1

Onderwerp: Advies gevraagd: van 24 cm cake naar 18 cm chocoladecake

Dag allemaal,
ik bak voor mijn jongste met ei-allergie regelmatig een eivrije cake volgens dit recept:
315 gram bloem
1,5 zakje bakpoeder
2 zakjes vanillesuiker
225 gram witte basterdsuiker
150 gram roomboter
2 dl bubbeltjes water
4 eetlepels poedersuiker

Meng de gezeefde bloem met bakpoeder en suiker. Smelt de roomboter en meng het met het water en voeg de bloem/suiker mengsel toe. Klop 5 min.

Ik bak deze cake op ca 45 min op 160 graden (elektrische oven) in 24 cm springvorm.

Nu wil ik dit weekend voor de variatie mijn nieuwe 18 cm springvorm gebruiken en een chocoladecake maken. Wie kan me adviseren hoe ik dan het beste dit recept aan kan passen?
* Moet ik voor de hoeveelheden nu 18/24 dus 3/4 rekenen? Of houd ik grotere hoeveelheden aan en wordt de taart hoger?
* hoeveel cacao (en/of evt. andere ingrediënten moeten erin)? En komt de cacao er 'bij' of moet er dan minder van een ander droog ingrediënt in?
* op welke temperatuur en baktijd moet ik nu rekenen?

En als iemand toevallig nog tips heeft voor een lekkere chocoladeganache/glazuur hoor ik die ook graag ;-).

2

Re: Advies gevraagd: van 24 cm cake naar 18 cm chocoladecake

Hoi,

De cacao komt in de plaats van bloem, ik zou 30 gram wisselen of zo. Als je van 24 naar 18 gaat, loop je het risico dat je vorm overloopt in de oven. Heb je niet nog een kleine bakvorm, die je kunt vullen en ernaast zetten? Of cupcakes, maar die zou ik dan later bakken, want die moeten natuurlijk veel korter. Met knutselen aan het recept heb ik zelf geen goede ervaringen. De 18 cm bakvorm zou ik 10 minuten korter in de oven laten en dan even prikken of het gaar is.
Ganache is lekker: 250 gram slagroom opkoken, dan 250 gram pure chocolade erin smelten van het vuur af en laten afkoelen tot en een smeerbare vla is. Of opkloppen als het helemaal koud is en dan afsmeren of spuiten.

Succes met je taart,

Tieneke

3

Re: Advies gevraagd: van 24 cm cake naar 18 cm chocoladecake

Dankjewel!