1

Onderwerp: nogatine plakken

Goedenavond,

even een korte voorstel van mezelf. ik ben wendy koot, 34 jaar en getrouwd. ben al een paar weken deze site aan het bestuderen. heb pas een nieuwe keuken, met een 110 liter oven en die moet gebruikt worden:-) nu begin ik hem aardig te ontdekken en wil ik meer dan alleen een simpele cake bakken.  dus zondag ga ik beginnen aan mijn eerste taartje. oke wel van een cake bodem, maar wel vullen en opspuiten van slagroom en decoreren uiteraard. maar goed, nu mijn vraagje.  om de rand van de "taart" wil ik nogatine doen. nu heb ik het ooit ergens gelezen- kan alleen niet meer vinden waar- dat je eensort lijm moet gebruiken. dat smeer je op de buitenkant. nogatine in een bakje en je taartrand erin rollen, zodat de nootjes blijven plakken. maar nu weet ik dus niet meer wat voor soort lijm er gebruikt word. Royal Icing lijkt me niet goed. zat zelf te denken aan poedersuiker verdunt met water, maar blijft dat plakken en wat zijn de verhoudingen.  kan iemand mij helpen?

verder vind ik dit een gave site. staat dus al een tijdje in mijn favo's en hoop hem heel veel te gebruiken:-)

liefs wendy

2

Re: nogatine plakken

Je kan er zelfs slagroom voor gebruiken hoor, daar blijft nougatine ook prima aan plakken.

Nougatine in een bakje lijkt me niet zo handig
beter een plat bord of snijplank of zoiets

cateren is ook gebakjes maken :)

3

hoi Ikkie, gewoon slagroom? meen je dat nou?  nou dat heb ik wel in huis. heb zowel een spuitbus als beker die je moet opkloppen. nu vind ik een spuitbus erg snel gaan "lopen" dus die doen we maar niet. ik ga het gewoon proberen. dank je wel.
ik zal de nootjes maar in een platte schaal (ovalen deksel van grote ovenschaal. is maar 2 cm diep) doen:-)

ben benieuwd of het me gaat lukken.

liefs wendy k

4

hallo naamgenoot. ;)
Als je er wat zekerder van wil zijn dat het niet te nattig word of gaat lopen, kun je ook kiezen voor een laagje zoette botercreme. 1 deel margarine, 1 deel roomboter en 2 delen poedersuiker. Dat wel 10 minuten mixen hoor. Plakt ook lekker is romig maar toch stevig. Wel zoet maar je hoeft het niet zo dik in te smeren natuurlijk. :)
Succes, enne welkom hier, weet je wel waar je aan begint? Voor je het weet ben je net zo verslaafd aan dit forum en taarten bakken als ik. ;) :lol:

Hoi Wendy,

ja ik ben het helemal met andere Wendy eens ik zou voor de veiligheid ook een klein laagje botercreme doen dat blijft zeker goed!

Succes en welkom op de site !

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

6

hoi dames,

dank jullie wel voor jullie posten. hmm, roomboter heb ik wle in huis, maar dat is voor de kersttafel. ik heb geen pakje, maar roomboter klokjes. staat zo slordig als je die al aanbreekt. is het nog op een andere manier op te lossen. bv margarine en gewoon boter (kuipje voor brood bv)?

ik hoop dat het allemaal gaat lukken. in mijn gedachte ben ik heel wat van plan, maar ja.

liefs wendy k

7

Ja hoor, als je maar wel lang genoegd mixt kun je de zoete botercr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

ja wat moet ik nou doen? 1,5 deel margarine op 0,5 deel boter,  of 1 deel margarine op 1deel poedersuiker?.
nu weet ik het niet meer hoor, hahaha

liefs wendy k

p.s.  wauw, wat krijg je hier snel antwoord. toppie

ik maak botercreme altijd van margarine(mijn recept is een deel(cup) margarine en 3 cups(ja je leest het goed 3 dus) poedersuiker)
hiermee krijg je wel een hele zoete maar sterke botercreme voor nagatien heb je dat niet echt nodig hoor en kun je gewoon 1 op 1 doen.

saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

10

oke, dus bv 100 gram margarine op 100 gram poedersuiker.  het is alleen om die nogatine vast te plakken.  top ik ga morgen ochtend eerst die cake bakken (oke voor het eerst in een ronde vorm  - silecone vorm- ) en laat in de middag als hij goed afgekoeld is ga ik hem opmaken en bespuiten.  heb net 2 albums bekeken en daar ben ik nog lang niet aan toe. laat me eerst maar leren gelijkmatige slagroom toefjes te spuiten, hahaha.

liefs wendy k

11

oke ik ben eruit. ga ook proberen om die botercreme op te spuiten (ojee als dat maar goed gaat). anders houd ik zo veel bruin van de cake over en dat vind ik niet leuk.  ik houd gewoon de verhouding 1:1 aan, alleen maak ik dus veel meer dan totaal 200 gram. hmm, hoop dat het lukt. mijn bodem staat nu in de oven. heb trouwens ook schrijfstiften gekocht van dr. oetker.  iemand nog tips om ermee om te gaan?  dit moet dus echt mijn eerste taartje worden.

liefs wendy k