1

Onderwerp: Mini taartje bekleden

Ik ga binnenkort de bruidstaart van mijn zwager maken en nu willen ze graag een stapeltaart.
Geen probleem, heb ik vaak gedaan. Het het bovenste taartje moet 10cm worden, deze heb ik nog niet eerder gebruikt.

Nu heb ik die gister gebakken en gevuld (10cm doorsnee en hij is behoorlijk hoog geworden door het vullen, namelijk ongeveer 20cm..) Nu komt het probleem, het lukt me maar niet om hem strak te bekleden.
Hij scheurt elke keer bovenop en krijg de plooien er niet uit.

Ik heb de hele site doorgespit en wel wat doorverwijzingen naar sites zien staan maar die bestaan helaas niet meer. Wie o wie heeft een goede tip voor me om dit taartje strak te bekleden?

Thanks!!

2

Re: Mini taartje bekleden

10 cm en dan 20 cm hoog? Probeer me een voorstelling te maken  ;) . Misschien dubbel dun bekleden? Of dat je de zijkant en bovenkant apart bekleed en dan met een leuk randje of crimper de rand afwerkt?

3

Re: Mini taartje bekleden

ja belachelijke hoogte  :D  ik ga hem voor op de taart ook echt proberen lager te krijgen.
Het is namelijk een vorm van 10cm diameter en 10 cm hoog... en dan nog vullen maakt hem wel erg hoog!

Had ook al mensen gezien die hem apart bekleden maar ben bang dat ik dat randje niet mooi weggewerkt krijg en de bruid wil hem strak wit met lila bolletjes erop dus de rand afwerken gaat hem ook niet worden....

4

Re: Mini taartje bekleden

Lijkt me eerlijk gezegd ook moeilijk met aansnijden  :O . In een boek van Wendy (Schlagwein) staat ook een minitaartje bekleden. Deze waren alleen niet zo hoog. Ze bekleed eerst het taartje (dun) in 2 delen. Dan de tweede laag (dun en uit 1 stuk). Ik weet niet wat je gebruikt voor de bekleding? Soms, zeker met erg verse marsepein, is de marsepein dan te zacht, waardoor ik erg snel moet werken anders gaat deze ook scheuren  :S

5

Re: Mini taartje bekleden

Ik vind het ook altijd lastig, 10 cm bekleden.
Wat ik doe is de hoeveelheid fondant voor een 15 cm nemen en die uitrollen.
Dan heb je heel ruim fondant en kun je snel werken. Het overtollige snijd ik er dan weer af. Zorgen dat er geen bc e.d. aan zit en dan kun je dat gewoon gebruiken voor een andere laag of decoratie.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

Re: Mini taartje bekleden

Hoeveel lagen vulling zitten in dat taartje dan? Als ik een tien hoog vul met drie lagen kom ik echt niet tien cm hoger uit daardoor....

Maar als hij echt twintig cm is vraag ik mij af of hij dan vanwege de kleine diameter wel stabiel genoeg is, en bekleden zou ik in twee delen doen, en dan met flexi smoother afwerken

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

Re: Mini taartje bekleden

tsja, dat vroeg ik me ook al af... vullen levert toch hooguit 4cm op? :think:

Waarom snij je 'm niet tot 7cm hoogte, vullen, dan kom je op 10cm uit (hooguit) :)

10cm doorsnee en 20 hoog, dat ga je echt niet normaal kunnen bekleden :nooo: of je moet halve cm dik fondant gebruiken ofzo :S

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Re: Mini taartje bekleden

Als hij wat lager is zal je zien dat hij ook makkelijker te bekleden is, anders de wrap methode eerst zijkanten dan bovenop, met je vinger goed glad het naadje proberen weg te werken en daarna met je smoother erover heen. Vergt wat oefening maar het kan wel. Succes!!

9

Re: Mini taartje bekleden

Ik heb nog effe opnieuw gemeten maar het is inderdaad geen 20 cm  :O , beetje verkeerd gemeten in de frustratie   :mad:

Hij was wel 15cm, ik heb hem met 3 laagjes gevuld. Ik heb geprobeerd om hem met een groter stuk marsepein te bekleden in een keer maar lukte nog steeds niet, scheurde weer aan alle kanten.

Toen rondom belegd en bovenop apart nog een rondje erop gedaan, krijg de randjes/naden nog niet helemaal mooi weg dus nog effe een paar keer oefenen.....

Ga hem volgende keer niet meer zo hoog maken en inderdaad er wat afsnijden, staat anders ook niet mooi op de taart vind ik.

@esther weet jij ook in welk boek van wendy dat mini taartje staat?

Bedankt voor de tips!! Altijd fijn mensen die meedenken!

10

Re: Mini taartje bekleden

Overigens, om af te smeren is ook niet altijd simpel...
Ik steek er 3 satéprikkers in, als een soort dowels, maar nu tegen het schuiven van de lagen.
Rondom dun afsmeren en tussen de prikkers door, dan in de koelkast opstijven.
Bij de 2e afsmeerlaag kunnen de prikkers er dan uit :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Mini taartje bekleden

Dat is een goeie tip Carien! Die ga ik onthouden.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

12

Re: Mini taartje bekleden

bedankt voor de handige tip Carin!
ik ga nog maar even een paar keer oefenen  =D