1

Onderwerp: blauwe aanslag

hai allemaal,

Wie van jullie kan mij helpen?

Ik heb nu 2 keer een frambozen bavarois taart gemaakt. Ik maak de bavarois zelf met een puree van frambozen en siroop. Ik giet het in een springvorm en laat hem daar opstijven. Als ik de springvorm open maak, dan heb ik een blauwe aanslag op de bavarois.

De eerste keer dacht ik dat het kwam door de reactie van het zuur van de framboos en het ijzer  van mijn springvorm. Nu dacht ik dus slim te zijn en heb de zijkanten bekleed met bakpapier voor ik de bavarois stortte... maar helaas.. nog steeds een blauwige aanslag. Wel een stuk minder, maar toch.

Iemand een idee hoe ik dit voorkom de volgende keer? T staat zo vreemd :)

Alvast bedankt

gr Pien

2

Re: blauwe aanslag

Ik denk inderdaad dat het toch te maken heeft met je springvorm, ik heb toevallig de dag voor kerst nog frambozenbavarois gemaakt in een plastic bak gestort en geen aanslag gehad.

3

Re: blauwe aanslag

dat vermoed ik zelf idd ook. Ik meen me te herinneren dat ijzer en zuur niet goed reageren. Daarom had ik er dus bakpapier ingedaan, maar dan nog was ie blauw.

Zou een tweede laag bakpapier helpen denk je?

gr Pien

Re: blauwe aanslag

Plastic is het enige wat helpt.
In de bakkerij gebruiken we voor bavarois van fruit pvc ringen.

Als je zondigt zondig dan lekker

5

Re: blauwe aanslag

Hmzzzz dank je wel ... Ik hoopte dat een beschermlaag van bankpapier zou helpen. Dan moeten we maar eens op zoek naar een plastic ring

Dank dank

Gr. Pien

6

Re: blauwe aanslag

Heb je geen silliconen bakvorm of iets dergelijk? Anders bij doe het zelf zaak een pvc buis laten zagen in ringen en ontsmetten?

7

Re: blauwe aanslag

hoi ik heb het ook gehad .ik bekleed de springvorm nu met bakpapier
succes

8

Re: blauwe aanslag

sweet978 schreef:

Hmzzzz dank je wel ... Ik hoopte dat een beschermlaag van bankpapier zou helpen. Dan moeten we maar eens op zoek naar een plastic ring

Dank dank

Gr. Pien

:D :D :lol: :lol:  dat had misschien nog wel geholpen

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

9

Re: blauwe aanslag

@ sweettooth
geld moet rollen he:)

@ miep.

ik had hem dus bekleed met baKpapier... maare..alsnog een aanslag... volgende x anders 2 lagen proberen:)

thanks voor t meedenken :)

10

Re: blauwe aanslag

Dat komt door het zuur uit het fruit in combinatie met je metalen springvorm. De ring met huishoudfolie bekleden dan is het over.

Christine.

11

Re: blauwe aanslag

Wat voor springvorm gebruikte je eigenlijk want bij een goede kwaliteit zou dit niet moeten kunnen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

12

Re: blauwe aanslag

@keukentje...
huishoudfolie zou wel helpen? bakpapier hielp nl niet. Nu maak ik hem toch alleen maar voor thuis hoor, dus dat scheelt, dat geeft even experimenteer tijd :)

@tigrasas
een heleeeeeeeeeeeeeeeeeee oude :O

13

Re: blauwe aanslag

Als het een hele oude is, is het er vrijwel zeker eentje met blik of aluminium er in en da's het probleem dus....

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

14

Re: blauwe aanslag

heeeeeeeeeeeeeeel oud idd.. ik bak vanaf dat ik 12 ben ofzo..en ben nu 37..dusse .. reken t maar uit:)

hmzz... das ook een goede. de materialen die erin zitten.. nieuwere zijn van ander materiaal dus? Ik moest toch een nieuwe hebben, zal dan eens opletten welke materialen daarin verwerkt zijn.

Thanks voor de tips:)

gr Pien

15

Re: blauwe aanslag

De nieuwere hebben doen het niet, ik heb zenker en tefal, maar in mijn hele oude vorm (nog van mijn moeder) daar hoef ik ook geen kwarktaart in te maken.

Christine.

16

Re: blauwe aanslag

Ik maak mijn kwarktaarten altijd in mijn springvormen en heb nog nooit blauwe aanslag gehad.
Zitten er ook beschadigingen in je springvorm waardoor er wellicht een beetje roestvorming is?

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

17

Re: blauwe aanslag

Bij mijn kwarktaarten heb ik t ook nooit, alleen nu met de frambozen bavarois .:)