1

Onderwerp: Droge cake en verse aardbeien

Goedenavond!!!

Ik heb weer een vraagje; vorige keer heb ik een taart gemaakt (1e) met chocola en kers, prima combi alleen was de cake erg droog, hij leek wel uitgedroogd. Kan dat komen omdat onze cake erg dun was en we het toch in 3 delen hebben gesneden?
Het totaal was misschien 2,5 cm hoog... Zou het zo snel uitdrogen?
En hoe krijg ik de cake hoger aankomend weekend?
De eieren heb ik in warm water gelegd en ook heb ik niet te hard gemict volgens mij...

Nu heb ik nog een vraagje; eigenlijk wilde ik alleen dit vragen.
Ik ben gek op verse aardbeien en wil dit graag voor een taart gebruiken; 1 laagje verse aardbeien en 1 laagje banketbakkersroom... Is dit een goede combi? Niet te moeilijk?
En moet ik aan de rand van het laagje aardbeien ook zon dijkje maken, of hoeft dat niet?
Gezien aardbeien in plakjes toch best nat en rood zijn...
En kan ik ook aarbeitjes op het marsepein leggen, of vind het marsepein dat niet zo fijn?

Ik vind het leuk, zon taart maken... maar ben zo bang dat het mis gaat :o

2

Re: Droge cake en verse aardbeien

Ik denk eigenlijk dat er iets mis is gegaan met het recept dat je gebruikte, of dat het recept misschien niet klopte. Een goede cake is zeker niet droog en heeft naar mijn mening geen vulling nodig om het wat 'natter' te maken, al kunnen vullingen natuurlijk wel extra lekker zijn ;)
Wat voor recept heb je gebruikt als ik vragen mag?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

3

bedoel je cake (met boter) of biscuit? Ik heb bij het maken van cake nog nooit de eieren in warm water gelegd. Biscuit is altijd wel wat droog.

4

Ik vind bij aardbeien alleen slagroom het lekkerste. Doorsnijden, flinke laag slagroom en daarop kun je of aardbeien of aardbeienvlaaivulling doen en bovenop ook mooi versieren met slagroom en aardbeien.

5

Heb je cacao gebruikt door het deeg? dat zou verklaren waarom het deeg niet optimaal rijst....

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

Ik heb een recept hier van de site gebruikt, zonder cacao. Ik weet niet precies meer welke, maar ik geloof het basisbiscuit... Ik heb (als het goed is) gewoon gedaan wat er stond. Geen cacao ofzo erdoor.... Het was een gewoon cakekleurig iets geworden. Alleen erg droog dus en heel plat.

En slagroom en aardbeien gaat inderdaad ook wel goed, al ben ik niet zo gek op slagroom... Wel goed idee...! :)

7

Hoe heb je hem gebakken?
En hoe heb je gemixt?

8

Een van mijn bloemen taarten was gevuld met banketbakkersroom met slagroom en verse aardbeien. Eerst doe ik een laagje aardbeienjam, wel een dijkje maken van bc en dan de luxebanketbakkersroom met plakjes verse aardbei erop en dit dan 2x.

Kreeg net een mail dat de taart HEERLIJK smaakten.
Dus ik zou het zeker doen hoor.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

9

Winterroosje schreef:

Ik heb een recept hier van de site gebruikt, zonder cacao. Ik weet niet precies meer welke, maar ik geloof het basisbiscuit...

Ik dacht dat je echt cake bedoelde, geen biscuit. Niet dat biscuit wel droog hoort te zijn, maar negeer mijn vorige bericht maar :D

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

10

Hoi Winterroosje,

Biscuit is best lastig goed te krijgen, ik vermoed dat hij niet zo goed gerezen is en daarom vrij compact is. De smeuïngheid van biscuit zit hem in de luchtigheid. Een mogelijke oorzaak is dat je de bloem te veel hebt geroerd door het beslag, je moet de bloem echt heel voorzichtig spatelen (=een soort scheppen).

Succes met je volgende poging! Maar mocht ook deze wat aan de droge kant zijn: een lekkere smeuïge vulling als banketbakkersroom met aarbeien neutraliseert dat weer, dus volgens mij ga je dit weekend smullen. Ik zou de aardbeien overigens niet in een aparte laag doen, maar bovenop de room of op een laagje jam leggen.

Inderdaad een dijkje maken is verstandig en liever geen aardbeien op de marsepein leggen, omdat het vocht uit de aarbeien en de banketbakkersroom je marspein kan doen smelten.

Groeten, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!