1

Onderwerp: 2 vragen kneden fondant

1. Voor het bekleden van een taart heb je al snel 3 pakjes fondant nodig. Wat is de beste manier van kneden? Wat ik nu doe, is beginnen met pakje 1 wat soepeler kneden, dan pakje 2, dan pakje 3, en dan stop ik het allemaal bij elkaar en kneed ik het 10 minuten. Is hier een betere manier voor?

2. Ik ga een lieveheersbeest taart maken en heb dus zwarte fondant als decoratie (voor de ogen, de stippen en de middenlijn). Kan ik dan het beste al het zwarte fondant in één keer kneden en dan een voor een de benodigde figuren maken?
Ik vraag dit omdat ik bang ben dat het fondant waar ik dan even niet mee werk, hard wordt. Maar het is ook geen doen om steeds een klein stukje fondant 10 minuten te kneden alleen voor datgeen waar je op dat moment aan werkt (sorry voor mijn warrige uitleg).
Laatst wilde ik dus met de hand 100 kleine balletjes maken.
Ik had fondant gekneed en daarvan 10 slierten gemaakt en die in 10 stukjes gesneden, waarna ik balletjes moest rollen. Maar al die stukjes werden hard en ik wist niet hoe snel ik balletjes moest gaan rollen!
Snappen jullie mijn dilemma een beetje? Alvast bedankt!!

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

2

Re: 2 vragen kneden fondant

Kleine stukjes fondant hoef je echt niet 10 minuten te kneden, dan kan veel korter.

Wat je kunt doen met de stukjes waar je even niets mee doet, is in vershoudfolie verpakken. Zo droogt het niet uit.

3

Re: 2 vragen kneden fondant

:think: 10 minuten!!  :s waarom dan toch? daardoor droogt de fondant veel te veel uit hoor (maar dat wist je inmiddels al).

ik kneed het hooguit 1 minuutje door, tot het wat warmer is zeg maar...
Alleen om te kleuren kneed ik soms langer, tot het egaal is...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Re: 2 vragen kneden fondant

Oké! Dus dat je zo lang moet kneden geldt alleen voor als je de taart wilt bekleden met een flinke lap, of hoeft dat helemaal niet en hoeft het zelfs dan maar een minuut ( hoorde dat eigenlijk overal waar ik advies zocht :think:  anders kan het scheuren) dus ben benieuwd!

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

5

Re: 2 vragen kneden fondant

ook bij een grote lap doe ik dat niet hoor :nooo 
kan aan de soort fondant liggen misschien, maar 10 minuten vind ik heel erg veel, voor welke hoeveelheid dan ook (behalve wanneer je 1 kg zelf rood kleurt ofzo, maar dat is toch wel een uitzondering...).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Re: 2 vragen kneden fondant

Oké bedankt!!

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

7

Re: 2 vragen kneden fondant

Ik merk dat de verschillende merken een verschillende kneedtijd hebben zeg maar.... Funcakes is in basis nogal hard vooral als het kouder weer is, als ik dat zelf wil kleuren ben ik inderdaad wel een minuut of tien bezig, maar laatst had ik Satin ice en dat hoefde ik zelfs met zelf kleuren misschien maar twee minuutjes te kneden, dat was al heel soepel toen het uit de verpakking kwam.

Als je het hebt door gekneed en je moet het wegleggen om kleine details te maken rol ik de stukjes waar ik niet mee bezig ben altijd even in een stukje huishoudfolie (dat doorzichtige plastic) dan droogt het niet uit en wordt niet hard.

Ontzettend bedankt voor alle inspiratie!

8

Re: 2 vragen kneden fondant

Oke dat heb ik altijd wel in huis, goede tip  :)

Bakrecepten om je vingers bij af te likken? Zoek mij op Pinterest ( valerievdmeer ) en kijk bij mijn Cakelicious recepten! Because we love cake

9

Re: 2 vragen kneden fondant

Of een zip lock zakje gebruiken, zijn ideaal.

Groetjes Erna