1

Onderwerp: tips cupcakefeestje met 6-7 jarigen

Komende woensdag heeft mijn 7 jarige dochter haar cupcakekinderfeestje met in totaal 7 kinderen van 6-7 jaar en eentje van 10. Ze wilde graag cakejes versieren maar ik heb geen idee hoe lang kinderen van deze leeftijd daarmee zoet kunnen zijn en wat ik van hen kan verwachten qua creativiteit. Zelf ben ik niet zo'n decoreertopper.

Ik heb genoeg plunger cutters en malletjes en ik ga zelf fondant kleuren. Hoeveel fondant zou ik moeten aanbieden/klaarleggen?

Ik wilde de fondant laten plakken met een beetje water op een kwastje. Hoe ze de fondant op de cakejes gaan plakken weet ik nog niet. Aangezien we maar weinig botercrème nodig hebben, wil ik dat eigenlijk niet gebruiken want dat belandt uiteindelijk in de kliko.

Ik zit nog te twijfelen of ik glazuur en bijbehorende versieringen moet aanbieden. Dat is natuurlijk wel veel makkelijker maar dan zijn ze ook zo klaar en het wordt een grotere knoeizooi.

En wat is een redelijke hoeveelheid versiercakejes voor deze leeftijd? Ik heb ook een bakblik voor minicupcakes dat ik wel zou willen gebruiken.

Helaas ben ik de hele dinsdagavond weg en ik wil het niet riskeren om de cakejes pas woensdagochtend te bakken, althans, niet allemaal. Ik moet ze dus al uiterlijk morgenmiddag bakken. Ik ben alleen bang dat de cupcakecasings woensdag dan helemaal vet zullen zijn en loslaten.

Als knutselonderdeel, wil ik de kinderen, de taartdoos die ze meekrijgen, laten versieren.

Kortom, allerlei bruikbare tips waar ik nog even aan moet denken en niet mag vergeten, zijn van harte welkom.

Hartelijke groetjes,
Ilona.

Groetjes,
Ilona.

Re: tips cupcakefeestje met 6-7 jarigen

Hoi,

Je kunt de fondant plakken op de cakejes met jam. Als je veel witte fondant gebruikt kun je abrikozenjam gebruiken. Maar de meeste kinderen vinden deze jam niet zo lekker, dus dan gebruik ik 4 vruchtenjam of frambozenjam. Geen aardbeienjam want die is wel heel erg zoet.

Maak gebruik van eenvoudige uitstekers. Als je een grote groep kinderen hebt van die leeftijd zou ik veel meer ijzeren uitstekers gebruiken. Deze zijn gemakkelijk in gebruik. Als je goed uitlegt aan de kinderen hoe een plunger werkt, en zij snappen dat, dan kun je ook de plungers gebruiken.
Het is wel handig om een paar voorbeelden uit te printen, er zijn altijd kinderen tussen die niet zo goed weten wat ze moeten maken. Heel leuk is het om zelf een voorbeeld met de kinderen te maken.
Ik zou geen glazuur gebruiken, want dat wordt inderdaad een grote knoeiboel, tenzij je dit zelf op de cupcakes doet of samen met de kinderen, als je daar tijd voor hebt (?)
Kinderen zijn heel erg creatief dus ik denk dat je er alleen met de fondant al wel uit komt.
Ik wens je veel succes, want ik lees ook wel tussen de regels door dat je er een beetje tegenop ziet!

3

Ik dit heb vorige week voor een vriendinnetje haar dochters partijtje gedaan.

Het was een grote groep ( 14 in totaal) van 7 en 8 jarige. Er waren 2 activiteiten en de groep was min of meer opgedeeld.( de tafel was ook niet groter) De ene helft begon met een cupcake te versieren en de andere helft met opmaken verkleden en film kijken. Als er iemand klaar was met haar cupcake ging dat meisje naar de andere activiteit en kwam er iemand weer naar mij.

Ik heb voor zowel glazuur met versiersels als voor fondant gekozen met uitstekers plungers en mijn wilton siliconenmallen. De meeste hebben een combinatie gebruikt. Waarbij het glazuur ook als lijm gebruikt is voor het fondant ik had ook die kant en klare topping van dr oetker in het roze en chocolade. Ik had in totaal 500 Gr. Fondant klaar liggen in 5 verschillende kleuren maar de helft is ongeveer gebruikt.

Iedereen heeft 2 cupcakes versierd en doordat er afgewisseld werd waren ze zo'n 1,5 uur bezig met beide activiteiten. De meisjes waren zelf erg creatief en ik had geen voorbeelden gemaakt. Ik heb her en der geholpen met het aandragen van een idee om het af te maken of met uitsteken of gebruik van de mallen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

4

Fondant kun je ook heel goed plakken met (witte) chocoladepasta. Vinden de meeste kinderen wel lekker. Ik zou inderdaad wel wat voorbeelden maken, of uitprinten. Veel kinderen hebben zelf genoeg fantasie, maar er zijn er altijd wat die even "op weg moeten worden geholpen". Ik denk dat je best wel redelijk lang bezig bent met de cupcakes. Ik weet niet hoe groot je taartdoosje is, maar ik denk dat rond de 4 cupcakes per kind (plus event. 1 om direct op te eten) redelijk is. Kunnen ze thuis mama en papa ook nog laten proeven. Met het versieren van de doos erbij heb je volgens mij al een redelijk vullend programma, hoewel er altijd kinderen zijn die met 5 minuten klaar zijn. Voor het geval het allemaal te snel klaar is zou ik een leuke dvd achter de hand houden. Of een aantal simpele spelletjes zoals bv. stoelendans, of ballon doorgeven oid is ook altijd een succes. Vaak hoeven kinderen niet bezig gehouden te worden, maar redden ze zichzelf prima. Ligt er wel een beetje aan, hoe je er zelf in staat, als zo'n grote groep met het speelgoed van je dochter speelt. (Vaak gaat er helaas iets kapot).