1

Onderwerp: vraagje over lemon curd

Ik heb voor de eerste keer lemon curd gemaakt en hij was heerlijk :P :9 :P :9  :Y

Hij was enkel niet zo stijf en heb hem na geruime tijd in de koelkast toch wel redelijk vloeibaar tussen mijn taartje gedaan :S

Hoe krijg ik hem vaster?

xxx

* Ik heb dit recept gebruikt (recept van Kit)

Begin met het raspen van de schil van de citroenen, en pers daarna de citroenen uit. Je hebt zowel de schil als het sap nodig.
Doe de suiker en boter in een kom en verwarm dit au-bain-marie: in een pan met water.
Voeg daarna zowel het citroensap als de schil toe.
Klop de twee eieren los in een aparte schaal, en voeg deze toe aan het warme boter-suiker-citroen mengsel.
Nu is het een kwestie van heel erg lang roeren totdat het een redelijk dikke massa wordt. Dat kan makkelijk een kwartier duren. De dikte moet ongeveer als yoghurt zijn.
Giet het in een leeg uitgekookt jampotje.
Laat dit afkoelen, dan dikt het nog een beetje in.
Wil je het graag minder zoet? Gebruik dan 200 ipv 225 gram suiker.

2

Re: vraagje over lemon curd

Blaadje gelatine laten oplossen en er door heen ?

3

Is hij dan ook nog zo lang houdbaar?

xxx

4

gelatine verandert normaal gezien niets aan de houdbaarheid

maizena of patatbloem zou ook moeten kunnen denk ik en dat verandert normaal ook niets aan de houdbaarheid

5

Maar er is hier bij recpeten ook nog een ander recept he !Ik denk dat als je gelatine er bij voegt dat het niet meer smeerbaar is ?

6

ik zou een beetje maizena in doen en dan verwarmen, roerend, dan word hij wel wat dikker

zo doe ik het met het sap voor de kersenvlaai

7

Ik heb er 1 blaadje gelatine ondergedaan en nu lijkt hij net yoghurt.
Dus ik veronderstel dat het dit wel is ;)

Tja, met vulling indikken ben ik nog niet vertrouwd :O Ik ben dan ook nog maar een beginneling :O

Bedankt iedereen voor de vele tips!!!! ((hugg))

xxx

8

Ik had precies hetzelfde probleem en heb het gewoon heel lang laten doorpruttelen. Waar je wel voor uit moet kijken is dat je suiker dan niet gaat carameliseren ;) Of zoiets.
Uiteindelijk is hij een beetje aan de dikke kant geworden maar voordat ik hem gebruik verwarm ik het iets in de magnetron om hem smeerbaar te krijgen.
Ik vind het dus ook nog erg lastig. Je kunt trouwens kant en klare Lemon curt :9 bij AH kopen, ze staan bij de jam

9

een blond vraagje misschien,is die lemon curd om het marsepeinelaagje op het kapsel te kleven?(ook rolfondant)

10

Ilona, ik had het eerste recept gemaakt, dus niet op het vuur ;)
Wat is eigenlijk de AH??? :o

Mamie, lemon curd word gebruikt als vulling ;)
Ik denk niet dat het gebruikt kan worden om over je gebak te smeren. Ik vrees dat het je fondant/marsepein niet ten goede komt.

xxx

11

AH is de Albert Heijn. Grote supermarktketen bij ons :)

@mamie: ik gebruik het ook als vulling. Ik denk dat het theoretisch wel zou kunnen als plaklaagje, maar botercreme o.i.d. als plaklaag wordt een stuk mooier

12

dank jullie wel vr de tip ,maar buiten die botercreme wat gebruiken jullie als plakmiddel dan?

13

Bij super de boer stond hij pas ook.

groetjes monica.
mijn album

14

Ik gebruik als "plakmiddel" ook vaak witte chocopasta. Vind ik lekkerder

Als lemoncurd te "stijf" is, doe ik wat ik nodig heb in een bakje, even goed roeren en daarna is het goed smeerbaar. (Doe ik ook met jam)