Onderwerp: chipolata mooi in de taart brengen
Nu heb ik een heerlijk recept geprobeerd voor chipolata voor de bruidstaart.
Nu nog oefenen gelukkig.
Nu heb ik dus onderstaand recept gemaakt, met als extra rozijnen, bitterkoekjes en coctailfruit erdoor.
Toen ik hem gemaakt had was ik heel bang dat het mislukt was: een dunne vla leek het wel, kon ik echt niet op de taart gieten, leek wel ganache.
Dus heb ik hem maar een nachtje in de koelkast gezet.
En gelukkig, vanmorgen kon ik de schaal op de kop houden.
Hij is ook erg lekker.
Maar nu zijn alle vruchtjes en zo naar beneden gezakt. Dus heb ik het nu met een lepel geroerd zodat alles weer door elkaar zit.
Nu ziet het er alleen niet mooi meer uit, lijkt wel een hutselpotje.
Moet dit nu zo op de taart? OF had ik iets anders moeten doen?
Dit recept van Nelleke:
Het recept is voor 6 puddinkjes, lijkt me genoeg om een taart mee te vullen,
15 bigarreau (kersjes)
2-3 el marasquin (likeur)
2,5 dl volle melk
5 dl slagroom
1 vanillestokje in de lengte opgengesneden
150 gram suiker
5 eidooiers
6-8 blaadjes witte gelantine
Stap 1
Week de bigarreaux in de marasquin. Breng de melk met 2,5 dl slagroom, het vanillestokje en 50 gram suiker aan de kook. Klop de eidooiers schuimig met 100 gram suiker. Voeg het hete roommengsel toe aan de eidooiers, schenk het mengsel terug in de pan en verwarm het, al roerende, op zacht vuur tot het gaat binden (maar laat het niet koken).
Stap 2:
Zeef het mengsel, schraap het vanillemerg uit het stokje en voeg toe aan het eidooiermengsel. Week de gelantine in ruim koud water. Knijp de blaadjes uit en los ze van het vuur af op in het warme eidooiermengsel. Laat dit afkoelen. Kloep 2,5 dl slagroom stuif en spatel deze samen met de bigarreaux en de marasquin door het gelantinemengsel vlak voordat dit gaat geleren.
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het lijkt me erg lekker. Vooral omdat het ook luchtig is zo te lezen... Ik zou er inderdaad nog wat rozijntjes bij doen denk ik....