1 Laatst bewerkt door Daantje2076 (13-05-2008 10:02)

Onderwerp: Decoratie vraagjes

Ik heb een vraagje over de decoraties die jullie op je taarten hebben, waarvan maken jullie dat?
Ik las al over tylose om het steviger te krijgen, maar heb er helemaal geen ervaring mee.
Vraag me dan ook af of dat ook voor fondant gebruikt kan worden.

En hoe krijg je de figuurtjes zo uitgestoken dat ze ook mooi strak blijven?
Dit omdat het hier mis gaat zodra we het hebben uitgestoken en op willen pakken.

En hoe dik kun je je fondant (of wat je gebruikt) het beste uitrollen voor decoraties of bekleden?

En hoe bewaren jullie die decoraties?

En wat is de beste manier om het op je taart te plakken?
De laatste keer hebben we een papje gemaakt van een beetje maizena, poedersuiker en water en dat werkte perfect, maar misschien is er een betere manier?

En als ik kleurpasta toevoeg, dan wordt het iets plakkeriger, kan ik dan het beste wat poedersuiker toevoegen of hoe doen jullie dat?

Kortom, een heleboel vragen omdat ik het beter wil leren...

groetjes Daantje

2 Laatst bewerkt door kiwi (13-05-2008 10:17)

Re: Decoratie vraagjes

Als je bloemetjes met opstaande blaadjes wil hebben, dan kun je tylose of tragant gom gebruiken. Maar voor gewone, platte decoraties doe ik dat zelf niet. Voor het boetseren van figuurtjes kun je ook tylose gebruiken. Voor het maken van strikken is het gebruik an tylose eigenlijk een grote aanrader. Dan blijven de lussen mooi bol staan. Kan met marsepein en fondant gebruikt worden.

Fondant/ marsepein een halve? centimeter uitrollen. Weet niet precies hoe dik ik dat zelf doe... Dan uitsteken en even met je vinger langs de randjes van de uitsteker. Zo gaan de rafeltjes weg. Dan voor zichtig het vormpje uit de uitsteker halen. Een "plungecutter"is helemaal handig. Hoef je niets te peuteren om je vorm uit de uitsteker te halen. Platte decoraties bewaar ik niet. Boetseersels in een luchtdicht doosje.

Vastplakken kun je gewoon met een heeeeel klein tipje water doen. Zeker geen druppen water, anders smelt de hele handel...

Kleuren van marsepein; mijn marsepein wordt wat plakkerig van het toevoegen van kleurstof. Ik kneed het zoveel mogelijk door en leg het dan even in de koelkast.

En al doende leert men toch? Ik had precies dezelfde vragen in het begin. Lekker veel bakken en frutselen dus!

3

ik heb met dank meegelezen. had ook zo van die beginners vragen. ben al wat wijzer geworden.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

4

dat in de koelkast leggen zodra het echt plakkerig wordt doe ik ook. Dan kan ik daarna wel weer goed verder gaan.

5

nog een vraag van deze kant hoe werk je dan met tylose
(zelf nooit geprobeert namelijk maar ik wil 1 x een strik maken)
gr beppie

6

Tylose gewoon door je marsepein kneden. Ik heb het eerst laten rusten, maar de marsepein was toen wel erg stug werken hierna. Staat wel op je potje hoeveel je moet gebruiken.

Bij mijn volgende strik kneed ik de tylose erdoor, en ga vervolgens meteen de lussen en de cirkels maken. Dan laten drogen en dan moeten de lussen ook wel hard worden.

7

hoi hoi

ik gebruik voor de gewone figuurtjes ook geen tylose
alleen voor bvb de strikken en alles wat rechtop moet blijven staan

kleine bloemetjes enzo maak ik op zich nooit vooruit maar vlinders enzo met tylose  bewaar ik onder een stolp of in een luchtdichte doos

het opplakken van bloementjes enzo
doe ik eigenlijk altijd met een klein beetje water
als het iets zwaarder is kan het ook met poedersuiker met een beetje water
maar voor bvb strikken en vlinders die mooi rechtop moeten staan dan gebruik ik weer icing dat werkt dan toch het beste
gaande weg kom je er vanzelf achter wat het beste werkt voor jou

voor de strikken enzo kneed ik de tylose door de fondant (ik werk niet graag met marsepein)en laat het dan wel een uurtje intrekken in een goed afgesloten diepvrieszakje werkt goed
komt er dan wel harder uit als dat het erin ging
dan heel goed doorkneden
als het te hard is doe ik hem altijd +- 10 seconden in de magnetron gewoon in een kommetje (zonder zakje erom uiteraard)
en dan gaat het een stuk makkelijker

de lussen maak ik dan na het uitrollen en dan kun je ze eerst een nachtje laten drogen (paar uur werkt ook soms)
maar meestal droog ik ze in de oven
gewoon op een bakplaat en een bakpapiertje op een zo laag mogelijke temperatuur  bij mij is dat 50 graden
af en toe even kijken en omdraaien
en dan merk je vanzelf als ze droog zijn
zo heb ik altijd in een uurtje of 2 een mooie stevige strik helemaal klaar

maar gewoon proberen wat jij het makkelijkste vind
de schone restjes fondant  (dus zonder restjes jam en dat soort dingen) kun je dan weer gewoon in een goed gesloten diepvrieszakje in een luchtdichte doos bewaren voor de volgende keer en als hij dan te hard is weer in de magnetron

veel succes groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl