) Hema's kopen.