1

Onderwerp: Help macarons!

Hoi,

Ik heb twee weken geleden macarons gebakken volgens het volgens het volgende recept,
- 100 gram amandelmeel
- 180 gram poedersuiker
- 2 eetlepels suiker
- 3 eiwitten (20 sec in magnetron)
Heteluchtoven op 125graden en 25 min. erin.
De macarons waren super gelukt! Ik had ze gevuld en 5 dagen in de koelkast bewaard.

Vorige week weer heel enthousiast begonnen aan macarons, na 25 min. tilde ik een macarons op en had het hoedje in mijn handen de vulling zat nog op het bakpapier. Niet gaar dacht ik dus steeds paar minuten langer totdat ik ze los kreeg. Na het vullen en hè bewaren in de koelkast, werden deze macarons zacht..... HOE KAN DIT?
Weer een lading bakken dan maar, haalde deze eruit nadat ik ze loskreeg van de bakplaat, bleek later dat deze weer te hard waren, niet zacht van binnen....

Hoe kan het dat het de eerste top ging en tweede keer na 3 ladingen de macarons na het vullen zacht werden? 
Ik ben nu radeloos en weet niet meer op welke stand ik de heteluchtoven moet zetten, hoe lang ze erin moeten... HELP!!!!!!

2

Re: Help macarons!

Hoi,

ik denk dat ze zacht zijn geworden doordat je ze in de koelkast deed. Gebakken eiwitten (of dat er nou amandelmeel oid door zit of niet) worden weer zacht zodra ze in een koelkast komen, omdat die nou eenmaal vochtig is.
Een natte vulling kan ook de oorzaak zijn.

Mijn tip dus: gewoon aan het recept houden, maar met een 'droge' vulling als ganache oid ertussen, en NIET in de koelkast bewaren.

Dat is wat ik door al het lees en spitwerk geleerd heb.

Succes en ik hoop dat de 3e poging wel lukt!

Marieke

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

3

Oké bedankt voor je reactie, ik hoor dit voor het eerst. Ik dacht dat macarons in een afgesloten plastic bak in de koelkast bewaard moeten worden. Ik had als vulling botercreme met witte chocolade. Eigenlijk alles hetzelfde als de eerste keer dat ik ze maakte en toen ging alles goed.

Wat is jouw advies met vaktijdschrift en temperatuur?

Gr. Niki

4

Ik bewaar ze altijd in de koelkast,  en blijven heerlijk. Ik vul ze vaak met een koffie crème.

Groetjes Vonn

Help mijn vrouw heeft een hobby