1

Onderwerp: strakke randen

wie kan me uitleggen hoe je strakke randen krijgt ? Ik heb laatst geprobeerd om de boven en zijkant tegelijk tegen elkaar aan te duwen zodat er een strakke rand ontstond, alleen was de onderkant van de fondant een cm naar boven geschoven ???

Hoop dat iemand me kan helpen ..

Wil je meer van mij zien, ga dan naar: www.beautifulcakes.nl of www.facebook.com/nicole.beautifulcakes

2

Re: strakke randen

Ik gebruik hier 2 smoothers voor. Denk dat je te veel naar boven hebt geduwd, want 1 cm vind ik best wel veel, al moet ik  eerlijk zeggen dat ik dit nog nooit heb gehad..... Ik duw de smoothers voorzichtig tegen elkaar aan, waardoor je dus een strakke rand krijgt

3

Re: strakke randen

maar gaat het dan niet plakken ? 

je wrijft toch de bovenkant en de zijkant tegelijk tegen elkaar aan ? hi hi is nog moeilijk uit te leggen ..

punt is dat ik de randen niet strak krijg en dat vind ik zo frustrerend  :D

Wil je meer van mij zien, ga dan naar: www.beautifulcakes.nl of www.facebook.com/nicole.beautifulcakes

4

Re: strakke randen

Ja, je wrijft de randen tegen elkaar maar zonder echt te duwen. Eigenlijk pak je dus alleen de randen en niet de bekleding. Weet niet of ik het zo duidelijk uitleg  :o . Alleen wanneer de luchtigvochtigheid hoog is wil het nog wel eens plakken, maar dan wacht ik totdat het wel kan. Al heb ik eigenlijk nooit echt last van plakkende marsepein. Lees dat jij met fondant werkt? Misschien zit daar het verschil  ;)

5

Re: strakke randen

Kan je de onderkant niet pas afsnijden als je in de bovenkant de hoek hebt gewreven? Je hebt dan aan de onderkant nog speling.

6

Re: strakke randen

Ik duw de smoothers ook naar elkaar. Bij "normaal" weer plakken ze niet aan je fondant. Laatst voor het eerst wel last van gehad, maar toen was het warm en vochtig weer.
En ik snij grof de randen onderaan af, ga dan smootheren en daarna pas de rand onderaan helemaal afwerken  :thumb:

Meer zien? Op m'n pagina deel ik mijn creaties, how to's en mijn favoriete recepten! & sinds kort vogel voederTAARTEN!
www.facebook.com/EllCake

Re: strakke randen

Je kunt ook een stukje bakpapier tussen je smoother en de fondant leggen, dan plakt het niet!

8

Re: strakke randen

Kijk eens naar dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=imfDvvSZn5I

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

9

Re: strakke randen

Ik krijg dat ook niet voor elkaar :nooo

i just LOVE it!

10

Re: strakke randen

Nadat ik de taart heb bekleed (voordat ik ga smootheren) snijd ik altijd het overtollige fondant om de taart weg, waarbij ik altijd een rand van zo'n 2 á 3 cm fondant eromheen laat.
Tijdens het smootheren gaat het fondant namelijk altijd nog wat omhoog. Pas als de taart strak is, snijd ik ook het laatste randje fondant om de taart weg.

11

Re: strakke randen

Ik draai mijn taart altijd om (erg gevaarlijk werkje, de taart is gevuld , afgesmeer en bkleed een stuk zwaarder)

dan smooter ik de zijkant met een bord erbovenop en lichtjes wat druk uitoefenen zodat de randen wat dtrakker worden

en dan heelhuids proberen om te draaien :o

12

Re: strakke randen

En hoe vaak lukt dat?  ;)