1

Onderwerp: sierrand lukt niet.

Hoi,
Ik heb net mijn bestelling binnen.
Met daarin een leuke sierrand set.
Nou zit er een engelse gebruiksaanwijzing bij, en daar ben ik zo goed in.
Grapje, dus niet.
Nu probeerde ik hem meteen uit met mmf.
Maar hoe krijg ik dat mmf nu weer uit de sierrand? Want als ik dat probeer, verniel ik de mooie rand weer.
Kan het wel met mmf? Of is het gewoon te warm, en komt het doordat de mmf te plakkerig is?
Nog een vraagje, op mijn marsepein staat houdbaar tot over bijna een jaar. Betekend dit dat hij dan wel in de vriezer of koelkast moet, of kan ik hem ook zo lang nog op kamertemperatuur bewaren?

Groetjes Corina

2 Laatst bewerkt door Carin (25-07-2008 13:34)

Re: sierrand lukt niet.

Welke sierrand gebruik je? Je hebt het over een set, bedoel je een blauwe die je kan verstellen? Of zo'n set van 3 van FMM, frill cutters ofzo heten die. Of misschien een andere?

Ikzelf vind wel dat de randen beter werken met marsepein. Een beetje tylose door je mmf kan ook helpen, en dan niet te dik rollen. Maar natuurlijk ook weer niet te dun :D

Marsepein bewaar je gewoon in de keukenkast. Maar wel goed in folie verpakt, tig lagen eromheen doen tegen uitdrogen.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Ik heb deze sierrandset:   Straight frill cutters no. 2.
Net met marsepein geprobeerd, en dat lukte al beter.
Nog een vraagje, net ook de tappit met letters uitgeprobeerd met marsepein. Maar hoe ik ook zwiep, de marsepein komt er niet uit.
Wat doe ik nu verkeerd?
De bloemenstempels lukte me wel meteen. Ha ha, is ook wel heel simpel natuurlijk.
En die marsepein, zo lekker, kan er bijna niet af blijven,hopelijk blijft er nog genoeg over voor de taart.

4 Laatst bewerkt door Carin (25-07-2008 13:59)

Voor de tappits:
tylose erdoor
zeer dun uitrollen, dat je denkt het kan niet dunner en dan nog ietsje dunner dus :lol:
insmeren met crisco
tappit erin zetten en stevig heen en weer schuiven op je aanrecht
beetje schuin tikken en als je een klein beginnetje hebt waar de letter een stukje loskomt een cocktailprikker eronder en voorzichtog de letter losduwen

De randen:
repen snijden
marsepein ook insmeren met crisco of bepoederen met poedersuiker en dat eerst wegvegen en dan de cutter erop zetten
cutter weghalen, naar boven schuiven zeg maar, dus niet optillen, dan neem je meteen de restjes mee
wel zorgen dat het reepje marsepein niet aan je aanrecht plakt v

Groetjes, Carin

5

ach, net bestelling gehad, maar geen tylose. Kan ik dat ook zo in winkels halen?
En marsepein insmeren met crisco? Of bedoel je sierrand insmeren?
Lijkt mij meer logies, maar ik ben geen expert.
Het lijkt zo makkelijk met die randen en tappits, maar is dus nog erg lastig voor een beginneling.
Dank je wel voor de snelle antwoorden.

6 Laatst bewerkt door Carin (25-07-2008 14:24)

Tylose is voor zover ik weet niet in gewone winkels verkrijgbaar. Misschien heeft Planet Cake het, maar ja, dan moet je naar Rotterdam. Voor de sierranden heb je het niet perse nodig hoor. Voor de tappits wel helaas.

Ik smeer de marsepein in met crisco of trex. Dus niet de uitsteker. Gewoon met je vinger dun erop smeren en goed uitsmeren (als in: flink vegen), het moet er niet als een laag opliggen.

Het lijkt inderdaad allemal heel eenvoudig, maar de praktijk valt nog weleend tegen :s. Gelukkig baart ook hierbij oefening kunst :)

Groetjes, Carin

7

oke dus toch. Kan ik ook in plaats van crisco frituurvet gebruiken?
Dat las ik om marsmellowfondant te maken, dus dat het ik wel in huis.

als je geen tylose heb en je wilt de tappits gebruiken : Rol dan heel dun uit in een strook en leg daar dan huishoudfolie erop daar druk je dan weer je letters in goed aandrukken eraf halen en dan rustig de huishoudfolie lostrekken en dan de overtollige marselein weghalen een laat de letters even drogen. (dus nog niet gelijk oppakken)

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

9

Hoi Claudia,
Het is me gelukt, veel dank voor je tip. De letters komen er prachtig uit.
Ook de rand nu even goed geprobeerd met marsepein, en ook dat ging prima.
Dus met mmf lukt het niet? En als ik ze door elkaar heen zou doen?

10

Door elkaar dat weet ik niet. Ik werk alleen met marsepein omdat ik dat 1) 1000 keer lekkerder vind en 2) 100 keer beter verwerken vind.

Groetjes, Carin

11

Dat het 100 keer lekkerder is, ben ik meteen met je eens.
Alleen vind ik het in verhouding met mmf duur.
Maar ik hoopte als ik het door elkaar zou doen, dat het toch lekkerder zou zijn dan alleen mmf. En zo de prijs wat lager kunnen houden.