1

Onderwerp: Strak bekleden met of zonder ganache ?

Tegenwoordig zie je zoveel schitterende, zeer strak beklede taarten.
Na wat ik begrijp is dat er, voordat de fondant of marsepein erover gaat, eerst een laag ganache gegoten wordt.
Maar is het ook mogelijk om een taart met botercrème af te smeren, zodat deze ook strak eruit ziet met fondant en marsepein ???

Is hier nog een gouden tip voor ?

Alvast bedankt voor het reageren.

Re: Strak bekleden met of zonder ganache ?

Ja hoor dat gaat ook prima. Als je even op youtube zoekt op cakes bij michelle komt er een heel duidelijke how to langs.

Kort gezegd, de onderkant van je kapsel wordt boven, goed recht stapelen  (voor het snijden een streep op je taart zetten, zodat je de lagen weer recht op elkaar legt), dunne lagen vulling en stevige dijkjes, 1 dunne laag erop, in de koelkast, 2e laag erop, eerst de bovenkant recht maken en dan met winkelhaak/geodriehoek/deegschraper rechte zijkanten maken, in de koelkast en dan afwerken met een warm paletmes.

Kan met ganache, vind ik zelf lekkerder smaken, maar met bc kan het ook. Goed koelen is de grootste truc. Oh en geduld natuurlijk! Succes!

Groetjes Petra

Re: Strak bekleden met of zonder ganache ?

Oh en gieten doe je eigenlijk alleen als je de ganache niet wil bekleden. Ook dan smeer je eerst en als laatste giet je nog een laag. Is echt heel moeilijk om strak te krijgen.

Groetjes Petra

Re: Strak bekleden met of zonder ganache ?

De laatste keer dat ik met ganache gegoten heb, heb ik eerst gesmeerd en daarna volgens mij 3 keer gegoten. Komt wel steeds een dun laagje over hoor, dus geen kilo ganache ofzo. Bij elke keer gieten wordt ie mooier. Moet je natuurlijk wel goed gieten ;-) Anders krijg je van die druipers.

Ik smeer graag af met ganache. Vooral met dit warme weer houdt dat veel beter. Daar waar je met botercreme al snel een vingerafdruk ziet als je erop drukt heb je dat met ganache niet. Als je scherpe randen wilt is ganache volgens mij een must. Botercreme is daarvoor te zacht. Zeker met warm weer heb ik met botercreme ook sneller hobbels. Eigenlijk moet je dan koelen, snel bekleden, opnieuw koelen, smoother erover, opnieuw koelen, beetje deco doen, opnieuw koelen, enz.

Re: Strak bekleden met of zonder ganache ?

Vlgs mij gebruik tamataartjes geen ganache en als iemand toch strakke taarten heeft is zij het wel. Het kan dus wel, maar idd koelen, koelen, koelen.

Groetjes Petra

6

Re: Strak bekleden met of zonder ganache ?

Met botercreme gaat prima hoor!

taart strak afsmeren, dan een nacht in de koelkast, en dan pas bekleden.
Een goede basis... is het halve werk!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7 Laatst bewerkt door Siena (14-07-2014 13:24)

Re: Strak bekleden met of zonder ganache ?

taartjejansen schreef:

Vlgs mij gebruik tamataartjes geen ganache en als iemand toch strakke taarten heeft is zij het wel. Het kan dus wel, maar idd koelen, koelen, koelen.

Tamataartje gebruikt beiden, bc en ganache. (niet tegelijk natuurlijk  :+  )
Je kunt bij haar ook een workshop volgen om de fijne kneepjes te leren!
(staat gewoon in de workshop rubriek)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!