Onderwerp: chocolade-vraag

Hoi,
ik moet/mag tegen zaterdag een taart maken voor een vriendin die 30 wordt.
Het is voor +/- 30 personen en er is gezegd dat ze veel van chocolade houdt.
Ik wou weten wat jullie van het volgende denken:
een stapeltaart (onderste 23 cm, bovenste 16 cm)
onderste word chocoladetaart gevuld met hemelse modder, bovenste gewone biscuit gevuld met hemelse modder (eventueel nog een krokant laagje chocolade ertussen)
beide worden overgoten met chocolade-ganache (weet nog niet of het allebei pure wordt of toch maar 1 witte) en versierd met chocolade blaadjes, haar naam en leeftijd uit chocolade uitgestoken op de zijkanten.
Nu is mijn vraag: is dit voldoende voor 30 personen en is het niet teveel chocolade? Zo ja waardoor kan ik wat dan vervangen?

Oh ja, hoe maak ik het beste die krokante laag chocolade? (gewoon gesmolten chocolade op de laag gieten?) en hoe krijgen jullie die kapsels toch zo hoog? Bij mij komen ze nooit boven de rand van mijn springvorm uit.

Bedankt Inge

2

Re: chocolade-vraag

Volgens mij is het krap aan; volgens het felicitaartjesschema kom je op zo'n 22 personen, maar het is natuurlijk wel een vreselijk machtige taart dus misschien nog kleinere stukjes snijden?
Over of het teveel chocolade is: teveel chocolade? Kan dat?? ;)
Tuurlijk is het veel chocolade maar het klinkt allemaal heerlijk en voor een chocoholic helemaal het einde, denk ik... In bijvoorbeeld een Sachertaart zit ook flink wat chocolade en dan nog chocolade erop, en die is ook heerlijk, dusse....
Krokant laagje chocolade doe ik idd altijd door gewoon gesmolten chocolade te gieten/glad uitsmeren.
Als je een hoger kapsel wilt kun je een rand van bakpapier in je springvorm zetten die erbovenuit steekt (heb het zelf nog nooit gedaan maar dat zie ik hier regelmatig op het forum voorbijkomen)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

Een hoog kapsel krijg je door heel lang te mixen, zodat het luchtig wordt. Sinds ik een Kennie heb, worden mijn taarten ineens veel hoger! (Deed het voorheen altijd met een handmixer)

Groetjes Renske

4

dit lijkt mij ook een beetje te weinig.
ik opteer meestal als ik twee taarten heb (in stapel of naast elkaar) voor twee verschillende soorten. Vaak een met chocolade en een met fruit.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

Bedankt voor jullie reacties; ik heb me van aantal vergist , het is voor 20 à 25 personen.
verdere tips of meningen zijn nog steeds welkom

Mijn kapsels zijn altijd superluchtig en hoog, en ik heb een Kennie, nooit anders gemixt. Dus mss ligt het toch daar aan, dat je met zo'n Kennie beter en luchtiger mixt dan met een handmixer? heb nl. geen ervaring met handmixer.

We are human beings, not human doings.

7

Kwiebiezevendrie schreef:

Mijn kapsels zijn altijd superluchtig en hoog, en ik heb een Kennie, nooit anders gemixt. Dus mss ligt het toch daar aan, dat je met zo'n Kennie beter en luchtiger mixt dan met een handmixer? heb nl. geen ervaring met handmixer.

Maakt op zich niet zoveel verschil vind ik, voor ik mijn kenwood had deed ik het met een handmixer en mijn baksels zijn niet hoger ofzo, 't is gewoon veel handiger voor mezelf ;)

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

8

Kwiebiezevendrie schreef:

Mijn ervaring is ook dat hoe langer en sneller je mixt hoe hoger het wordt, persoonlijk doe ik dat met de ballongarde, ik gebruik overigens geen Kennie daar ik hier op het forum veel problemen zag met kapotte ballongardes, dus ik heb toen maar voor een Bosch gekozen (ze reizen nu overigens zelfs de hoge (7CM) pannen uit). Voorheen met de handmixer rezen ze iets minder, en met de Braun keukenmachine rezen ze simpelweg niet.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...