1

Onderwerp: Eerste keer ganache

Van het weekend vieren we mijn papa's verjaardag en ik wil hem, zoals jullie begrijpen, graag verblijden met een mooie taart. Tot nu toe vulde ik mijn taarten altijd met slagroom, omdat ik het heel fijn vind dat de smaak daarvan niet zo overheersend is. Ik heb ook wel eens zo'n chocolade-fudge gebruikt, maar dan proefde je de rest van de taart niet meer.. Maarja, het grote nadeel is natuurlijk dat ik de taart voor de slagroom in de koelkast moet bewaren en dát trekt de marsepein die ik gebruik dus weer niet.

Hierdoor heb ik het idee gevat om eens een keer chocolade-ganache als vulling te gaan proberen, maar nu wil ik voor de zekerheid toch even weten, of die niet óók in de koelkast moet (er moet toch ook slagroom in, dus nu twijfel ik). Kunnen jullie me daar iets over zeggen? En waar ik ook benieuwd naar ben: hoe overheersend is de smaak van de ganache?

2

Re: Eerste keer ganache

ik vind dat ganache niet echt overheerst omdat je er geen dikke laag kunt tussenleggen.

volgens mij moet het wel in de koelkast hoor.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Re: Eerste keer ganache

H

groetekes Kris

4

Re: Eerste keer ganache

Ok, dank jullie wel :) Dan zit ik me trouwens ook nog af te vragen, of je met wat caocao door je biscuit-mix ook chocoladecake kan maken, of dat er dan nog suiker of iets anders bij moet?

Ook ff ingezonden recepten kijken..

5

Re: Eerste keer ganache

annibal,

ik heb mid-augustus problemen gehad met chocoladetaart en ben er een topic over begonnen, heb toen een paar tips gehad en door al deze tips te gebruiken toch een luchtig gebak gekregen. je moet maar eens zoeken.

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

6

Re: Eerste keer ganache

Oh, thnx! Ga gelijk ff kijken, dan kan ik het netjes overpennen in mijn receptenboekje :)

7

Re: Eerste keer ganache

als je ganache in de koelkast laat opstijven en daarna op je taart smeert/spuit, hoeft het daarna niet in de koelkast. Ik zou het geen week buiten de koelkast bewaren maar ik heb het weleens 2/3 dagen gedaan en dat was absoluut geen probleem.

Mijn website: Presentaart

8

Re: Eerste keer ganache

Top Mascha, dank je wel voor je antwoord! (sorry, beetje laat, maar toch nog dank je wel :))

9

Re: Eerste keer ganache

ja ik heb ook met cacoa een choco taart gemaakt..
nu op de manier zoals hun het zeiden en ging prima :D
Maar ik maak de ganache met zure room en niet slagroom..
weet niet hoe de rest het doet??

10

Re: Eerste keer ganache

ganache met zure room? en smaakt dat lekker?

dat zou ik nu nooit durven proberen!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

11

Re: Eerste keer ganache

catherine schreef:

ganache met zure room? en smaakt dat lekker?

dat zou ik nu nooit durven proberen!


Catherine, ik denk dat je dat niet proef door de chocolade smaak....


;-)

katleen

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!