1 Laatst bewerkt door Seliewie (30-04-2015 19:22)

Onderwerp: Kan iemand mij vanaf begin tot eind helpen?

Hellow! iedereen.
Hellup!!! Voor het eerst ga ik een stapeltaart maken 28 mei moet deze gepresenteerd worden. Tot die tijd heb ik nog om van alllerlei info in te winnen en te oefenen.
Het word sws een frisse taart bestaande uit 3 lagen met elk een diverse smaak. Verder bedek ik em met marsepein of fondant ( dat wil ik graag van jullie weten wat beter is)
en wanneer kan ik aan de taart beginnen? Is dat a la minute of kan ik al wel iets voorbereiden?
Het is de bedoeling dat de taart buiten staat en ik ga ervan uit dat het mooi weer word dus graag hoor ik ook hoe jullie denken over temperatuur ivm smelten.
Kan ik de taart invriezen? Ik zit te denken aan een kwarkvulling met op elke verdieping een ander soort fruit erin verwerkt.
Verder hoor ik nog jullie ideen over die slingers rondom de taart....Hoe maak ik zoiets.
Gaarne ontvang ik een uitleg van begin tot eind want zoals jullie al kunnen lezen ben ik echt een leek een amateur nog in dit vak. Ik hoop dat jullie mij goed opweg kunnen helpen en dat ik dankzij jullie een mooie taart neer kan zetten zonder dat ik zelf helemaal in de stress ben ;-)
De afbeelding geeft een voorbeeld van zoals ik graag wil dat de taart eruit komt te zien.
Ooh hoe stapel ik deze het makkelijkst? Met welke benodigdheden en hoe precies?

http://s23.postimg.org/uq0l9a5lj/taart.jpg

2

Re: Kan iemand mij vanaf begin tot eind helpen?

Hoi!

Ik begrijp dat je voor het eerst een taart gaat maken? Is het voor een bruiloft?
Als ik jou was, zou ik een workshop taart bekleden of stapeltaart volgen. Daar krijg je alles uitgelegd en zie je ook wat je wel en niet moet doen. Er zullen vast nog voor het einde van de maand workshops worden gegeven. Je kunt dan de gemaakte taart invriezen en gebruiken voor je opdracht.

Het lijkt mij te stressend en frustrerend dat je iets voor een ander moet maken, terwijl je niet weet of je erin zult slagen.

Ik wil je helemaal niet ontmoedigen hoor, juist niet, maar het lijkt mij dat je zekerder wordt door een workshop.

Veel succes!

3

Ik heb je even gemeld, want je staat in een show-rubriek.

Ik zou zeggen, neus eens goed rond op dit forum. Dan zul je de meeste antwoorden al wel vinden.
Heb je al wel eerde een taart gemaakt? Want meteen stapelen is nogal wat...

Even een paar tips:
- fondant of marsepein is een kwestie van smaak
- die 'slingers' lijken mij spuitwerk van of botercreme of royal icing
- Kwarkvulling niet doen als je taart buiten moet staan, in dat geval werken met een vulling die buiten de koelkast kan: (merengue)botercreme of ganache, fruit etc.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Ik verhuis je vraag even naar de rubriek Taartdecoratie algemeen. De taart is wel "voor anderen", maar dat is net niet de opzet van de rubriek Bakken voor anderen :)

[MOVE] --> TA

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Jeetje....ik ben al ruime drie jaar bezig en kan nog steeds niet alles wat ik zou willen, dus hoe wil je dat in ruim drie weken doen dan.....
Ik zou eerst eens minstens een week hier op het forum gaan bivakkeren, ik weet zeker dat je met de zoekfunctie alle stappen die je moet doorlopen terug kunt vinden hier

Succes!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Ik begrijp dat je wel vaker taarten maakt, maar dus nog nooit een stapel. Het is niet dat ik je niet wil helpen, maar op het forum is zoveel te vinden. En dan heb ik het niet alleen over topics, maar ook over technieken. Via google kom je ook heeeeel veel tegen  ;). Wat ik wel als tip wil geven is....gebruik een buiten de koelkast houdbare vulling (dus geen kwark, room), stapelen met houten/plastic dowels en cakeboards (dus geen karton). Invriezen zou ik alleen in overleg doen en dat zou je ook kunnen doen wat betreft de marsepein/fondant. Heel veel succes!

7

Als ik je berichtje lees, snap ik de hellup wel, want er staan wat dingen in waaruit ik lees dat je nog niet heel veel ervaring hebt.

Kwark of taart waar slagroom in zit verwerkt, is zoiezo een NO GO als de taart een tijd buiten moet staan, voor geen enkele taart een aanrader, maar bij vullingen die thuishoren in de koelkast zeker niet.

Bij een stapeltaart moet elke taart goed ondersteund zijn. Je voorbeeld taart heeft zelfs 3 lagen. Gebruik hiervoor stevige taartboard van 4mm (bij een klein taartje voldoet 2 laagjes taartkarton ook) en prik in de taart eronder dowels, die tot op de bodem van de taart staat. De taart staat dus eigenlijk op de dowels (die in de taart zitten) en niet op de taart zelf.

Als vulling zou ik botercreme gebruiken, met daarin smaak toegevoegd. Ook in de botercreme kun je vruchten doen. Of je kunt vullen met bv vlaaifruit of dergelijks).
Voor het mooiste resultaat kun je afsmeren met ganache, maar botercreme 1:1 is zeker voor een beginner ook een hele goede keuze.

Het biscuit kun je van te voren bakken en invriezen. En de marsepein of fondant van te voren kleuren. Indien het wit moet zijn is de beste keuze fondant. Marsepein zal nooit zo wit worden. Echter is de voorkeur voor smaak marsepein, dan wordt de taart gewoon wat minder wit. (ik houd persoonlijk helemaal niet van fondant)

De "slingers"rondom de taart is idd royal icing wat erop gespoten is. Als je dat nog nooit eerder hebt gedaan of nooit eerder royal icing hebt gemaakt, wens ik je veel succes. Alleen daarvoor heb je al cursussen.
De zwarte rand is overigens gewoon lint en ook niet eetbaar.
De bloem kun je maken met gumpaste..... (ook weer een workshop, een echte (niet eetbare) bloem is niet echt wenselijk, een zijde bloem is dan een betere keuze. Vergeet niet een flowerpic hiervoor te gebruiken.
Of beter, laat de bloem nog maar even weg.

Ik denk dat je de lat een beetje te hoog hebt gelegd, maar je hebt nog een paar weken, dus flink oefenen idd. Of toch maar een cursus waarbij je een soortgelijke stapeltaart maakt. Dan leer je alles waaraan je moet denken. En gaat met een taart naar huis die je kunt invriezen en 24 uur van te voren in de koelkast kan laten ontdooien.

Succes

Zoek je een printje? Pb mij gerust.