Onderwerp: Biscuit en fondant
Ik heb van de week mijn eerste taartje gemaakt (zie bij taartenparade). Helaas was hij niet zo lekker.
Ik heb zelf biscuitbeslag gemaakt, tijdens het bakken zag het er allemaal goed uit, hij kwam goed omhoog, maar smaakte droog en helemaal niet luchtig. Ik heb de biscuit 1 dag in de koelkast gezet en de volgende dag de taart afgemaakt. Het recept dat ik heb gebruikt is: 3 eieren, 90 g suiker, 75 g bloem, 15 g maizena, vanille (van een stokje) en zout. Ik heb de eieren en suiker au bain marie handmatig opgeklopt (ca. 12 minuten) tot het lichtgeel en lobbig was. Daarna de bloem, maizena en zout voorzichtig erdoor gespateld en toen in de heteluchtoven gedurende ca. 30 minuten. Ik heb de temperatuur geleidelijk laten oplopen van 140 naar 180 graden. Iemand nog tips hoe ik hem de volgende keer wel luchtig kan krijgen?
Ik heb zelf mmf gemaakt, dat ging prima, het is ook fijn spul om mee te boetseren, maar ik vond het wel mierzoet. Ik denk dat marsepein minder zoet is? Dat wil ik de volgende keer uitprobern.
Als vulling had ik tobleronemousse. Ik heb 125 ml slagroom verwarmd en daarin 125 g tobleronechocolade erin laten smelten. Toen 1 nacht in de koelkast gezet en de volgende dag opgeklopt met een beetje klopfix, maar het was al helemaal stijf door een nacht in de koelkast, dus dat werd ook niet erg luchtig.
Al met al werd het een zwaar en machtig taartje. Alle tips zijn welkom.
Groetjes,
Elly