1

Onderwerp: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Nou de titel zegt het al. Ik heb koekjes gemaakt en versierd met RI. De icing vervolgens goed laten drogen (meer dan 24 uur) en daarna de koekjes in een weckpot gedaan met een handje rijst onderin (hier gelezen).

Ik had gelezen dat je koekjes ruim van tevoren kunt maken en decoreren en aangezien ik eigenlijk geen ervaring had met RI dacht ik: ik begin op tijd. Maar volgende week wil mijn dochter ze trakteren bij turnen, maar nu heb ik (mbv een testkoekje) gemerkt dat de koek zacht wordt in de weckpot. De icing blijft wel hard.

Ik heb wel eens gelezen dat je de koek dan afgewerkt en wel nog een keer in de oven kan doen en dat het koekje dan ook weer knapperig wordt.
Is dat zo? Werkt dat echt? Of verpest ik dan mijn koekjes? Want ik heb er erg veel werk in zitten en ik kan (en WIL) ze niet opnieuw maken.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

2 Laatst bewerkt door djehr (19-03-2014 13:38)

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Heb het nooi geprobeerd (ok nooit last van gehad) maar het is het proberen waard toch? Probeer het anders met 1 koekje...
welk koekjes recept heb je gebruikt?

3

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

ik bak ze altijd even af na het versieren met ri. Door het vocht in de ri worden ze idd weer wat zacht en muffig.
Even in de oven op 100 graden met de deur open. Ze worden weer heerlijk knapperig.

succes

gr pien

4

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

djehr schreef:

Heb het nooi geprobeerd (ok nooit last van gehad) maar het is het proberen waard toch? Probeer het anders met 1 koekje...
welk koekjes recept heb je gebruikt?

Peggy Porschen....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

sweet978 schreef:

ik bak ze altijd even af na het versieren met ri. Door het vocht in de ri worden ze idd weer wat zacht en muffig.
Even in de oven op 100 graden met de deur open. Ze worden weer heerlijk knapperig.

succes

gr pien

Doe je dat dan ook wel eens langere tijd nadat je met versieren klaar was? Ik bedoel, dat ik er van uit was gegaan dat het genoeg zou zijn om ze in een weckpot met rijst te doen, dus daar zitten ze al een paar dagen in...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

6

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

yep.. Als ik ze al een tijd bewaard heb en ze wat muffig vind bak ik ze alsnog af inderdaad.

komt vast goed.. en probeer het anders eerst met 1 koekje zoals dhjer aangaf.

succes:)

gr pien

7

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Ik heb gedecoreerde koek bij wijze van test op verschillende manieren getest op houdbaarheid
Ze bleven het beste nadat ik ze na het versieren in de oven droog met de deur open,  en dan in afgesloten ronde en ontluchte Tupperware trommel bewaard. Na twee maanden smaakten ze nog prima

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

het afbakken doe ik echter op 50 graden, niet op 100. Overigens vind ik het koekje dan nog lekkerder!
gewoon doen en als je niet zeker bent, eerst 1 proberen, Dat kan geen kwaad ;-)

Zoek je een printje? Pb mij gerust.

9 Laatst bewerkt door anja66 (19-03-2014 21:27)

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Volgens het koekboek kun je ze 50 minuten op 50 graden laten drogen met de ovendeur op een kier. Ik heb dat nu 2x gedaan, en daarna waren ze lekker krokant. Ik heb echter nog nooit uitgeprobeerd hoe ze waren als ik ze niet in de oven laat drogen.

Bij ons overleven ze geen 2 maanden. Hooguit een week.

10

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Bedankt dames, ik ga het gewoon proberen (eerst met 1 :) ) en dan zie ik wel hoe het afloopt...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

11

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Ook ik 'bak' mijn koekjes nog na in de oven als ik RI heb gebruikt. De laagste temperatuur van mijn oven is 80 graden. Ongeveer drie kwartier met de deur open en je hebt heerlijke koekjes. Daarna in je pot met rijst moeten ze echt wel even goed en krokant blijven. De rijst is als het ware niet 'sterk' genoeg om al het vocht wat van de RI in je koekje is getrokken eruit te halen. Als je ze dus 'nabakt' raak je dat vocht wel kwijt. De rijst dient er daarna nog voor om vocht van buitenaf (vochtige lucht) op te nemen zodat je koek lekker krokant blijft.
Succes!

12

Re: Koekjes met icing worden zacht - is hier nog wat aan te doen?

Idd nog even de oven in na het drogen.
Ik doe altijd een uurtje op 50 graden. Mijn oven kan niet open, dan gaat ie nl uit, dus af en toe deurtje even open om vocht te laten ontsnappen.
Heerlijk knapperige koekjes!

Groetjes, Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.