1

Onderwerp: bolle taart na het bakken

Had nog een vraagje,

alle taarten die ik maak van de biscuitmix uit de webshop komen enorm bol uit de oven. Ik snij dan de bolle korst weg want er zit alleen lucht onder en dan is de taart eigelijk gewoon plat zoasl hij eigelijk hoort te zijn, maar het hoort natuurlijk niet.

Ik gebruik GEEN koude eieren, klopt 8 inuten op de hoogste stand en 2 minuten lage stand, zoals de uitleg ook zegt. Wat doe ik fout?

kan ik dan beter lager bakken en langer in de oven doen?
of iets anders?

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

2

Re: bolle taart na het bakken

Schroef je ook de warmte tijdens het bakken langzaam op ?
Mijn taarten zijn ook wel een beetje bol aan de bovenkant maar ik draai ze om en dan zie je daar niks meer van ...

3

Re: bolle taart na het bakken

nee, ik verwarm de oven voor en dan als de goede temperatuur gehaald is dan gaat de taart in de oven.

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

4 Laatst bewerkt door Car (11-09-2006 14:23)

Re: bolle taart na het bakken

Ik draai mijn taarten ook altijd om na het bakken en dan zakt het bolle aan de onderkant vanzelf een beetje in, heb je dat al eens geprobeerd? Ik heb verder geen tips voor je, ik doe hetzelfde als jij, ik heb altijd wel een beetje bolling, maar niet zoveel dat ik moet gaan snijden...

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

5

Re: bolle taart na het bakken

De temperatuur langzaam opschroeven helpt wel, dan komt de taart lekker gelijk omhoog.

Vanessa

Groetjes,
Vanessa

6

Re: bolle taart na het bakken

Ik draai de taart ook altijd dadelijk om (als ze nog warm is). Ik heb nu ook ergens in een filmpje gezien (zal eens zoeken of ik het terugvind) dat je rond de vorm een natte (?) keukenhanddoek moet doen om een gelijke verdeling vd warmte te hebben. Maar ik ben niet meer zeker van dat natte... :-)

7

Re: bolle taart na het bakken

ik vind het filmpje niet bij de links die ik heb opgeslagen.. sorry.

8

Re: bolle taart na het bakken

Nicole heeft hier ooit deze link geplaatst:

http://www.fabulousfoods.com/school/cst … edeco.html

en Wietske heeft 'm uitgeprobeerd:

http://deleukstetaarten.citywebz.com/fo … hp?id=1285

Groetjes, Car 
Uno per Uno Workshops

9

Re: bolle taart na het bakken

Ik doe steeds een natte keukenhanddoek rond mijn (metalen) vorm.
Je merkt wel degelijk het verschil! J cake is veel gelijkmatiger.
Gek, nu ik er bij stil sta, bij mijn siliconevormen doe ik het niet. Weet zelf niet waarom.

Het is zelfs zo dat mijn keukenhanddoek net 5 cm te kort is om er totaal rond te kunnen. Als de cake dan uit de vorm komt, zie je mooi dat die 5cm bruiner zijn.

Dat de cake inzakt daarna of dat je de baktijd moet verlengen zoals Wietske ervaart, is niet mijn ervaring. Zo zie je maar, dat de ene oven de andere niet is.

Ik breng ook de temperatuur omhoog, maar in enkel tweemaal.

Hij gaat er in op 160° C en dan tien minuten laten bakken.
De laatste 20 minuten op 180°.
Na 30 min. steek ik er een mes in en als dat droog is (wat altijd het geval is bij mij na 30 min), alles onmiddellijk er uit.

Zoals hierboven reeds gezegd door de anderen: de bovenkant staat altijd iets bol, maar verdwijnt als je de cake ondersteboven op een cakerek zet. (mooi ringetjes er in hahaha)

10

Re: bolle taart na het bakken

ik denk niet dat het gaat in mijn oven met een natte theedoek. Ik heb een combi magnetron met ovenfunctie en de taart draait dus op een klein plateau en de theedoek past er net niet om heeb die blijft dan hangen.

Ik ga de temperatuur langzamer opschroeven van 160 nar 180 ofzo.

bedankt voor alle tips...

De Zoete Keuken, liefde voor het vak, passie voor de taart!
www.dezoetekeuken.nl https://www.facebook.com/DeZoeteKeuken

11

Re: bolle taart na het bakken

en ik maak altijd een kuiltje in het midden, duw het tegen de zijkanten op zeg maar. Een beetje bult hou je maar die zakt meestal bij het afkoelen wel weer een eind weg. :)

12

Re: bolle taart na het bakken

Bij het omdraaien van de taart brokkelen er altijd stukken af... :(
Iemand tips?

13

Re: bolle taart na het bakken

wendy, maar als je dan bijvoorbeeld naar je gele paastaart kijkt, dan draai je je taart niet om en maak je geen kuiltje in het midden? of hoe heb je dat gedaan?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

Re: bolle taart na het bakken

Voor een ieder waar er geen natte theedoek meer in de oven past......

ja ja daar heb je mij weer........Wilton heeft dus speciale strips voor om de bakblikken,ze zijn er in twee maten en heten Bake even strips bij deze moet je wel iets langer bakken want je krijgt anders geen korst aan de buitenkant.
Ik heb ze en ook weleens geprobeerd maar wendys methode vindt ik toch altijd veel sneller en makkelijker.
Gewoon deeg in de vorm en even het deeg tegen de kant omhoog drukken.
hiermee wordt bij mij de taart mooi vlak .
Ik heb ook last van veel lucht onder de bovenkant want ik denk dat dat de vraag was eigenlijk zit de bovenste korst helemaal los.
Ik snijd hem er gewoon af het wordt toch de onderkant.

succes,
saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!

15

Re: bolle taart na het bakken

Hey, kijk, dat is dus het probleem waardoor ik mijn taarten nooit mooi strak krijg: mijn taart wordt zo bol van boven (en dus niet door lucht, het is echt solide taart, zeg maar) dat ik 'm niet om kan draaien zonder de halve taart eraf te snijden.. Met als gevolg dat ik mijn marsepein nooit strak over de bobbelige toplaag heenkrijg. Ik had dus ook al bedacht dat ik het deeg met een soort van kuil in het midden in de vorm ging doen, dank jullie wel voor deze bevestiging..

Trouwens, een natte handdoek, is dat niet heel brandgevaarlijk? Ik zou dat nooit zomaar durven :S

16

Re: bolle taart na het bakken

als je de taart nog warm omdraait zakt meteen een hele hoop van de bult weg hoor Annibal!

17

Re: bolle taart na het bakken

catherine, die paastaart is in een bolle vorm gebakken en ook daarin maak ik eerst een kuiltje hoor. En deze is dus ook omgedraaid. :)
Geloof me, een strakgebakken biscwie bestaat gewoon niet. ;)

18

Re: bolle taart na het bakken

Hoi Annibal,

"""Trouwens, een natte handdoek, is dat niet heel brandgevaarlijk? Ik zou dat nooit zomaar durven """""


Geen schrik! Het is zelfs zo dat hij na 30 min., als de cake klaar is, NOG steeds klammig is. Ik doe hem er zelfs niet kletsnat rond. Gewoon nat maken onder de kraan en zachtjes uitwringen.

Danny

19 Laatst bewerkt door Lonestar (12-09-2006 18:43)

Re: bolle taart na het bakken

Volgens mij is dit het beruchte filmpje:
http://www.cliksecrets.com/cake-videos.php

Ik bak ze trouwens ook altijd met van te voren een kuiltje in het midden, werkt voor mij prima. Ik las ook eens op een Amerikaanse site dat je (zoals ze dat doen bij Angle cake) ook direct uit de oven het biscuit met vorm en al op zijn kop kunt zetten, omdat het gewicht van het biscuit de luchtbelletjes indrukken en hij daarom dus inzakt. Ik zag deze tip hier wel, maar ik weet niet of jullie dat nu met vorm en al doen.
Soms heb ik dat mijn biscuit een beetje krimpt aan de randen, als ik hem dan op z'n kop zet ben ik bang dat hij uit de vorm valt...

Succes!
Groetjes, Jos