51

Re: Ik word helemaal gek!

Ik gebruik altijd SatinIce en heb nooit scheurtjes... Heb een tijdje geleden ook de fondant van de sligro gebruikt en ook daarmee ging het ook goed.

Gebruik alleen fondant, en rol uit op de Ikea mat. Gebruik nooit poedersuiker of crisco. Vervolgens de mat met fondant en al op de taart, voorzichtig eraf peuteren en voila.

52

Re: Ik word helemaal gek!

Ik weet niet of er al gevraagd is hóe je je fondant uitrolt...?
Ik heb het tijdens een workshop geleerd om het op een mat (tafelzeil) uit te rollen en deze vervolgens met mat en al op te tillen en op je taart te leggen.
Tafelzeil of mat er af halen en....allemaal scheurtjes in m'n fondant! Ik werd er ook helemaal gek van!

Doe jij het misschien ook op deze manier?

Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere manier. Heb 2x op poedersuiker uitgerold maar dat was al helemaal geen succes....
En toen ben ik het met de Ikea onderlegger gaan proberen.
Daar rol ik mijn fondant (dezelfde als jij gebruikt overigens) op uit, maak 'm met een smoother glad, pak de lap met mijn rolstok op en leg 'm in één snelle beweging op de taart.
Sindsdien géén scheurtjes meer!
Ik lees hierboven dat Seefje  de Ikea onderlegger óók op de taart legt...maar ik haal de fondant er dus eerst af.

Anders zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe het komt.
Laat je even weten hoe je uitrolt? Ben er wel benieuwd naar :)

Groetjes, Ilse

53

Re: Ik word helemaal gek!

ilse74 schreef:

Ik weet niet of er al gevraagd is hóe je je fondant uitrolt...?
Ik heb het tijdens een workshop geleerd om het op een mat (tafelzeil) uit te rollen en deze vervolgens met mat en al op te tillen en op je taart te leggen.
Tafelzeil of mat er af halen en....allemaal scheurtjes in m'n fondant! Ik werd er ook helemaal gek van!

Doe jij het misschien ook op deze manier?

Ik ben toen op zoek gegaan naar een andere manier. Heb 2x op poedersuiker uitgerold maar dat was al helemaal geen succes....
En toen ben ik het met de Ikea onderlegger gaan proberen.
Daar rol ik mijn fondant (dezelfde als jij gebruikt overigens) op uit, maak 'm met een smoother glad, pak de lap met mijn rolstok op en leg 'm in één snelle beweging op de taart.
Sindsdien géén scheurtjes meer!
Ik lees hierboven dat Seefje  de Ikea onderlegger óók op de taart legt...maar ik haal de fondant er dus eerst af.

Anders zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe het komt.
Laat je even weten hoe je uitrolt? Ben er wel benieuwd naar :)

Groetjes, Ilse

Hoi Ilse,
Ik heb laatst een workshop gevolgd in de hoop dat ik er achter kon komen wat ik fout doe. Daar werd gewerkt met fondant van funcakes en heel dun uitgerold. Ik moet zeggen deze is veel flexibeler. De taart die ik daar bekleedde was helemaal zonder scheurtjes. Dusss, ik heb meteen fondant gekocht van Funcakes en het gaat veel beter. Ik rol uit op de Ikea mat. Ik smeer mijn taart nog eens extra in met botercreme en dan vooral boven langs de rand. Ik pak de fondant zo van de mat en leg hem op de taart.
Ik heb nog wel eens scheurtjes bij de plooien, misschien dat ik iets te dun uitrol, maar dit werk ik weg met een randje.

Re: Ik word helemaal gek!

Esther68 schreef:
renata2 schreef:

het lijkt mij dat je juist beter dikker kunt bekleden om geen scheuren te krijgen.
en ik zou toch andere fondant proberen. ben zelf meer een marsepeinfan maar heb weleens fondant van in2bake gebruikt (omdat mijn marsepein maar bleef scheuren en ik ook helemaal gek werd) en dat ging super. ik vind het echt wonderfondant. je kunt scheurtjes zelfs gewoon wegwerken hoewel ik die nauwelijks had. maar omdat ik dus zelf meer van de marsepein ben, ben ik toen de marsepein van in2bake gaan proberen en wil geen andere meer. succes en het komt altijd goed! alleen moet je even de oplossing nog vinden  =) .

Waar haal jij de In2Bake marsepein dan? Ik vind deze nl ook erg fijn. Is bijna net zo lekker als Zeelandia, maar wel steviger. Bij de taartwinkel in Den Bosch hebben ze deze, maar deze is verhuisd en minder vaak open, jammer genoeg...

In2bake-fondant is al heel lang niet meer wat ie is geweest!
Als je te dik uitrolt wordt je lap aan de zijkant zwaarder waardoor er scheuren in getrokken worden. Je moet dus precies de goede dikte vinden.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten