1

Onderwerp: chocoladebrood

Op verzoek van een paar mede forummers en brood recept. Daarom een chocoladebrood, kun je gewoon zonder schaamte bij het ontbijt eten, erg lekker met echte boter en lekkere jam....
Stap 2 t/m 4 kun je prima in de broodbak machine doen. (misschien het helebrood ook wel maar dat heb ik nooit geprobeerd)

400 gr witte bloem
25 gr cacoa poeder
1 theelepel zout
6 gram gedroogde gist
25 gram bruine suiker
1 eetlepel olie
300 ml water

1) beboter een kleine broodvorm

2) doe de gezeefde bloem en cacoa bijelkaar in een kom, zout, gist en bruine suiker erbij

3) olie en water erbij en kneed het deeg op een met bloem bestoven werkblad tot een bal.

4) doe het deeg terug in de kom en laat het deeg op een warme plaats (afgedekt)een uur rijzen

5) kneed het deeg kort nog een keer door en doe het in de broodvorm, laat het dan nog eens een halfuur rijzen

6) Bak het brood in een voorverwarmde oven:  200 graden 25-30 minuten.
het brood moet hol klinken als je erop klopt

7) Laat het brood op een rekje afkoelen.

eet smakelijk :P

2

Re: chocoladebrood

Ik werd erg enthousiast van dit recept en heb het vandaag gemaakt. Ik heb hem in het geheel in de broodbakmachine gemaakt. Het brood was goed gelukt en zag er mooi uit. Ik had een echt chocolade smaakje verwacht aan het brood, maar dat was bij mij niet het geval. Het broodje smaakte wel, maar gewoon naar brood. Klopt dat?
Of komt het omdat het in de machine is gemaakt, of zou ik er meer cacoapoeder door moeten doen? Is er nog een tip om te proberen.

Groeten, Natasja

3

ik ben benieuwd naar het antwoord je ga krijgen
wat mij opviel , geen eieren?

4

blackangel schreef:

ik ben benieuwd naar het antwoord je ga krijgen
wat mij opviel , geen eieren?

Het is toch brood? Doe ik (bijna) nooit eieren in hoor.

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

hahahahahah , ik heb nog nooit brood gebakt ,lol WHAHAHAHA , sorry :-)

maar ik ga deze zeker en vast eens proberen
maar hoe komt dat nu dat je geen chocolade smaak hebt?
zoals mamatasja meldt

6

hoi,
het is een echt brood, maar je kunt er best wat meer cacao aan toevoegen hoor, of het aan je machine ligt weet ik niet, heb ik nog nooit geprobeerd. Maar ik vind de smaak wel echt naar cacao smaken, maar 25 gram suiker is ook niet zoveel, het brood is dus ook niet zo heel zoet, wat chocolade wel is. Misschien een andere tip om er meer chocolade smaak aan te krijgen, een gedeelte van het water vervangen door chocolade melk. :)  of wat chocochips erdoor?
De smaak is ook wel afhankelijk van je beleg. Ik vind dit super met bosbessen jam..
Ben benieuwd naar jullie baksels...

7

Bedankt voor je reactie.
Ik ga hem binnenkort nogeens proberen. Inderdaad met chocolademelk is misschien een goede tip.

8

Bedankt voor het recept :thumb:
Ik ga het binnenkort uitproberen ;)

Groetjes Marlies.