1

Onderwerp: icing?

ik lees hier op de site steeds over icing. Wat is dat nou eigenlijk? (sorry misschien domme vraag?). Hebben we hier ook een NL woord voor? Ik begrijp dat het met een spuitzak gemaakt wordt. Maar wat voor spul is het dan? en hoe maak je dat? Zijn het altijd losse figuurtjes of kan dat ook rechtstreeks op de taart? wie maakt me wijzer?

2

Re: icing?

Corrigeer me maar indien nodig:

Wij noemen het (eiwit)glazuur.
Gewone glazuur is poedersuiker (bloemsuiker) met wat water - te gebruiken om iets mee vast te zetten of gewoon zo als laagje over een cake of taart.
Eiwitglazuur is geklopt eiwit met daar net zoveel poedersuiker door tot je een massa krijgt (variabel in consistentie afhankelijk van wat je er mee wilt doen) die je in een spuitzak kan doen en je kan er dus iets mee spuiten (letters, figuurtjes, je kan er hele vlakken van een figuur mee opvullen zoals de vlindertjes die je hier dikwijls ziet) en het droogt daarna hard op. Je kan het ook rechtstreeks op een taart spuiten en zal daar ook hard worden.

3

Re: icing?

klopt als een bus Kristien

4 Laatst bewerkt door Margreeth (25-09-2006 22:11)

Re: icing?

oke bedankt. een soort schuimpje dus? maar dan aan de lucht gedroogd?
enne, doen jullie dat dan met rauw eiwit? is dat niet salmonella gevoelig? of gebruiken jullie gepasturiseerde eieren (heb ik geloof ik weleens in cupjes in de supermarkt gezien)

5

Re: icing?

niet echt
een schuimpje (ik neem aan dat je zo'n merengue bedoelt?) is echt zoiets luchtigs h

6

Re: icing?

Hoi Margreeth,

Je kunt het inderdaad prima met rauw eiwit maken, er staat hier ook een recept van op de site. Als je bang bent voor salmonella, kun je idd beter met eiwitpoeder werken. We verkopen dat in de webwinkel in ieder geval wel voor dit doeleinde. Met 10 gram eiwitpoeder en 60 ml. water kun je ca. 500 gram poedersuiker erbij doen voor 500 gram icing. Dit is voldoende voor een hele batterij aan bloempjes, maar het zou ook genoeg zijn om een ronde taart van ca. 24 cm. rond mee te bekleden door hem met de icing in te smeren. Dit wordt bijv. in Amerika veel gedaan. Als je de icing zo gebruikt (het wordt dan ook wel royal icing genoemd) wordt het hard, je kunt ook wat glycerine toevoegen, dan blijft het juist weer wat zacht, bijv. met het snijden van een taart kan dat soms prettiger zijn als dat het juist breekt door de hardheid.

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

7

Re: icing?

Hallo Inge,

Hoeveel glycerine moet je er dan bij doen? Lijkt me wel handig, want een brokkelende taart is niet mooi

Alvast bedankt en ik ga het zeker uitproberen

8

Re: icing?

bedankt voor de uitleg, ik snap het nu. Geweldig zeg die filmpjes, het is maar goed dat ik bijna jarig ben... Gezellig forum is dit trouwens, en lekker snel antwoord :-)