1 Laatst bewerkt door leintje (24-04-2008 13:31)

Onderwerp: Gewoon even wat kwijt...

Hallo dames,

Ik heb net voor de eerste keer de bescuitmix gebruikt en hij staat nu in de oven...dit is de eerste taart die ik ga maken trouwens.
Wat een mooi beslag is dat,het gaat nu wel tot over de rand in de springvorm maar goed.

Ik ben al bezig geweest om met marsepein bloemetjes te maken en dat is goed gelukt al zeg ik het zelf maar nu las ik dat je fondant met  marsepein kan mengen,
ik heb de ballina fondant thuis en moet ik die dan 1:1 mengen (hetzelfde gewicht) met de marsepein?
Moet ik trouwens nog iets van water doen bij de fondant? of komt die goed uit de verpakking?

Maar goed nu wil ik het kapsel vanavond invriezen en er zaterdagmiddag uithalen om zondag te vullen en te bekleden,ik heb de taart zondagmiddag nodig.
Is dat logisch of raden jullie iets anders aan?

En ik wil er ook een slagroomtaart bij maken voor zondag,als ik de zijkanten insmeer met botermix kan ik daar dan de nootjes aan laten plakken?

Ik ben er zo erg meebezig dat ik er van wakker lig...hoop dat het lukt want anders hebben we geen taart voor de verjaardag van mijn dochtertje...snik!  en mijn man maar lachen..

Duim voor me en ik hoop op antwoord.

Succes met al jullie mooie taarten,heb al veel ideeen opgedaan.

Groetjes Marjolein

2

Re: Gewoon even wat kwijt...

Tuurlijk gaat het je lukken. Ja de zijkanten kan je insmeren met botermix. Maar ik heb het toen gewoon met slagroom gedaan.
Als je hem een anderhalf uur voor dat je hem wil gaan vullen uit de vriezer haalt is genoeg.
Je kan natuurlijk ook hem zometeen een paar uurtjes in de vriezer doen en vanavond eruit halen en vullen en decoreren en weer invriezen. Misschien iets beter voor je nachtrust ;)

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

3

Hoi!
Je moet er in iedergeval niet wakker van liggen he? Dat is niet de bedoeling!

@ Fondant kan je prima mengen met marsepein. Gewoon de verhouding gebruiken wat jij zelf lekker vindt. 1:1 is een goed verhouding, maar het hoeft niet.
@ Je hoeft geen water bij de fondant te doen. Gewoon afsnijden en goed doorkneden. Als je het nog te stug vindt, doe wat crisco/trex op je handen en kneed maar goed door. Wordt vanzelf soepel.
@ Als je tijd hebt zondag ochtend om de taart helemaal te bekleden, zou ik de taart zondag ochtend vroeg uithalen. Duurt hooguit 30 minuten voordat een kale biscuit ontdooit is. Als je denkt, zondag ochtned wil ik liefst uitrusten, neem het maar zaterdag uit, en maak je taart helemaal klaar zaterdag. Kan je zondag ochtned nog even opruimen ;) Mijn ervaring is dat het toch meer werk is dan je denkt.
@ Nootjes kunnen inderdaad aan de botermix geplakt worden.

Nou  meid, zet m op!

Groetjes Tweety!

4

Komt helemaal goed!
Die tips van Tweety zou ik ook gegeven hebben. :Y
Biscuit doorsnijden gaat sowieso makkelijker als de ie in de vriezer is geweest (vind ik).

En je man geef je gewoon een schop onder z'n kont! ;)

5

NEEE  wacht ze typt tpch dat ze ballina fondant heeft.
dat is toch glazuur fondant.

dat is veel anders dan gewone fondant zoals bakels of ice.

ik weet niet o je dat kan mengen hoor met  marsepein volgens mij werkt dat niet
maar ja ik ben ook maar een leek in het taarten gebeuren  dus ik kan het ook verkeerd hebben. hoop niet dat ik je nou  meer kopzorgen bezorg want  het komt allemaal goed

veel succes en ik lees even mee want dan  steek ik er ook nog iets van op

6

Ik heb inmiddels 2 kapsels gebakken...aan de buitenkant zien ze er iig goed uit,de bovenkant was wel een beetje ingezakt maar op z'n kop zien ze er mooi uit!
Ik heb ze nu even in de vriezer gezet en ga kijken of ik er straks aan toe kom om iets aan de deco te doen...ik wacht dan ook nog even de reactie af of ik de ballina fondant kan mengen met marsepein voor de laag over de taart.

Alvast bedankt voor de tips die ik nu al heb gekregen.

7

Oo ok,
maar heb je dan Ballina uitrolbaar fondant of Ballina fondant Glazuur?

Voor de ballina fondant glazuur: zie deze topic: KLIK en zie de reactie van Catherine (van Antwerpen)
Balline uitrolbaar fondant kan je ook gewoon mengen met marsepein hoor.

Groetjes Tweety!

8

Dank je wel,ik ga het proberen...het is idd de glazuur die ik heb,maar ik ga het proberen te mengen met een groter gedeelte marsepein.

Nu nog de vulling....

9 Laatst bewerkt door leintje (24-04-2008 22:31)

Zit nu op de bank en een gevulde,afgeklede taart met licht roze marsepein staat in de vriezer.

Ik heb het gedaan!! Een taart gemaakt!
Ben eigenlijk wel trots op mezelf...en mijn man stond er bovenop "Zooooo,die ziet er mooi uit!" ...hahaha leuk heh! Terwijl hij me vanmorgen stond uit te lachen..

Hopelijk komt hij goed uit de vriezer.(de taart bedoel ik,niet mijn man..)
Ik heb hem zondagmiddag nodig en ik wil hem nog versieren van te voren,kan ik hem dan het beste zaterdagavond uit de vriezer in de koelkast zetten?

Groetjes Leintje