1 Laatst bewerkt door Daniellehvw (27-01-2015 13:34)

Onderwerp: Taart zonder koemelk en eiwit

TITEL moet zijn KOEMELKEIWIT

Goedemiddag,

Ik weet niet of ik goed zit in deze rubriek met mijn vraag, maar ik ben gevraagd om een marsepein taart te maken zonder koemelkeiwitten. Dus geen melkproducten of boter met melk, slagroom, geitenmelk etc.

Heeft iemand hier een recept voor?? Of nog beter, is hier een bakmix voor?? Mijn bakvorm is 30x30

Alvast heel erg bedankt,

Groetjes Danielle

2

Re: Taart zonder koemelk en eiwit

Hoi Danielle,

Er is zover ik weet geen mix voor, wel kun je hier van de site het basisrecept gebruiken voor biscuit. Mag er wel soja worden gebruikt? Wellicht handig om even na te vragen, je kunt dan vullen met sojaroom. Botercrème kun je maken met plantaardige boter (bv. wajang) om af te smeren. Er zijn vrijwel geen mixen (botercrème oid) die je kunt gebruiken alles moet dus zelf gemaakt worden. Het is even zoeken maar wel te doen. Let ook op je marsepein zelf dat daar niets inzit. Ik gebruik Zeelandia en daar zit geen melk in maar er zijn merken waar dit wel in zit. Succes!

3

Soja idd wel. ik vind het doodeng!

4

Inderdaad biscuit maken volgens het basisrecept, dan ben je alvast koemelkvrij.

Je kunt heel makkelijk zelf banketbakkersroom maken, waarbij je dan de melk vervangt door soya- of rijstemelk (en eventueel klontje boter door wajang) of zelfs kokosmelk, heb je meteen een extra smaakje.

Combineren met een jam - even checken op de ingrediëntenlijst dat er geen lactose/melkeiwit inzit, maar dat is meestal niet zo.

En dan afsmeren met 1:1 gemaakt van wajang.

Bekleden met marsepein, ook weer even controleren op de verpakking of ie geen lactose/melkeiwit bevat.
Ook de meeste fondantsoorten bevatten geen melkeiwit, maar ook daar is controleren op de verpakking nodig.

Let wel op als het om een (zware) allergie gaat, dat je geen kruisbesmetting krijgt, doordat er bijv. nog restjes van melkeiwithoudende producten in de bakvorm of mengkom zitten. Even navragen of "kan sporen van ... bevatten" en "is verwerk in een fabriek waar ook ... verwerkt wordt" een probleem zijn.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Hoi,

Er is wel een mix voor hoor, van Schär Kuchen & Kekse. Die gebruik is altijd, mijn dochter heeft ook koemelkeiwit allergie.
Is hier in de buurt bij de natuurwinkel te koop en te bestellen via internet.
De tuinen heeft hem soms ook.
Hij smaakte best goed. Ik heb hem gevuld met banketbakkersroom, zelf gemaakt maar dan met rijstemelk. Met amandel melk is ook lekker. Ik heb bc gemaakt van wajang gemengd met banketbakkersroom. Je kunt ook soya slagroom gebruiken maar die is moeilijk op smaak te brengen.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )